Showing posts with label hammaskiille. Show all posts
Showing posts with label hammaskiille. Show all posts

Thursday, October 12, 2017

Kirjoitelma hampaasta eli miksi meidän lajimme hampaat vaihtuvat niin aikaisin?

Yllä: Kuningas Rickhard III kallo
(Lähde: http://www.abc.net.au/news/image/4499214-1x1-940x940.jpg)

Kimmo Huosionmaa



Yllä on kuva kuningas Rickhard III (1452- 1485) kallosta, ja tämä mies on varmaan saanut parasta mahdollista hammashoitoa, mistä kertoo se, että vain muutama hammas on poistettu. Eli tuolloin Rickhardin aikaan hampaita harjattiin kankaalla, mikä poisti karieksen, mutta hammasväleihin tuli tietenkin reikiä. Kuitenkin voidaan sanoa, että tuo mies kuoli vain 32 vuoden ikäisenä, joten sekin saattoi edesauttaa tuon upean hammasrivin säilymiseen, ja itse en tiedä johtuuko tämä yhden etu hampaan ja muutaman takahampaan puuttuminen hammaslääkärissä käynnistä vai onko vamma tullut taistelussa, ja ehkä Rickhard on jäänyt viimeisessä taistelussaan, ja joutunut kidutetuksi, jolloin häneltä on sitten revitty hampaita pois kostoksi siitä, mitä hän oli tehnyt joillekin ihmisille. Tuollaisista asioista ei koskaan puhuttu. Koska se että joku sotilas olisi kiduttanut kuningasta, olisi saattanut tekijän vaaraan, koska hän olisi voinut saada tietoja, jotka eivät tuollaisille miehille kuuluneet, ja se olisi merkinnyt varmaa kuolemaa, joten kuninkaiden vain todettiin kuolleen jossain taistelukentällä.


Ihmisen hammas on mielenkiintoinen asia, ja kautta aikojen antropologeja on kiinnostanut,.miksi ne ovat sellaisia kuin ovat? Miksi meille elintärkeä elin on niin erikoisella tavalla toteutettu, että sen pinta ei kykene korjaamaan itseään? Kun hampaita ajatellaan kokonaisuutena, niin meidän lajimme maitohampaat irtoavat pois liian aikaisin, jos tuota hampaiden vaihtumista verrataan siihen elinikään, minkä voimme saavuttaa. Tuon takia joidenkin yliopistojen piireissä liikkuu sellainen vitsi, jonka mukaan jumala olisi hammaslääkäri, kun näissä piireissä on pohdittu sitä, miten neandertalin ihminen on hoitanut suuhygieniaa tai mitä luolamies on tehnyt, kun hänen hampaissaan on karieksen aiheuttama reikä.



Eli tällöin tulee sitten sellainen kysymys eteen, että milloin sitten on alettu suorittaa hampaan poistoja, joilla saadaan särkevä hammas poistettua?  Kuitenkin voidaan todeta, että kun ihmisiltä on alettu poistaa hampaita, on heillä oltava pehmeään ruokaa tarjolla, jotta ihminen voisi syödä, jos häneltä on useita hampaita poistettu. Toki jo Rooman valtakunnassa osattiin tehdä proteeseja, joilla voitiin syödä normaalisti, vaikka ihmiseltä olisi revitty hampaat pois. Ja noita proteeseja valmistivat lähinnä etruskit, joten joidenkin humoristien mielestä syy Lucius Cornelius Sullan äärettömän kovaan etruskeihin kohdistuvaan vainoon oli se, että tuo mies sai etruskien kirjoittaman hammaslääkärilaskun. Tästä kimpaantuneena kyseinen konsuli sitten päätti hyökätä etruskien kimppuun,ja kohdisti noihin korkeatasoisia käsityötuotteitaan sekä protetiikastaan tunntuihin henkilöihin sanoinkuvaamatonta vainoa. Ja ehkä noita etruskeja pidettiin noitina, joiden päälle kohdistettiin vihaa.



Mikäli  tuota ikää jolloin hampaat vaihtuvat verrataan ihmisen elinikään kokonaisuudessaan, niin silloin voidaan ajatella, että pitäisikö meidän kuolla 20-vuotiaana pois, koska mikäli tuota hampaiden vaihtumisen ikää ajatellaan järkevästi, niin tuon tapahtuman pitäisi ajoittua ihmisen elämän puoleen väliin, koska tuolloin voidaan sitten ajatella, että ihminen saisi loppuelämäkseen uudet hampaat. Ihmisen hammas on myös siitä erikoinen, että sen pinta ei korjaa itseään. Kun kariesbakteeri syövyttää hampaan kiilteeseen reiän, niin siitä pääsee sitten infektioita aiheuttava bakteeri ihmisen kehoon, mikä saattaa aiheuttaa vakavan infektion aivojen lähelle.


Jos ajatellaan niin,  että ihmisen hampaat olisivat pysyviä koko hänen elämänsä ajan, niin miksi ne eivät ole kuin jyrsijöillä, joiden hampaassa vain edessä on kiillettä, ja hampaan takana on hammasluuta, mikä pitää hampaan terävänä koko tuon eläimen eliniän? Tietenkin jyrsijöille voi tulla hampaaseen infektio, joka voi olla,kohtalokas. Kun ajatellaan hampaaseen kohdistuvaa infektiota, niin silloin hampaita kannattaa vaihtaa läpi olion elämän, kuten esimerkiksi hait ja käärmeet tekevät. Osa myrkkykäärmeistä vaihtaa hampaitaan jatkuvasti, jotta ne eivät saisi kariesta tai että karies ei ehtisi levitä niiden suuhun.



Samalla osa noista käärmeistä välttää koskettamasta uhriaan hampaillaan, ennen kuin myrkkyä on suihkutettu pistoskohtaan. Tai oikeastaan niiden myrkky on sellaista, että ensin kudoksia hajottava myrkky tekee uhriin haavan, mistä sitten myrkky imeytyy sen vereen. Tuon takia joissakin tapauksissa vaikuttaa siltä, että käärme päästää uhristaan irti. Se että se ei kosketa uhriaan hampaalla estää kariesbakteeria pääsemästä sen suuhun ja aiheuttamasta vakavaa infektiota. Tässä tietenkin pitää muistaa, että kaikista asioista on olemassa poikkeuksia, ja jotkut käärmeet sen sijaan pitävät uhreistaan kiinni hampaillaan odottaessaan myrkyn vaikutusta. Ja esimerkiksi lentäviä lintuja saalistavat käärmeet sekä merikäärmeet ottavat uhrinsa suuhun.



Samoin se että tekeekö käärme tämän riippuu siitä, kuinka paljon saalista se saa. Eli niiden myrkyn käyttötapa muuttuu sen mukaan, miten paljon aterioita nuo eläimet saavat päivittäin. Kun puhutaan käärmeistä tunnetuimmista eli myrkkytarhakäärmeistä, niin niillä ei välttämättä ole varsinaisia injektioneulaa muistuttavia hampaita, vaan niiden hampaat ovat kourulla varustettuja, ja myrkky toimitetaan uhriin joko kurkussa tai ikenissä olevan tiehyen kautta. Koska esimerkiksi kobran sekä mamban tapauksessa kyseessä on äärimmäisen voimakas myrkky, niin silloin ei tarvita injektiohampaita, vaan riittää että myrkkyä tulee uhrin iholle.



Monet noista äärimmäisen myrkyllisistä käärmeistä itseasiassa vain sylkevät myrkkyä uhrinsa päälle, ja sitten riittää että se vain luikertelee paikalle, ja nielee uhrinsa. Käärmeet käyttävät hampaitaan myös saaliin nielemiseen, eli kun niiden myrkky on surmannut uhrin, niin sitten käärme tarttuu uhriinsa ja alkaa siirtää tätä suuhunsa, ja tuolloin tietenkin tarvitaan torahampaita, joilla sitten autetaan uhrin nielemistä. Osalla myrkkytarhakäärmeistä ei ole  varsinaisia myrkkyhampaita ollenkaan, vaan myrkky vaikuttaa suoraan uhrin iholla. Ja esimerkiksi Kobrilla on tämän takia vain hyvin lyhyet mutta vahvarakenteiset torahampaan kaltaiset hampaat, joiden tarkoitus on vain auttaa saaliin pitämisessä kiinni. Tämän takia kyseisiä käärmeitä ei aina osata varoa.


https://pimeakronikka.blogspot.fi/

Saturday, September 3, 2016

Hammaskiilteen arvoitus eli miksi hammaskudos ei uusiudu?

Kallo jonka hampaat tuhosi karies

Kaikki me tiedämme että ihmisessä on suunnitteluvirhe, joka saattaa koitua hänen kohtalokseen. Se liittyy meidän hampaisiimme, jotka uudistuvat vain kerran elämässä, ja silloinkin ihminen on hyvin nuori. Eli kuten joissakin kirjoituksissa kysytään, niin miksi meillä ei ole hampaistoa, joka uusiutuu jatkuvasti, ja jonka menettäminen ei olisi niin kamala asia, kuin mitä se meille on. Näet jos karies tai joku muu asia tuhoaa hampaan, niin silloin tietenkin se on iäksi mennyttä. Koska meille ei uusia hampaita kasva, niin silloin yhdenkin hampaan menettäminen on lopullista.

Nykyään ihminen tietenkin käy hammaslääkärissä teettämässä itselleen tekohampaat, jos hänelle sattuu käymää niin, että henkilö menettää hampaansa. Ja ihminen menettää hampaansa erittäin helposti mekaanisen iskun tai karieksen johdosta, ja siksi joitakin antropologeja, teologeja sekä lääkäreitä ihmetyttää se, miksi hampaan kiille ei uudistu, vaikka suussamme on niin paljon bakteereita, että ne aiheuttavat happohyökkäyksen, mikä poraa helposti kiilteeseen reiän. Kuitenkaan ihmisen hammaskiille ei uusiudu, mikä johtaisi esimerkiksi Afrikan savanneilla vaeltaville luolamiehille mahdollisesti jopa kuolemaan johtavan tulehduksen.

Eli kuten varmasti kaikki tietävät, niin hampaassa oleva reikä on oikeastaan haava, jonka kautta bakteereja pääsee kehoon, ja siksi olisi luontevaa, että hampaan kudos uusiutuisi, jolloin reiät paikkaantuisivat itsekseen. Samoin tuo hampaan katkeaminen voisin luolamiehelle olla erittäin vaarallista tai vähintään tuskallista, koska hampaan katketessa sen ydin eli tuntohermo paljastuu, jolloin pienikin lämpötilan muutos voi aiheuttaa kovaa kipua. Eli miksi meillä ihmisillä ei ole varahampaita tuollaisen tilanteen varalta, kuten esimerkiksi hailla on? Jos hai menettää hampaan, niin sille kasvaa uusi tilalle, ja tuo kala myös vaihtaa hampaansa säännöllisesti, jotta vaaralliset tulehdukset eivät pääsisi kariksen tekemän reiän läpi hain elimistöön.

Mutta jos ihminen katkoo hampaansa, niin hän on erittäin ikävässä tilanteessa, eli hammas on paikattava tai poistettava, jotta bakteeri ei pääse sitä kautta ihmisen elimistöön. Ja bakteereja on kaikkialla maailmassa. Eli tästä sitten on mietitty leikillisesti  sitä, että onko ihminen ikään kuin luotu syömään steriiliä ruokaa. Se tietenkin kuulostaa täysin absurdilta asialta, mutta sitten kun tätä hiukan miettii, niin silloin kyllä ei muuta syytä voi löytyä tähän hammaskiilteen rakenteessa olevaan häiriöön.

Reikä hampaassa voi johtaa jopa ihmisen kuolemaan, koska se altistaa hänet tulehduksille, ja toki hampaiden puuttuminen saattaa tuollaisen keräilijä tai metsästäjäihmisen vaaroille alttiiksi, koska ilman hampaita on vähän vaikeaa syödä yhtään mitään, ellei henkilöllä ole käytössään puurokattiloita sekä välineitä, millä hän hienontaa aterian, jotta hampaaton henkilö voi aterioida, ja tuollainen järjestely sitten tietenkin hidastaa heimoa todella paljon, ja se voi olla tuollaisille metsästäjä-keräilijäryhmälle kohtalokasta, jos he sitten joutuvat tilanteeseen, missä joku ryhmän jäsenistä ei itse saa jauhettua ruokaansa, vaan häntä varten pitää rakentaa tulisija, ja tietenkin tuo saattaa houkutella vihamielisiä heimoja tai petoeläimiä paikalle.

hkimmo.blogspot.fi

Gravastars and the matrioshka universe.

“An expanding mini-universe could counterbalance the collapsing matter of a star, thereby creating a stable gravastar. Credit: Daniel Jampol...