Showing posts with label automaatio. Show all posts
Showing posts with label automaatio. Show all posts

Tuesday, January 10, 2017

Perinteinen radioverkko ajetaan alas, ja autotekniikka kehittyy kaiken aikaa muutenkin valtavalla nopeudella


Perinteistä eli analogista radioverkkoa aletaan ajaa alas Norjassa, ja kai se sitten muuallakin muutetaan digitaaliseksi. DAB (Digital Audio Broadcasting)  radiolla on paljon hyviä puolia kuuntelijaa ajatellen, eli ohjelmaa voidaan kelata taaksepäin, ja tuohon radioon voidaan lähettää tekstiviestejä. Samoin DAB-radio voi kommunikoida esimerkiksi taskussa olevan kännykän kanssa, ja tuolloin auton radiolaitteisto voi paitsi antaa "boosteria" tuon puhelimen kommunikointiin verkon kanssa. Tuolloin esimerkiksi auton ajotietokone voi saada tietoja siitä, mikä on turvallinen nopeus tuolla tieosuudella, ja muutenkin noiden älykkäiden autojen kautta liikenneturvallisuus paranee.

Ja muuten yläkuvassa olevan Oldsmobile 442:n kaltaiset autoklassikot voidaan myös modernisoida tekniikan osalta, niin että niissä on vanhaa vain kuori, ja autoon on muuten asennettu törmäystyynyt, ABS sekä myös elektromagneettinen sytytys ja muut modernin auton "herkut", jotka tekevät siitä myös turvallisen. Ja älykäs sytytysjärjestelmä voi sitten kytkeä sylinterejä pois päältä katkaisemmalla polttoaineen syötön niihin, kun auto käy tyhjäkäynnillä tai kulkee alhaisella nopeudella, ja myöskin hybriditeknologia voidaan asentaa tuollaisen muskeliauton runkoon. Eli tuolloin tuo auto on pelkkä kuori, johon on ehkä vaihdettu Teslan teknologia, mikä varmasti lisää sen tehokkuutta. Ja jos vanhoja V-8-moottorin ääniä halutaan, niin toki autossa voi olla sitä varten kaiutin, joka lähettää noita miehekkäitä "hörhötyksiä" auton ympärille. Tuolloin myös polttokennokäyttöiseksi muutettu muskeliauto vastaa mielikuvaa vanhanajan tosimiesten autoista, joita ajettiin nahkatakit päällä ja raybanit silmillä.

Eli se voi lisätä toimia releasemana eli lisätä lähetystehoa, jolloin kuuluvuus paranee sekä esimerkiksi käyttää puhelimen soittolistoja. Tulevaisuuden autossa on melko varmasti HUD-näyttö, jossa näkyy kaikki tarpeellinen tieto, eli siinä voi olla esimerkiksi infrapunakameroita, joilla voidaan sään vaikutus minimoida. Tuolloin HUD-näyttöön tulee auton maskissa olevan kameran antama vahvennettu kuva, joka on immuuni esimerkiksi räntäsateen antamille häiriöille. Lämpökameran käyttö voidaan rajoittaa pimeille teille, ja sen avulla voidaan esimerkiksi havaita tielle tulleet eläimet, joten ehkä tuollainen väline sitten tulevaisuudessa on myös autoissa.

Ehkä tulevaisuudessa pitää ihmisellä, jolla on ollut ajamiseen liittyviä vaikeuksia kuten toistuvia ylinopeuksia tai muuta holtittomutta on velvollisuus pitää autossaan kameroita, jotka rekisteröivät ajamista, ja toki esimerkiksi koulukyytejä ajavan kuljettajan pitää ehkä sitten puhaltaa poliisin alkometriin ennen kuin kyyti lähtee liikkeelle, eli tuolloin tietenkin koulukyydistä tulee tieto poliisiin, jolloin partio suunnistaa koulun pihalle ja tarjoaa kuljettajalle alkometriä. Näet tieliikennelain tulkinnan mukaan puhalluskokeesta kieltäytyminen tulkitaan epälyttäväksi käytökseksi, ja myös väsyneenä ajaminen on rattijuoppouteen rinnastettava asia.

 Samoin liikennöitsijät puhalluttavat kuljettajia helposti, ja jos kuljettaja ei suostu alcometer-testiin, niin hyvin nopeasti lähtee soitto poliisille. Noihin HUD-näyttöihin voidaan tietenkin heijastaa myös autojen mittaritiedot sekä myös varoitukset tieolosuhteiden muutoksesta, ja jos auton ajotietokone varustetaan sopivalla ohjelmistolla, niin se voi aistia kaasupolkimen painalluksesta sekä hallintalaitteiden käytöstä sen, että tarvitseeko kuljettaja lepoa, ja ilmoittaa siitä kuljettajalle, jolloin tämä tietää kääntyä seuraavalle huoltoasemalle tai ehkä auton rattiin tulee sellainen sensori, joka ilmoittaa mikäli kuljettaja tarvitsee lääkäriä.

Eli tuolloin ratissa oleva sykemittari havaitsee tulevan infarktin, ja noissa autoissa voi olla myös silmän liikettä sekä pupillin laajenemista havainnoiva laite, joka havaitsee aivoinfarktin, ja painesensori tunnistaa jos kuljettajan ote ratista muuttuu tai löystyy vaarallisesti. Tuolloin auto sitten voi tehdä ilmoituksen automaattisesti viranomaisille siitä, jos kuljettajan toiminta muuttuu sellaiseksi, että hän ei voi autoa lähteä ajamaan. Kuitenkin noiden digitaalisten radioiden ongelmana on se, että niiden sisään voidaan asentaa SIM-kortti, koska tuo tekniikka on pohjimmiltaan samanlaista kuin GSM-puhelimissa, eli siinä on kysymys itseasiassa GSM-yleislähetyksestä, jolla voidaan lähettää viestejä puhelimiin esimerkiksi tulevista tsunameista tai muusta vastaavasta toiminnasta.

Mutta samalla tuo tekniikka mahdollistaa sellaisen asian, kuin informaation suodatuksen. Silloin tietenkin voi käydä niin, että joku ihminen saa silloin henkilökohtaisen radiolähetyksen autoonsa. Jos autossa on kahteen suuntaan viestivä DAB-radio, niin silloin viranomaiset voivat seurata reaaliajassa sen toimintaa, eli ajonopeutta sekä muita asioita voidaan tuolloin monitoroida poliisista, ja jos oikein "mukavia" asioita lähdetään kuvittelemaan, niin tuolloin auto voidaan oikeastaan ottaa ottaa poliisin hallintaan, jos sen kuljettaja ryhtyy törttöilemään, ja tuolloin poliisi voi sitten ajaa tuon auton suoraan asemalle.

Thursday, October 20, 2016

Stephen Hawking sekä hänen katseella ohjattava puhesyntetisaattorinsa, joka voi mullistaa tietojenkäsittelyn sekä hyvässä että pahassa

Stephen Hawking

Stephen Hawking ja muut ALS-potilaat, ja henkilöt jotka ovat menettäneet puhekykynsä tarvitsevat puhesyntetisaattoria jokapäiväiseen viestintään. Ongelma on siinä, että he eivät voi käyttää näppäimistöä. Tuo tekee kyseisen laitteen suunnittelusta melko vaikean, koska sen pitää toimia ilman että silmiin kiinnitetään mitään ylimääräistä. Vaikka tuollainen silmien avulla ohjattava puhesyntetisaattori saattaa vaikuttaa hiukan erikoiselta, niin puhekyvyttömälle henkilölle tuo väline on äärimmäisen tärkeä, jotta hän voi kommunikoida muiden ihmisten kanssa.

Tuon asian takia noita laitteita pitää voida käyttää ilman käsiä. Eli Hawkingin välinettä pitää voida käyttää esimerkiksi silmiä kääntämällä. Tämä perustuu siihen, että laitteisto mittaa silmän asennon, ja kun käyttäjä räpäyttää silmiään, niin silloin hän merkitsee kirjaimen. Toki ollaan kehittämässä myös aivokuorelta ohjattavia apuvälineitä ALS-potilaille, joilla ei ole enää yhtään lihasta jäljellä, mutta kuitenkin heidän aivonsa toimivat normaalisti.

Ja nuo kirjaimet muodostavat sitten kirjainjonoja eli sanoja. Kun puhutaan tuosta katseen avulla käytettävästä näppäimistöstä, niin sen käyttäminen on sikäli helppoa, että jokainen siinä oleva näppäin on ikään kuin kännyköissä käytettävä virtuaalinen näppäimistö, jota ohjataan katseen avulla. Tuosta laitteistosta voisi olla hyötyä myös silloin jos henkilö ajaa autoa, ja hänen pitää samalla säätää esimerkiksi radioasemaa, joten jotta hänen ei tarvitsisi kumartaa, niin tulevaisuuden autossa voi olla esimerkiksi katseella ohjattava hallintalaitteisto, joka auttaa ajajaa pitämään molemmat kädet ratissa ajon aikana.
A-10 Thunderbolt II

Näitä samoja asioita tutkii myös DARPA, jonka tehtävänä on miettiä erilaisten laitteiden soveltuvuutta esimerkiksi taistelulentokoneiden ohjusten kohdistamista erilaisiin kohteisiin lentäjän ollessa ohjaamossa erittäin kiireinen. Eli hänen pitää ehkä käyttää useita laitteita samaan aikaan, ja kohdentaa pommeja bunkkeriin sekä tulittaa ilmakohteita samaan aikaan, ja pystyä valitsemaan joukosta esimerkiksi pommikoneita.

Mutta kun mietitään sitä, mitä esimerkiksi DARPA voisi tehdä tuon näppäimistön periaatteella toimivien laitteiden avulla. Eli tuollaisella laitteella varustettu lentokone voisi suunnata esimerkiksi täsmäohjuksia erittäin tarkasti kohteeseen. Tämä tarkoittaa sitä, että lentäjä voisi kohottamatta kättään hallintalaitteilta kohdistaa laser-ohjattavia aseita kohteeseen pelkästään katseen avulla, ja se voi olla tulevaisuudessa esimerkiksi F-36, A-10 sekä EFA ja muiden vastaavien koneiden vakiovaruste tulevaisuudessa.

Vaikka miehitetty lentokone ei ehkä ole tulevaisuuden standardi taistelukoneiden suunnittelun kivisellä saralla. Eli myös UCAV-ohjaajat voivat hyötyä tuollaisesta välineestä. Kyseinen katseella kohdennettava asejärjestelmä voidaan kytkeä esimerkiksi lentäjien kypärätähtäimiin. Siitä voisi olla todellista hyötyä tilanteessa, missä lentokone joutuu tilanteeseen, jossa se joutuu tulittamaan sekä ilma että maamaaleja samalla kerralla.

Stephen Hawkingin puhesyntetisaattori https://www.youtube.com/watch?v=OTmPw4iy0hk

Saturday, August 13, 2016

LS-3 eli tosielämän kävelevä robotti

LS-3- Robotti
Kuva I

LS-3 Legged Squad Robot on uuden sukupolven maastokelpoinen robotti, jolla on jalat pyörien asemasta, jotta se selviäisi vaikeammassa maastossa kuin pyörillä kulkeva ajoneuvo. Vaikka ensimmäissä kokeellisissa prottyypeissa oli käytössä pärisevä polttomoottori, niin näissä uudemmissa tuotantomalleissa on käytössään polttokennot, joiden avulla nämä koneet kykenevät 24 tuonnin operaatioihin, ja niiden toivotaan tuovan jalkaväkiryhmille lisää kuljetus- ja myöhemmin myös taistelukapasiteettia, kun niiden aseistetut taistelumallit tulevat tuotantoon, eli ne voidaan varustaa tehokkailla panssarintorjunta-aseilla sekä muilla vastaavilla välineillä.

 Kyseinen robotti on noin vasikan kokoinen, ja se on varustettu tietokoneiden ohjaamilla servomoottoreiden avulla liikutettavilla jaloilla, joiden avulla se voi liikkua melko vaikeassa maastossa, verrattuna esimerkiksi pyörillä liikkuviin robottimönkijöihin. Nämä laitteet pystyvät kantamaan 400 kiloa varusteita, ja ne voivat tietenkin tehdä muitakin tehtäviä, mitä taistelukentän logistiikkaan liittyy, mutta kun puhutaan siitä, että LS-3 on vain ensimmäinen askel kohti uuden sukupolven käveleviä robotteja, jotka tulevaisuudessa tekevät lähes kaikkia tehtäviä, mitä taistelukentillä tai onnettomuusalueilla voidaan vaatia niiden tekevän.

Tulevaisuudessa asevoimilla sekä poliisilla saattaa olla käytössään liskoa muistuttavia robotteja, joiden avulla ne voivat esimerkiksi tarkkailla jotain alueita, tai suorittaa erilaisia tehtäviä, mitä ei voida lentävillä laitteilla tehdä. Nämä maata pitkin liikkuvat robotit voivat olla esimerkiksi jäljitelmiä varaanien liikuntaelimistöstä, eli tuon elämien luustosta tehdään kopio, jossa jokainen metallin- tai muovinkappaleen muoto on kopioitu varaanin luustosta, ja sen nivelet on varustettu servomoottoreilla sekä hydraulisilla männillä, ja tartuntapinnoissa voi olla mikromekaniikan ohjaamat levyt, jotka jäljittelevät gekkoliskojen tartuntaelimiä, ja tuo mekaaninen olio voidaan vielä päällystää keinonahalla, jotta se muistuttaisi sitä eläintä, mistä se on kopioitu.

Sen voimanlähteenä voi sitten olla esimerkiksi polttokennot, mitkä saavat virtansa hiilivedystä. Kun tuollainen mekaaninen robottilisko tuodaan toiminta-alueelle, niin se voi suorittaa kaikkia tehtäviä, mitä tiedustelija normaalisti suorittaa. Eli kuten Stanislaw Lemin kirjassa "Kuu on julma" esitetään, niin nuo keinotekoiset liskot voivat olla niitä todellisen elämän lohikäärmeitä, joilla on kurkussaan konekivääri tai laserosoitin, ja ne voidaan varustaa myös erilaisilla sensoreilla, joilla se voi havainnoida ympäristöään sekä etsiä merkkejä hermokaasusta tai vihollisen toiminnasta, ja sillä on tietenkin kehittynyt kommunikaatiojärjestelmä, jolla tuo väline voi kommunikoida tukiaseman kanssa, ja välittää sensorien saaman informaation sen operaattoreille.

Noilla liskoilla voi olla myös käytössään sisäänrakennettu tuhopanos, jonka avulla ne voivat tuhota myös suurempia kohteita, eli ne soluttautuvat vaikkapa ammusvarastoihin tai vihollisen komentokeskuksiin, ja räjäyttävät itsensä tai oikeammin sytyttävät sisällään olevat thermite-panokset ammusten keskellä tai sitten ne voivat hakeutua tietokonekeskukseen, ja tuhota sen laitteet. Nämä välineet voidaan varustaa myös EMP-aseilla,joilla ne voivat tuhota tehokkaasti elektroniikkaa sekä häiritä vihollisen kommunikaatiota ja sitä kautta esimerkiksi sen lennokkioperaatioita.

Video LS-3:n toiminnasta https://www.youtube.com/watch?v=Uc8uBzMKNAQ

Saturday, June 18, 2016

X-47B UCLASS sekä STEALTH UCAV:n muodostama uhkakuva

X-47B UCLASS
Kuva I

X -47B UCLASS  on uuden tyyppinen STEALTH UCAV eli Unmanned Combat Air Vehicle, joka pystyy sekä tiedustelu- että muihin taistelutehtäviin, joita ennen teetettiin miehitetyillä lentokoneilla. Tällaisten STEALTH lennokkien käyttö tulee yleistymään todennäköisesti edelleen, ja niiden kehittämistä jatketaan edelleen. Noiden välineiden hintaa pyritään painamaan alas, sekä valmistustekniikkaa kehittämään siten, että niiden valmistaminen on mahdollista jopa operaatioalueella, ja tuo toiminta perustuu 3D-printtereihin, joilla voidaan luoda jokainen tuollaisen lennokin osa, ja sitten valmistaa niitä jopa keskellä taistelukenttää.

Tämän takia noihin uuden sukupolven lennokeihin olisi kiinnitettävä enemmän huomiota, kun keskustellaan ilmailun turvallisuudesta. Nämä lennokit käyttävät tietojenkäsittelyssä normaaleja kaupasta ostettavia mikropiirejä, ja koska koneessa ei ole lentäjiä, niin se ei tarvitse niin monia backup-järjestelmiä kuin miehitetty lentokone tarvitsee, koska jos tuo X -47B ikään kuin "karkaa käsistä" voidaan tuo lennokki tuhota. Uusimmat taistelu- tai tiedustelukoneet voivat lentää valinnaisesti joko miehitettynä tai samat koneet voivat operoida miehittämättöminä (Kuva II). Eli tuo väline muuttuu robotiksi vain nappia painamalla, eli niiden automaattiohjauksen hoitaa sama järjestelmä, kuin minkä avulla UCAV- lennokkeja kontrolloidaan, ja oikeastaan UCAV:n kohdalla kyseessä on vai autopilotin käyttö-ohjelmistoon tehty laajennus, jonka avulla se voi operoida itsenäisesti.Ne ovat esimerkkejä siitä, että noiden taistekurobottien käyttö yleistyy entisestään, ja niitä kehitellään myös Venäjällä sekä Kiinassa.
Kuva II

Noiden uuden sukupolven UCAV-lennokkien hinta on niin alhainen, että se on oikeastaan ristelyohjuksen luokkaa. Ja myös X47B voidaan varustaa sisäisellä taistelukärjellä, jos tarpeeksi tärkeä kohde sattuu löytymään. STEALTH-UCAV lennokkien ongelma ilmailun turvallisuuden kannalta se, että tuollainen lennokki voi osua vaikka matkustajakoneeseen. Eli tuon surullisen kuuluisan malesilaisen matkustajakoneen katoamisen epäillään joissain piireissä johtuvan tömäyksestä STEALTH-lentokoneeseen. X47B on oikeastaan melko tunnettu väline, ja siitä on olemassa useita kopioita.

Se osa mikä tuossa lennokissa on salaista liittyy sen tekoälyyn perustuvaan sisäiseen lennonhallintaan. Eli noita robottikoneita on kahdenlaisia, koneita joita ohjataan maa-asemilta Internetin sekä sateliittien kautta, ja robotteja jotka toimivat täysin itsenäisesti. Teoriassa tuollaisen järjestelmän luominen on melko helppoa, koneen pitää tietää vain missä kohdassa sen kohde on, ja miten tämän taistelukoneen pitää sinne lentää. Sitten oikealla hetkellä se pudottaa pomminsa. Mutta uudet robottilentokoneet pystyvät myös ilmataisteluun, eli ne voidaan ohjelmoida tulittamaan jokaista kohdetta, jonka IFF eli koneen tunnistusjärjestelmä näyttää punaista. Tämä tietenkin lisää riskiä siitä, että myös siviilikoneita joutuu enemmän tulituksen kohteeksi.
Predator lennokki
Kuva III

Toisaalta miehitetyllä lentokoneella ei mitään mahdollisuuksia ole taistella 10g käännökseen pystyvää robottikonetta vastaan, ja muistakaa että nämä taisteluvälineet eivät liikaa tunteile eivätkä ne pelkää mitään. Mitä itsenäisempään toimintaan robottikone pystyy, niin sitä vaarallisempi se on ympäristölleen. Kuitenkin noiden jatkuvasti maa-aseman kanssa kommunikoivien UCAV-koneiden ongelma on siinä, että niiden ohjaussignaalien häirintä on melko helppoa, ja jos tuota koodattua signaalia häiritään, niin UCAV ei pysty suorittamaan tehtäväänsä. Jos datayhteys on koodaamaton, niin silloin kuka hyvänsä, joka tietää oikean taajuuden voi ottaa tuon koneen hallintaansa.

Tämä tietenkin on myös suuri uhka, koska jos hakkeri ottaa tuollaisen koneen hallintaansa, niin tulokset voivat olla kammottavia. Eli oikeastaan UCAV on vain tavallinen RC-lennokki, joka joko ampuu kohteeseen ohjuksen tai lentää sitä päin. Eli todellisuudessa on olemassa sellainen mahdollisuus, että terroristit lentävät matkustajakonetta päin RC lennokeilla, joihin on kiinnitetty dynamiittia. Ja ongelma on siinä, että UCAV:n käyttöliittymä muistuttaa oikeastaan verkkotietokonepeliä, minkä takia voi käydä niin, että joku hakkeri ei ehkä huomaa lentävänsä oikeaa taistelulennokkia, jos hän kirjautuu väärillä tunnuksilla johonkin järjestelmään, eli toisaalta nuo UCAV:n hallintajärjestelmät eivät poikkea tietoturvan kannalta SAC:n käyttämistä ydinaseita ohjaavista järjestelmistä, eli jos joku pääsee niihin murtautumaan, niin silloin varmasti tulos voi olla kamala.

Myös tämä aspekti täytyy ottaa huomioon, kun noita huippuaseita kehitetään. Toisaalta niiden etuna on se, että ihmistappioita ei omalle puolelle tule, ja myöskään esimerkiksi ISI:stä vastaan toimittaessa ei lentäjän tarvitse pelätä joutuvansa vangiksi. Samoin UCAV ohjaajan koulutus maksaa vain muutamia kymmeniä euroja. Se tekee ohjaajan erottamisen helpommaksi, ja muutenkin hänen toimintaansa voidaan puuttua kesken tehtävän, jos katsotaan, että hänellä "lähtee mopo käsistä", eli UCAV:n ohjaaja ei istu yksin missään tilassa, vaan hänet voidaan poistaa paikalta, kun taas hävittäjälentäjä yksin kopissaan, ja jos hän haluaa pommittaa siviilejä, niin silloin ei ole mitään mahdollisuutta puuttua tähän toimintaan, ennen kuin on liian myöhäistä.

ilmailukokeiluja.blogspot.com


Thursday, March 3, 2016

Siivousrobotti sekä siihen perustuvia sotilaallisia ratkaisuja

Kuva I

Siivousrobotti (kuva I) voi olla erittäin mukava sekä leppoisa väline, mikä helpottaa siivpojien työtä erittäin paljon. Se on usein pyöreä, automaattisesti toimiva pälynimuri, joka suorittaa lattiapintojen siivouksen automaattisesti. Tuo väline toimii siten, että se käy koko tilan automaattisesti läpi. Se voi olla ns. "opetettava malli", jossa robotin liikeradat tallennetaan sen Inertialaitteeseen, joka ohjaa konetta sen tehdessä työtään.Mutta se voi olla myös kehittyneempi malli, joka saattaa kommunikoida kiinteistön tietokoneiden kanssa, ja vaikka se ei mitenkään  korkea olisi, niin kiinteistön tietokone voi kutsua sille hissin paikalle, kun kerros tulee tehtyä.

Eikä robotin tarvitse olla mikään kovin kallis, eli tuo liikkuva väline voi sitten olla oikeastaan itse RFID-paikantimeen perustuva radio-ohjattava laite, jota kiinteistön keskustietokone ohjaa samalla tavoin kuin RC-autoa ohjataan, eli vaikka järjestelmä itse on älykäs, niin tuo sen käyttämä instrumentti ei mitenkään poikkea normaaleista radio-ohjattavista. Ja kaikki tarvittava tietojenkäsittelylaitteisto sijaitsee kiinteästi paikallaan. Se onko robotti käynyt jokaisen paikan läpi näkyy valvontajärjestelmän UV-valon aaltopituudella toimivista kameroista. Sekä robotin tehtävätallenteesta. Mutta nämä samat siivousrobotit voidaan muuttaa myös älykkäiksi maata pitkin kulkeviksi miinoiksi hyvin yksinkertaisella tavalla.

 Eli niiden pienet pyörät korvataan ilmatyynyalukstekniikalla. Toisin sanoen ne varustetaan laahuksella ja puhaltimella,  mikä muuttaa tuon välineen pieneksi ilmatyynyalukseksi. Ja pölypussin paikalle voidaan asentaa muoviräjähdettä sekä radio- tai painekytkin, jolla tuo miina voidaan räjäyttää kohteessaan. Mutta siinä voi tietenkin olla myös Inertiaan tai GPS:ään perustuva laukaisin, mikä tekee robotista tehokkaan tappovälineen, vaikka sen operaattori ei tuota välinettä suoraan näkisikään, ja tuollainen pienoiskokoinen ilmatyynyalus voidaan lähettää vihollisen satamaan vaurioittamaan laivoja, tai niitä voidaan käyttää kuin kehittyneitä ja nopeita GOLIATH-vaunuja (Kuva II)  käytettiin Toisessa Maailmansodassa.
(Kuva II)

Eli niiden avulla voidaan ainakin tieosuuksille luoda siirtyviä miinoitteita, jotka syöksyvät panssarivaunujen telaketjuiden alle. Eli kun kohde tulee paikalle, niin tällainen ase ikään kuin syöksyy tuhoamaan sen kuten koronapelin nappula. Kyseessä muuten ei mikään GOLIATH:in toisinto ole, vaan tällainen pienoisilmatyynyalus on todella nopea. Ja se voidaan tehdä sellaiseksi, että tämä laite pudotetaan operaatioalueelle lentokoneesta. Sitten nuo välineet etsiytyvät suojaan, ja kun kiinnostavia kohteita saapuu paikalle, niin ne syöksyvät tuhoamaan niitä erittäin tehokkaasti. Mutta älykomponentti tekee niistä muutakin kuin vain ammuksia.

Toisin sanoen uuden sukupolven miina voidaan varustaa erilaisilla kameroilla ja seismomertriin perustuvilla ilmaisimilla sekä "sniffer"-laitteilla, joten ne voivat tehokkaasti myös tiedustella vihollisen toimia, ja samalla etsityä uusiin asemiin aina välillä. Ja tuollainen älymiina voidaan tehdä sellaiseksi, että se hautaa itsensä maahan, kun se on joko jätetty paikalle omien joukkojen toimesta tai pudotettu lentokoneesta. Nykyaikainen miinoite voidaan toimittaa taistelukentälle tuhansien kilometrien päästä avaruusraketeilla, joiden kärki on muutettu miinasäliöksi.

Eli se palaa ilmakehään kuten luotainrkettien näytteenottosäiliö, ja sitten laskuvarjo irroitetaan tietyllä korkeudella, jonka jälkeen kapseli alkaa pyöriä ja levittää noita välineitä maastoon. Tuo laskuvarjo on sikäli tarpeellinen, että sen avulla kujetussäiliön nopeus alennetaan sellaiseksi, että miinat säilyvät ehjinä pudotuksen ajan. Tai sitten niitä pudotetaan tielle kuorma-autojen lavoilta, ja tuolla tavoin voidaan vihollista hidastaa tehokkaasti. Eli pitää vain huolehtia siitä, että miina tulee maahan oikein päin, jotta se voidaan laskea maanteille liikkuvasta ajoneuvosta. Älykomponentilla varustettu miina voi toimia myös tavallisena pommina, joka räjähtää välittömästi jos se osuu kohteeseensa, mutta jos se menee ohi, niin silloin tuo älylaite muuttaa sen miinaksi, ja tuo pieni ilmatyynyalus voi tuhota esimerkiksi raskaasti panssaroituihin bunkkereihin kätkettyjä lentokoneita sekä muita taisteluvälineitä.


Gravastars and the matrioshka universe.

“An expanding mini-universe could counterbalance the collapsing matter of a star, thereby creating a stable gravastar. Credit: Daniel Jampol...