Showing posts with label hiihto. Show all posts
Showing posts with label hiihto. Show all posts

Sunday, May 21, 2017

Miksi tietyillä Uralin vuorilla on niin kammottavat nimet?


Ihmiset jotka ovat mahdollisesti myyneet matkoja Ural-vuoristoon ovat varmaan repineet jossain vaiheessa hiuksiaan noiden huippujen nimien takia. Todellisuudessa en tiedä oikeasti, että onko joku sitten sinne matkoja myynyt, mutta komeat hiihtomaastot sieltä varmasti löytyy. Mutta vuorten nimet eivät mitään kovin mieltä ylentäviä ole. Joka toinen huippu on nimetty jotenkin pahaenteiseltä vaikuttavalla nimellä. Joten saattaisi olla niin, että tuo matkailumainos ei ole kovin mieltä ylentävä. Kuitenkin noista luonnonkauniista paikoista varmasti voitaisiin tehdä upeita postikortteja. Mutta harva ihminen kuitenkaan haluaisi matkustaa hiihtämään paikkaan, jonka nimi on esimerkiksi “Paha vuori”.


Tuo sana muuten on paikallisella kielellä Gora Jamantau, ja siellä on yksi tuon valtion salaisimmista sotilastukikohdista. Kuitenkaan tässä en tuota tukikohtaa ja sen tarkoitusta lähde muuten spekuloimaan. Itse uskon sen olevan Venäläinen vastine esimerkiksi Cheyenne Mountain- keskukselle, josta johdetaan NORAD:ia eli Pohjois-Amerikan ilmapuolustusta. Eli saattaa olla niin, että esimerkiksi tuon vuoren nimi on muutettu varoittavaksi, jotta ihmiset välttävät sitä, koska Venäjän johto ei varmaan halua yleisöä tuolle paikalle. Kuitenkaan esimerkiksi juuri tuossa Djatlovin solan tapauksessa ei retken kohteella ollut mitään tekemistä minkään ilmapuolustuksen kanssa. Ja silti sen nimi on pahaenteisesti “älä mene vuori”, joten nämä paikannimet varmasti kiinnittävät ihmisten huomiota.


Varmasti osa noista vuorista on voitu Stalinin aikaan nimetä uudelleen, jotta ihmiset välttävät noita paikkoja, mutta eivät kaikki Uralin huiput ole ilmapuolustuksen käytössä, vaikka tietenkin tarinoita “hirmuisesta alienista” varmasti kerrotaan paljon, jotta ihmiset eivät sitten lähtisi hiihtämään tuonne metsän keskelle, jossa esimerkiksi erikoisjoukot harjoittelevat. Mutta kun näitä vuoria katselen Internetistä otettujen kuvien perusteella, niin ainakin osa niistä vaikuttaa olevan ikään kuin erillään muusta vuoristosta, jolloin tietenkin voi käydä niin, että vuoren rinnettä pitkin vajoava kylmä “föhn-tuuli” saattaa aiheuttaa yllättäviä paleltumia tai jopa kuoliaaksi jäätymisiä, mutta kuitenkin syy noihin paha-enteisiin paikannimiin on kuitenkin jäänyt historian hämärään.


Samoin myös oman maamme korkein kohta eli Haltija-tunturi on jotenkin omituisesti nimetty. Tuolloin välillä olen ollut sitä mieltä, että tuo tylppä-huippuinen vähän yli kilometrin korkuinen tunturi on saattanut olla paikka, missä muinaiset “lapin noidat” eli muinaiset shamaanit saattoivat tavata “asiakkaitaan”. Tuollaiset ihmiset tapasivat muita työn puolesta lähinnä kahden kesken, ja tietenkin näillä noidilla oli omat ammatti-salaisuutensa. He eivät varmasti neuvoneet kenelle tahansa esimerkiksi sappitatin tai suippumadonlakin huumaavia ominaisuuksia tai opettaneet valkokärpässienen tappavuutta.


Tässä skenaariossa shamaani on yksinkertaisesti vain myrkynkeittäjä, joka sitten myy omia palveluksiaan ihmisille, joilla on varaa maksaa niistä. Ja pitihän näidenkin ihmisten elää, joten sen takia heillä oli omat ammatti-salaisuutensa, joita ei muille saanut paljastaa. Koska jos jokainen olisi tiennyt kaikki myrkkykasvit sekä sienet, niin silloin shamaani olisi jäänyt vaille töitä. Tapaaminen tietenkin pidettiin aina salassa, koska kukaan ei varmaan halunnut kertoa muille, että oli mennyt ostamaan myrkkyä, jotta olisi saanut heimopäällikön hengiltä.


Ja pitihän shamaanin muistaa oma työturvallisuutensa. Jos hän olisi halunnut tavata asiakkaansa keskellä kylää, niin tuo myrkynkeittäjä olisi varmasti voitu yllättää, ja osa hänen asiakkaistaan varmasti sitten myös halusi tuon henkilön hengiltä, koska tämä oli inhottava todistaja. Tämän takia tunturin huippu oli hyvä paikka tavata kahden kesken, koska sieltä näki hyvin pitkälle. Tuon takia saattaa joillakin vuorenhuipuilla olla hyvin erikoiset nimet. Tietenkin tästä vuorten erikoisesta nimestä on olemassa teorioita, joita voidaan pitää hyvän mielikuvituksen tuotoksena.


Yksi kaikkein hienoimmista sekä eriskummallisimmista ajatuksista,mitä noihin outoihin vuorten nimiin tulee, on se että ehkä joskus kauan sitten on sokeritopan muotoinen alienien avaruusalus on laskeutunut tuonne Siperiaan. Ja sitten nuo kuvitteelliset “alienit” ovat ehkä peittäneet tuon aluksen maakerroksella, jotta se ei paljastuisi. Tuollaisen teorian paikkansapitävyydestä voidaan tietenkin olla vähän mitä mieltä hyvänsä. Mutta todellisuudessa tästä vuorten oudoista nimistä voidaan varmasti keskustella myös ilta-myöhäisellä. Jos kyseessä olisi oikeasti ollut humanoidien laskeutumisalus, niin silloin tietenkin voidaan kysyä, että miksi tuo alus olisi peitetty. Syy voisi olla se, että kyseinen kuvitteellinen alus olisi ehkä paennut jotain, ja joutunut sitten piiloutumaan tuonne kauas Siperiaan.


Se että mitä mieltä jokainen on tällaisesta ajatuksesta on tietenkin aivan jokaisen oma asia. Kuitenkin tuollainen teoria oli joskus muistaakseni oikein televisiossa, joten sen tähän siksi otin täytteeksi. Kun tutkitaan erilaisia asioita, niin aina pitää olla mieli avoimena kaikille vaihtoehdoille. Ja ehkä noiden vuorten joukossa on ollut tulivuoria, joiden purkauksia sitten on täytynyt pelätä, tai sitten niiden laelle on iskenyt salama helpommin kuin muualle.


Tuolloin metsäpalon vaara niiden lähellä on todella suuri. Ja ehkä osa noista nimistä on annettu kyseisille paikoille siksi, että nuoriso ei lähtisi tuonne metsiin pyörimään, koska noissa iki-metsissä on eksymisen vaara erittäin suuri. Tai ainakin ennen GPS:n keksimistä näihin mahtaviin metsiin meno oli hyvin vaarallista, koska siellä oli kaiken maailman petoja sekä metsäsissejä tai esseriä, jotka olivat paenneet esimerkiksi Tsaarin vankiloista sekä ryöstelivät ihmisiä saadakseen vaatteita. Ja ehkä sitten sisällissodan jälkeen osa valkoisista venäläisistä eli vastavallankumouksellisista muuttivat metsiin asumaan, jotta eivät sitten olisi kohdanneet NKVD:n terroria.

https://marxjatalous.blogspot.fi/

Monday, May 15, 2017

Djatlovin solan onnettomuus, eli mikä tappoi yhdeksän retkeläistä vuonna 1959


Djatlovin solan tapaus mikä sattui 2.2.1959 on historian oudoimpia onnettomuuksia, joita on koskaan tapahtunut, ja sitä voidaan verrata esimerkiksi Scottin retkikunnan kuolemaan Etelämantereella. Kuitenkin tuo Djatlovin solassa tapahtunut onnettomuus maksoi yhdeksän ihmisen hengen, ja muutenkaan mistään Etelämantereesta ei tuolloin ollut kysymys, vaan kyseessä oli täysin virallisella reitillä tai vähän sen sivulla sattunut onnettomuus, missä on sikäli outoja piirteitä, että siinä ihmiset olivat paenneet puolialastomina lähes 1,5 kilometrin päähän teltastaan, ennen kuin he sitten olivat kuolleet. Tuo retkikunta koki siis hyvin väkivaltaisen kuoleman, ja syy siihen, miksi osa noista henkilöistä oli esimerkiksi yrittänyt kiivetä puuhun kädet veressä on jäänyt selvittämättä.


Kun mietitään noiden kuolleiden saamia vammoja, niin silloin tulee mieleen heti mahdollinen paine-isku, joka ehkä johtui matalalla lentävästä ultranopeasta lentokoneesta, joka saattoi olla MiG-21-koneen prototyyppi, ja tuo kone oli aikoinaan käytössä myös maamme ilmavoimissa. Eli tuolloin mahdollisesti matalalentoa harjoitelleen koelentäjän nopeus olisi ollut niin kova, että maata viistänyt paineisku olisi murskannut nuo ihmiset, ja se selittäisi myös esimerkiksi puissa olevat vauriot. Tässä skenaariossa lentokoneen yliääni-kartio olisi sitten repinyt puista oksia. Ja nuo retkeilijät eivät olleet missään tapauksessa olleet virallisella polulla, joten ehkä he olivat jollain koelento-alueella, mikä sitten vei heidän henkensä.


Tai sitten joku muu asia aiheutti sen, että noiden nuoresta iästään huolimatta melko kokeneiden eränkävijöiden retkeen tuli sellainen ikävä muutos, että he kuolivat. Vaikka tuota tapausta on tutkittu vuosikymmenien ajan, niin silti on aina välillä tuota järkyttävää tapausta tutkittaessa puhuttu jostain huumekokeilusta tai vastaavasta. Itse olen sitä mieltä, että noita kokeiluja tuskin on ollut, koska tuo tason kolme reitti oli hiukan hankala, ja siksi olen sitä mieltä, että tuskin kukaan noista ihmisistä aivan tuonne Siperian perukoille olisi lähtenyt huumekokeiluja harrastamaan. Tuohon matkaan kuului sellainen episodi, että eräs tuohon retkeen osallistunut miespuolinen jäsen oli sairastunut, ja siten joutunut palaamaan erääseen kylään. Eli tuohon retkikuntaan kuului kymmenen henkeä, joista kaksi oli naisia.


Eräiden ihmisten mukaan tuo sairastuminen oli jotenkin outo asia, ja sitä epäiltiin jossain vaiheessa Djatlovin tekemäksi “pilaksi”, jotta hän saisi kyseisen henkilön pois ryhmästä. Kuitenkaan mitään todisteita tästä ei olla koskaan esitetty, ja siksi tuon henkilön maine on siltä osin puhdas. Kuitenkin tuo retki kohdistui vuorelle, jonka nimi on Suomeksi käännettynä “älä mene”-vuori, ja syy tuohon nimeen voisi olla siinä, että vuori on keskellä “ei mitään” seisova “sokeritoppa”, mikä sitten altisti tuon vähän yli kilometrin korkuisen vuoren melko vaarallisille virtauksille, jotka johtuvat siitä, että jääkylmä ilma saattaa lähteä syöksymään vuoren rinnettä alas. Ja tuolloin voi tuloksena olla sellainen ilmiö, mitä kutsutaan “puuterivyöryksi”.


Tässä ilmiössä lumi lähtee vajoamaan vuoren rinnettä alas eräänlaisena puuterimaisena pilvenä, mikä työntää ilmaa edellään. Kyseisessä painerintamassa ilmamassa sitten saattaa muuttua kovemmaksi kuin teräs, kun se tiivistyy noiden pienten lumihiutaleiden edessä. Ja tuo sitten voi aiheuttaa sen, että kyseinen ilmiö murskaa ihmisen sekä ylipäätään kaiken, mikä sen eteen sattuu tulemaan. Koska puun runko on pyöreä, niin silloin paine ei välttämättä katkaise runkoa, vaan lähtee kimpoilemaan pitkin metsää.  Ja jos nuo retkeilijät olivat sitten huomanneet lumen tulevan, niin ehkä he olivat yrittäneet paeta tuota ilmiötä.


Se mikä tuon puuterivyöryn olisi aiheuttanut, on kuitenkin jäänyt hämärän peittoon. Sekin tietenkin on esitetty syyksi, että Neuvostoliiton asevoimat olisi kokeillut jotain lumitykin kaltaista välinettä, missä äärimmäisen kylmiksi jäädytettyjä jäähileitä puhalletaan vihollisen päälle. Tuossa välineessä olisi käytetty nesteytettyä ilmaa, joka olisi jäähdytetty lähes absoluuttiseen nollapisteeseen lämpöpumpun avulla, mikä sitten olisi aiheuttanut tappavan jäähtyneen kaasun syöksymisen kohteeseen.


Tuon aseen aiheuttama efekti olisi ehkä muistuttanut jonkinlaista usvaa, joka olisi jäädyttänyt kaiken tieltään. Eli olisiko tuollainen laite sitten aiheuttanut pakokauhun sekä noiden ihmisten kuoleman, jos sen käyttäjät eivät olisi tienneet näistä teltoista. Kuitenkin voidaan ajatella sitä, että ehkä tuollainen puuterivyöry olisi syntynyt Neuvostoliiton asevoimien lumivyöry-kokeista, missä asevoimat olisi räjäyttänyt aniitti-lankoja lumen sisällä, jotta he voisivat testata tuollaisen aseen sekä taktiikan tehoa mahdollisia vihollisia vastaan.

Lumivyöry olisi tehokas sekä helposti luotava tuhoväline, jonka käytöstä ei ehkä käyttäjä jäisi kiinni. Aikaan saadakseen lumivyöryn, pitää panostajan ainoastaan valita sopiva rinne, sekä asettaa aniittista valmistetut tulilangat paikoilleen. Ja ehkä laukaisija oli kuvitellut retkeilijöiden telttaa  joksikin kohde-rakennukseksi testissä, missä testataan sitä, kuinka pitkälle tuo panos voidaan asentaa, jotta kohde tuhoutuisi  ja laukaissut panokset. MItä pidemmälle panos voidaan sijoittaa kohteesta, niin sitä paremmassa turvassa sen asentaja olisi, ja myöskään panoksia ei niin helposti löydetä ennen laukaisua.

Gravastars and the matrioshka universe.

“An expanding mini-universe could counterbalance the collapsing matter of a star, thereby creating a stable gravastar. Credit: Daniel Jampol...