Showing posts with label äärivasemmisto. Show all posts
Showing posts with label äärivasemmisto. Show all posts

Tuesday, September 20, 2016

Miksi olemme siirtyneet demokratiaan? Ja miksi demokratia on niin hyvä hallitusmuoto?

"Demokratia ei ehkä ole paras mahdollinen valtiomuoto,
mutta se on paras olemassa olevista valtiomuodoista"
Winston Churchill 

Olemassa olevista valtiomuodoista paras on demokratia, kuten Winston Churchill aikoinaan asian ilmaisi. Ja vaikka kuningasvallan tarkoitus on tehdä jatkuvuutta päätöksenteolle, niin kuitenkin vallanpitäjän vaihdokset tuovat valtioon epäjatkuvuutta. Huoli siitä, että jatkuuko meno valtiossa samana kuin ennen sai ihmiset tuntemaan epävarmuutta, koska jokainen laki saatettiin muuttaa uuden hallitsijan astuessa valtaistuimelleen, ja koska rajattomassa yksinvaltiudessa hallitsijan vaihtuessa lait vaihtuvat, niin silloin varmasti jokainen ihminen pelkäsi henkensä puolesta. Winston Churchill ei ehkä ollut mikään maailman suurin demokraatti, mutta hänen tarkoituksensa oli motivoida ihmisiä taistelemaan saksaa vastaan.

Kun puhutaan siitä, että tullakseen valituksi parlamenttiin pitää ehdokkaan pitää lennokkaita puheita, joissa hän kosiskelee äänestäjiä, niin tuo sitten takaa sen, että tavallisetkin ihmiset saavat tuntea pystyvänsä vaikuttamaan valtion toimintaan. Samoin tietenkin pitää muistaa se, että poliittiset ääriryhmätkin saavat äänensä vaaleissa kuuluviin, mutta kun heidän ajatuksiaan vaikuttamisesta sitten katsotaan tarkemmin, niin vaikka he uhkailevat näyttävästi väkivallalla ihmisiä, niin voidaan kuitenkin sanoa, että noin puoli prosenttia pahoinpitelyistä on sattunut poliittisten ääriliikkeiden toimesta. Ja mukana on tietenkin myös äärivasemmiston tekemät iskut.

Näet se mikä oli käynyt vanhan kuninkaan ollessa vallassa saattoi olla kauhistus uudelle johtajalle, joka sitten tietenkin kansoitti virat omilla miehillään, ja tuolloin saattoi pää pudota harteilta, jos entisen virkamiehen toiminta ei enää uutta majesteettia miellyttänyt. Kun puhutaan siitä, miksi demokratia on paras mahdollinen hallintomuoto, niin silloin usein ei mainita sitä, että demokratia takaa sen, että myös parlamentin vaihtuessa lait pysyvät kutakuinkin samoina, ja se että parlamentaarisessa demokratiassa lainsäädäntö on verraten hidasta, niin se takaa sen, että ihmisillä on siirtymäaika uuteen lakiin.

Eli mikään laki ei tule voimaan aivan yllättäen, vaan siinä pitää sitten suorittaa lain säätämistä koskevat rituaalit, vaikka se ei ehkä olekaan kaikille mieleen. Demokraattisesti valittu parlamentti takaa sen, että valtion toiminta ei ratkaisevasti muutu yhden vaalikauden aikana, vaikka kuinka sitä jotkut haluaisivat. Kun puhutaan epädemokraattisesti valituista johtajista, niin heillä on tietenkin hallitessaan asevoimien tuki takanaan, mutta se ei aivan riitä siihen, että edessä olisi mitenkään pysyvä ratkaisu, koska tuolloin valtion toimintaa voidaan haitata lakoilla sekä muilla vastaavilla toimilla, jotka voidaan kohdistaa esimerkiksi ase- tai ammusteollisuuteen.

Toki joku diktaattori voi sitten toimia kuten Adolf Hitler tai Josif Stalin ja komentaa ihmiset metsätöihin tai kivilouhoksille, mutta voiko hän sitten teettää myös aseita sekä ammuksia orjatyövoimalla, on hiukan toinen asia, kuin se että hän voi teettää metsätöitä tai kiven hakkuuta jollekin ryhmälle vangituttamiaan ihmisiä. Aina voidaan sanoa että nuo kaksi sankaria olivat molemmat saaneet mandaattinsa kansalta, mutta he sitten muuttuivat hyvin ikäviksi tapauksiksi omille kansoilleen. Mutta kun puhutaan demokratian suhteesta rajattomaan yksinvaltiuteen, niin se että kun hallitsijasta tuli vanha, ja hän sattui joskus kuolemaan, niin silloin tilanne oli erittäin vaikea koko kansalle. Nuori kuningas tietenkin takasi iältään vanhoille virkamiehille sekä sotilaille jatkuvuutta, mutta vanha hallitsija oli epävarma tukija nuorille alaisilleen, jotka tarvitsivat nimenomaan hänen henkilökohtaista tukeaan.

Eli tilannetta voidaan kuvailla samalla tavalla kuin sitä, kun 78-vuotias Kekkonen hallitsi Suomea. Vanha kenraalikunta oli tietenkin hänen takanaan, koska hän takasi vakauden, mutta nuorten prikymppisten yliluutnanttien mielestä hän ei varmaan niin pysyvä enää ollutkaan. Kun ajatellaan sitä, että koko lainsäädäntö muuttuisi hallitsijan vaihtuessa, niin se loi moninkertaisen epävarmuuden nuorten upseerien sekä ylipäätään nuorison mieleen. Näet saattoi olla niin, että tuo seuraava kuningas katsoi, että jotkut noista henkilöistä olivat ansainneet kolemantuomion, eli hän saattoi tuomita isänsä käskyt laittomiksi, ja siitä sitten seurasi puhdistuksia virkakunnassa, kun uusi majesteetti sitten kosiskeli ihmisten tukea omille uusille hankkeilleen.

Ja silloin tietenkin oli vanhan virkakunnan väistyttävä, koska he olivat toimineet kuninkaallisen politiikan vastaisesti. Eli vaikka käsky jostain toiminnasta oli tullut edelliseltä majesteetilta, niin seuraava kuningas saattoi nimetä sen laittomaksi. Tai sitten käskyt antanut kuningas itse määräsi tuon onnettoman alaisen mestattavaksi, koska hän sai näin sitten vieritettyä syyn jostain verilöylystä alaisensa päälle, eli hän yksinkertaisesti kiisti antaneensa mitään kyseistä toimenpidettä koskevia käskyjä, ja väitti huikentelevan alaisensa sitten toimineen ominpäin. Ja taas oli suosio taattu, kun tuo onneton päätti päivänsä mestauspaalulla, totellessaan käskyä, jonka hän kuvitteli saavansa kuninkaalta.

Saturday, June 11, 2016

Pelko ja viha kaupungin kaduilla


Kun puhutaan esimerkiksi äärioikeiston saapumisesta vasemmiston kokouksen lähelle sekä sitä, että he kuvasivat median mukaan tätä tapahtumaa, niin silloin he toimivat kuten vastaavat järjestöt ovat kautta koko Euroopan toimineet. Eli otetaan potentiaalisen vastustajan kokous pelottelun kohteeksi, ja sitten koko juttu alkaa toimia kuten sen pitääkin toimia. Tällä tarkoitan sitä, että tuohon kokouspaikan viereen ilmaantuu muutamia pilottitakkiin sekä maihinnousukenkiin pukeutunutta henkilöä, jotka kuvaavat melko avoimesti kokousväkeä. Äärioikeisto pelottelee ihmisiä islamisteilla sekä sillä, että jokainen joka heitä vastustaa saa nenilleen, vai onko asia kuitenkaan niin mustavalkoinen, kuin mitä yleensä annetaan ymmärtää.


Samalla huudellaan muutamia iskulauseita, sekä käyttäydytään muuten passiivisesti. Tuon toiminnan tarkoitus on pelottaa vastapuolta, sekä osoittaa omaa voimaa. Eli kun kuvataan yleisellä paikalla, niin lain mukaan tuohon toimintaan ei voida puuttua ollenkaan. Poliittiset järjestöt ovat normaaleja julkisia yhdistyksiä, joiden jäsenistö maksaa jäsenmaksunsa sekä pitää omia kokouksiaan, joita mielellään esitellään televisiossa, mutta kun paikalle lennähtää muutama skinhead, niin sitten on taas ryhmä peloteltu asianmukaisesti oikeaan ryhtiin. Se että nuo skinheadit sitten kuitenkin valitsivat vasemmiston kokouksen esiintymistään varten  tietenkin tuo heille paljon julkisuutta,

Vasemmistolaisten kokouksissa käy paljon näkyviä kulttuurielämän sekä toimittajakunnan edustajia, joiden avulla  nuo pilottimiehet sitten saavat paljon enemmän julkisuutta, kuin mitä he muuten saisivat. Ja asian ydin on siinä, että noiden henkilöiden olemus kuitenkin pelottaa noita vasemmistolaisia. Kuvaaminen sekä lievä provosointi oikeassa paikassa tuovat kyseisille järjestöille arvokasta julkisuutta, jota ne eivät muuten saisi. Mutta kun puhutaan skinheadeista, niin he kuitenkin avoimesti ovat ulkomaalaisvastaisia. Eli nuo pilottitakkia käyttävät miehet eivät leiki muuta olevansakaan, kuin joukko "vihaisia miehiä", jotka eivät asenteitaan mitenkään peittele.

Mutta nuo henkilöt eivät ole ainoita rasisteja, mitä euroopasta löytyy tälläkin hetkellä. Näet joidenkin ihmisten mukaan myös vasemmistolaisten joukossa on ihmisiä, jotka suhtautuvat vihamielisesti ulkomaalaisiin. He vain eivät tuo mielipidettään kovin helposti esille, koska  pelkäävät äänestäjien katoavan. Kuitenkin noista henkilöistä on mukava istua puoluevaltuustoissa, sekä kertoa kaikille, kuinka heidän mielestään pakolaispoltiikkaa pitää hoitaa, ja tietenkin se oikea kanava tällaiselle huutelulle on oppositiossa,  Tietenkin hallituksen haukkuminen on mukavaa, kun se tietenkin takaa noille poliitikoille sitten paikan Eduskunnassa. Mutta ulkoisen vihamiehen löytöminen saa tietenkin puolueväen pelkäämään,ja siksi myös noista skineistä on tullut joillekin poliitikoille pelastus, kun he haluavat lisätä esimerkiksi poliisin määrärahoja sekä muita viranomaisten valtuuksia.

Ja jostain syystä nimenomaan äärioikeistoa pidetään jotenkin pelottavampana ilmiönä kuin äärivasemmistoa. Vaikka kumpikin osapuoli käyttää väkivaltaa toimissaan. Kuitenkin on kysytty sitä, että kuka oikeastaan hyötyy noista skinheadeista, jotka varmasti ovat pelastaneet useita poliitikkoja sekä poliiseja syytteiltä. Eli joissakin tapauksissa vaikuttaa hiukan siltä, että nämä "äärioikeiston" jäsenet ovat olleet paikalla vain kääntääkseen puolueväen keskusteluja esimerkiksi poliisin kutsumiseen. Joten ainakin itse olen epäillyt kyseessä olleen ainakin Baijerissa sellainen tilanne, missä palkatut avustajat ovat hyökänneet jonkun poliitikon vaalitlaisuuteen, jotta tämä saisi tukea sekä symptiaa äänestäjiltä, jotka ottavat tuollaisen toiminnan aitona demokratian puolesta toimimisena.

Joillakin euroopassa oleskelevilla pakolaisilla saattaa olla taustallaan esimerkiksi toimimista jonkun maan turvallisuuspoliisissa tai sitten heillä on muuta salattavaa. Joten jotkut varsinkin ulkomaalaistaustaisten  poliitikkojen saamat uhkaukset saattavat kyllä olla muiden maahanmuuttajien tekemiä. Näet monille muslimeille esimerkiksi naispoliitikot ovat täysin vieras asia heidän omalle uskonnolleen. Samoin monista muslimeista saattaa olla kiusallista, kun heidän lapsensa eivät enää haikaile perinteisten islamin arvojen perään, mikä heikentää esimerkiksi perheen pään asemaa lapsiinsa nähden.

Gravastars and the matrioshka universe.

“An expanding mini-universe could counterbalance the collapsing matter of a star, thereby creating a stable gravastar. Credit: Daniel Jampol...