Ontelo- eli HEAT (High Explosive Antitank) ammukset ovat panssarintorjunta-ammusten erikoistyyppi, jossa ammuksen takaosassa on melko pieni räjähde, mikä työntää sen edessä olevaa ilmaa eteenpäin, jolloin panssarivaunuun tai bunkkerin kohdentuu suunnattu räjähdevaikutus, mikä murtaa suhteessa erittäin paksua panssaria tehokkaasti. Tuota paineiskua sanotaan SRV-eli suunnatuksi räjähdysvaikutukseksi, ja sen avulla esimerkiksi jo 40-50 mm. tykki voi tuhota jopa erittäin raskaitakin panssareita tehokkaasti. Vaikka normaalisti 75 mm. Sherman-panssarin tykki ei läpäissyt Saksalaisten Panther ja Tiger-vaunujen panssareita, niin onteloammuksia käytettäessä ne voivat tuhota tuollaisen muuten ylivoimaisen asejärjestelmän hyvinkin helposti.
Yläkuvassa (Kuva I) on onteloammusten altyyppi, mitä kutsutaan nimellä Hydrostaattinen ammus, jossa läpäisytehoa on lisätty täyttämällä ammuksen kärki vedellä. Tällaista 30 mm. ammusta käytetään esimerkiksi Apache-helikopterissa ja kaikissa muissa välineissä, missä on varustuksena 30 mm. konetykki kuten A-10 Thnuderbolt II:ssa ja kevyemmissä miehistönkuljetusvaunuissa sekä IT-tykeissä voi olla tällaisia ammuksia varusteena. Myös pistooleita sekä kivääreitä varten on kehitetty ontelokranaatteja, joilla voidaan sen läpäisytehoa lisätä (Kuva II). Kuvassa on muuten hiukan erikoisempi tai ainakin harvemmin nähty pistooli, mihin on kiinnitetty kranaatinheitin, jolla voidaan ainakin ovia räjäytellä, ja kai näihinkin sitten on panssarintorjuntaversio noista kranaateista kehitetty.
Toisin kuin perinteisen ammuksen, niin onteloammuksen läpäisykyky ei perustu nopeuteen, joten se on tehokas kohdetta vastaan käytettäessä, vaikka se vain asetettaisiin sen pintaan. Joten esimerkiksi Sinko perustuu tuon välineen toimintaan. Rekyylittömyys tekee rakettiaseesta muutenkin mielenkiintoisen vaihtoehdon, kun puhutaan vaikkapa tykkien kantaman pidentämisestä, koska rekyylittömyys keventää sen rakennetta. Onteloammus kehitettiin Tshekkoslovakiassa nimen omaan panssariaseen käyttöön, koska näin voitiin tykin kaliberi pitää pienempänä, mikä tietenkin helpotti lataajan työtä, mutta myöhemmin tuo ammustyyppi otettiin käyttöön myös laivastossa sekä ilmavoimissa, joissa 40 mm. tykeillä varustettujen Liberatorien sekä Hurricane ja Spitfire (Seafire)-hävittäjien oli tarkoitus ampua sillä sukellusveneitä sekä pinta-aluksia ja tankkeja. Näet rakettien käyttö olisi muuten ollut perusteltua, mutta tuolla tavoin saatiin enemmän ammuksia käyttöön, ja näim ollen lentäjä saattoi korjata laukauksia, joita saattoi mennä ohi.
![]() |
Pistooli mihin on liitetty kranaatinheitin Kuva II |
Ja sukellusveneen kuoreen tuli tällöin vain pieni reikä, mikä esti toki veneen sukeltamisen, mikä mahdollisti sen valtaamisen. Näin voitiin saada haltuun veneen koodikirjat sekä sen ENIGMA-laite, jota voitiin käyttää koodinmurtoon köytettävien kaavojen tekemiseen. Mutta nuo tykit olivat tehokkaita myös esimerkiksi laivojen kansille lastattujen bensiintankkien sekä Siebel-lauttojen tuhoamisessa. Toki Saksalaisten sukellusveneiden toimintaa häirittiin monilla tavoin, kuten maalaamalla kaikki laivat yhdenmukaisesti, ja myös niiden uppoamis-ääniä soitettiin noille veneille, jotka joutuivat sukeltamaan syvemmälle, kun saattohävittäjä havaitsi torpedon jättämän vanan, ja laivoihin oli asennettu laitteita, jotka lisäsivät niiden magneettisuutta, mikä sai nuo G7e eli magneettiseen sytyttimeen perustuvat torpedot laukeamaan ennen aikojaan, jotta ne eivät laukeaisi laivan alla.
Onteloammusten tehoa voidaan lisätä täyttämällä niiden kärjet vedellä, joka lisää paine-iskun voimaa. Vesi on näet erittäin tiheä elementti, ja jos vaikka "tuulitykin" eli paineimpulssitykin lataa vedellä, niin sen teho kasvaa suunnattomaksi verrattuna sihen, jos tuosta tykistä tulisi pelkkää ilmaa, eli tämän takia pitää räjähteiden kanssa olla hiukan varovainen. Tuolloin voidaan kohteeseen kohdistaa hyvin kova paine, mikä tekee siihen siistin reiän, jolla saadaan esimerkiksi laivan Diesel-tankki vuotamaan. Jos aluksen pohjaan kiinnitetään tuollainen panos, niin siihen tulee silloin pieni pyöreä reikä, mistä vesi pääsee esimerkiksi konehuoneeseen, mutta vaikka vuoto ei mikään kovin vakava ole muuten, niin silloin Diesel-tai juomavesi sekä painolastitankkiin pääsee vettä, mikä pilaa polttoaineen.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.