Showing posts with label iskukyky. Show all posts
Showing posts with label iskukyky. Show all posts

Friday, January 27, 2017

Talvisodan henki ei ehkä nykyään riitä kun maatamme puolustetaan, mutta ainakaan ei kannata antautua taistelutta. Mutta toisaalta ei ole hyvä, että armeijassa palvelee vain niitä, jotka suhtautuvat siihen positiivisesti


Maanpuolustuksen kohdalla on maassamme erittäin paha tasa-arvoa koskeva ongelma, koska naisten ei tarvitse käydä edes kutsunnoissa. Kuitenkin pitää miettiä sitä, että olisiko meidän pakko siirtyä puhtaaseen ammattiarmeijaan, minkä vahvuus olisi noin 10 000 miestä ja naista? Toki voidaan sanoa, että reserviläisten taistelutaidot tai koulutus ei ole riittävä tämän päivän sotaan, mutta niin varmaan ajateltiin myös vuonna 1939.  Eli pelkkä koulutus tai varusteet eivät tuolloinkaan taanneet Neuvostoliiton voittoa, vaan syntyi käsite ”Talvisodan ihme”.

Jos puhutaan esimerkiksi puhtaasti tuosta ammattiarmeijasta, niin tietenkin se on valtava hyvin koulutettu sekä iskukykyinen vaihtoehto, jolla on tarpeellinen koulutus sekä motivaatio hoidella myös kansainvälisiä tehtäviä. Mutta kuitenkin voidaan sanoa, että pelkkä hyvin motivoiduista ammattilaisista koostuva armeija ei kuitenkaan ole ehkä sisäpoliittisesti kovin hyvä vaihtoehto sikäli, että tuollainen asevoima sitten aiheuttaa turvallisuusongelmia. Näistä voidaan mainita esimerkiksi vallankaappauksen uhka, joka muuttui todellisuudeksi esimerkiksi Chilessä, missä merijalkaväki otti aikoinaan vallan kenraali Augusto Pinochetin johdolla, ja hän noudatti sitten samaa taktiikkaa kuin Franco aikoinaan Espanjassa.

Eli tuo mies toimi ammattisotilaiden tukemana, ja kukaan reserviläinen ei edes teoriassa kyennyt noita miehiä vastustamaan. Mutta kun puhutaan maamme asevelvollisuuteen perustuvasta mallista, niin toki tuossa meidän asevoimassamme on paljonkin puutteita sekä koulutuksellisesti että motivaation ja varustuksen puolesta.  Kuitenkaan ei koskaan ole mitenkään huono asia, että joskus johtaja kuulisi muitakin, kuin vain omia mielipiteitään. Eli myös negatiiviset asiat pitää voida kohdata, ja se että johtaja kuulisi myös mitalin toisesta puolesta on varmasti kuitenkin hyvästä. Ammattisotilaiden ongelmana on sellainen asia, että he työskentelevät vain motivoitujen sekä asevoimien valintaprosessiin sekä tuohon laitokseen myönteisesti suhtautuvien miesten kanssa, ja se sitten saattaa hämärtää heidän mielikuvansa siitä, mihin tavallinen mies pystyy.

Ja tuolloin saattaa käydä kuten eräälle kenraali von Paulukselle  kävi Stalingradin edustalla. Eli jos henkilö työskentelee vain parhaiden joukkojen kanssa, niin hän saattaa jättää sivustansa huonosti varustettujen ja koulutettujen reserviläisten varmistamaksi, jolloin hänelle voi sitten tulla todella pahoja tappioita. Jos puhutaan puhtaasti ihmisen heikkouksista, niin esimerkiksi Venäjän erikoisjoukkojen: SPETSNAZ:in tai sen amerikkalaisten vastineiden komentajalla saattaa olla sellainen näkemys, että heidän koko asevoimansa on noiden valiojoukkojen tasoa.

Silloin saattaa eteen tulla sellainen tilanne, että hän luottaa väärään yksikköön, eli hän saattaa kuvitella jonkun reserviläisosaston olevan tuon huippujoukon tasoa, ja antaa sille vastuuta, joka kuuluu normaalisti erikoisjoukoille. Ja silloin tulos voi päätyä katastrofiin, tai sitten seurauksena on uusi versio ”Talvisodan ihmeestä”. Kuitenkin ihmeiden kanssa pitää olla varovainen. Maallamme oli tuolloin todella paljon onnea, eli Stalin antoi Suomen miehittämisen Leningradin sotilaspiirin tehtäväksi, ja hän antoi silloin puutteellisia määräyksiä, minkä takia nuo joukot eivät olleet valmistautuneet kunnolla tuohon ”Suomen haltuunottoon”.

Samoin noiden Suomea miehittämään lähteneiden joukkojen johtajat pelkäsivät, että kyseessä oli hämäysoperaatio, jonka avulla Stalin hankki tukea uusille puhdistuksille. Eli jos mietitään noita ”Mainilan laukauksia”, niin ne saattavat olla jonkun alemman komentajan määräyksestä ampumia, eikä ehkä tuo ”Toveri Stalin” ollut hänelle tuota määräystä antanut. Vaan hän on saattanut toimia pelon vallassa, koska jos hän oli saanut tietää, että häntä odotti NKVD:n niskalaukaus, niin silloin hän oli saattanut ajatella, että sota sitten pelastaisi hänen henkensä. Tai ainakin se voisi kääntää NKVD:n huomion johonkin muualle kuin puna-armeijaan.  Todennäköisempää on kuitenkin se, että Stalin antoi jollekin komentajalleen kahden kesken tuon määräyksen lavastaa nuo laukaukset, joilla sitten tuo ”talvisotana” tunnettu operaatio aloitettiin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mainilan_laukaukset

Ja nuo tuota Neuvostoliiton kannalta nolosti mennyttä sotaa koskevat asiakirjat on ehkä sitten hävitetty jossain vaiheessa, jotta ”Isä aurinkoinen” ei joutuisi noloon tilanteeseen tämän pienen maan kohdalla. Hän oli varmasti panostanut paljon tuohon operaatioon, koska oli perustanut Otto Wille Kuusisen johtaman Terijoen hallituksen, jota kutsuttiin Neuvostoliitossa propagandistisesti ”Suomen kansan hallitukseksi.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Terijoen_hallitus

Se ei kuitenkaan saanut maamme työväkeä puolelleen, ja siksi tuo projekti siirrettiin hiljaa unholaan.  Kuitenkin onni on asia tai tila, jonka ei saa koskaan olettaa jatkuvan loputtomiin. Eli se ikuinen perustelu maamme asevoimien olemassaololle on se, että mitä jos Stalin ei olisi aikoinaan suorittanut kuuluisia puhdistuksiaan, missä puna-armeijan kyvykkäin johto eliminoitiin, ja mitä jos hän olisi antanut tuota operaatiota koskevan käskyn vähän aikaisemmin sekä antanut mahdollisuuden kunnolliseen valmistautumiseen sekä laaja-alaiseen liikkeennallepanoon. Samoin tuolloin oli juuri alkanut toinen maailmansota, mikä tietenkin sai aikaan sen, että kaikkia armeijoita oli vahvennettu, ja toki Stalinin piti sitten pitää silmällä Hitleriä, mikä varmasti sitoi tuolloin osan hänen joukoistaan Puolan rajalle.

Silloin tuo mies olisi ehkä voinut ottaa maamme hallintaansa, ja muuttaa sen neuvostotasavallaksi. Ja moni ihminen pitää sen takia maamme itsenäisyyttä ihmeenä, joka hakee veroistaan historiassa. Onnea oli myös sikäli siinä, että Stalin oli ensin osoittanut petollisuuttaan Baltiassa sekä Puolassa, ja siksi hän oli antanut maallemme varoituksen siitä, mitä olisi voinut seurata siitä, jos antaisimme hänelle periksi. Ja se sitten ikään kuin hitsasi maamme kansan yhteen. Ja varman yhteneväisen kansallisen vastarinnan varmisti se, että hänen ilmavoimansa kohdistivat pommituksia Helsingissä oleviin siviilikohteisiin, mitä voitiin pitää varmana tapana saada koko Suomen kansan vihaamaan itseään, mikä johti tuohon ihmeeseen, josta vielä nykyäänkin puhutaan kautta koko maailman.


marxjatalous.blogspot.fi

Thursday, December 22, 2016

Kirjoitelma Venäjän ydinaseistuksen vahvistamisesta

Alla olevassa linkissä on uutinen, jossa käsitellään Putinin aikeita vahvistaa Venäjä ydinasepelotetta. Kyseessä on kuitenkin normaali ydinaseiden testaamiseen sekä niiden toiminnan kehittämiseen sekä asejärjestelmien luotettavuuteen liittyvä toiminta. Eli tuolloin Venäjä toimii samalla tavoin kuin USA ja kaikki muutkin ydinasevaltiot, eli se kehittelee uusia välineitä, joilla tuo valtio voi sitten esimerkiksi hyökätä muihin maihin tai pelotella muita valtioita. Venäjää tietenkin seurataan maassamme erittäin tarkasti, mutta uskon että muillakin ydinasevaltioilla on käytössään sellaisia välineitä, mitä ei kukaan 1950-luvulla noiden aseiden käyttöä pohtinut henkilö edes kuvitellut voitavan todellisuudessa edes valmistaa.

Noihin välineisiin kuuluu tietenkin STEALTH-teknologiaa hyödyntäviä taistelukärkiä, taistelusatelliitteja, joiden sisään on asennettu ydipommeja, joita käyttämällä luodaan esimerkiksi supervoimakkaita EMP-pulsseja, ja joiden avulla voidaan iskeä yllättäen vihollisen elektroniikkaa vastaan. sekä myös erilaisia uuden sukupolven risteilyohjuksia, joita voidaan ampua ballistisella ohjuksilla tietyn matkan päähän vihollisen rannikosta, jonka jälkeen niiden suihkumoottorit käynnistetään, ja tuo ohjus sitten kiitää normaalin risteilyohjuksen tavoin kohteeseen.

Tietenkin siinä voi olla ramjet- tai scramjet-moottorit, jotka mahdollistavat sen, että tuo aliohjus liikkuu ilmassa äärettömän suurella nopeudella verrattuna perinteisiin risteilyohjuksiin, joiden nopeus on yleensä ollut alisooninen, mutta uusi tietojenkäsittelyteknologia mahdollistaa sen, että nuo aseet voidaan varustaa tekoälyllä, ja tuolloin voidaan luoda sellainen risteilyohjus, joka osaa väistellä sitä kohti ammuttuja ohjuksia. Näin sen kyky selvitä kohteeseensa on paljon parempi, kuin perinteisellä maailiinhaketumisjärjestelmällä varustetun aseen.

Nykyaikainen risteilyohjus osaa sitten myös muuttaa nopeuttaan sekä valita sellaisia lentoprofiileja, joilla se kykenee sitten venyttämään toimintamatkansa mahdollisimman pitkäksi, ja nämä uudet risteilyohjukset voivat sitten sellaisia, että ne voidaan ohjelmoida esimerkiksi lentämään ensin ohi kohteensa, ja sitten kääntyä iskemään ikään kuin takaapäin tai joka suunnalta noita kohteita vastaan, ja niiden maaliinhakeutumisvälineet voivat erottaa tietyt talot rakennusten joukosta. Nämä uudet risteilyohjukset voivat myös lentää erittäin nopeasti, ja tuolloin voidaan luoda sellainen ICBM-ohjus, jonka aliohjus tai miksi tuota laitetta sanotaankaan sitten ikään kuin mutkittelee kohteeseensa, jolloin sen torjuminen on äärimmäisen vaikeaa, varsinkin jos se käyttää hyväkseen STEALTH-teknologiaa tai ECM-laitteita, joiden takia näiden aseiden torjunta on äärimmäisen hankalaa.

Nämä uudet risteyohjukset voivat olla eräänlaisia avaruussukkuloita, joita voidaan ampua ikään kuin valmiiksi kiertoradalle, jos halutaan suorittaa ydinisku johonkin maahan ja jos noita välineitä ei tarvita, niin ne voidaan palauttaa tavallisille lentokentille. Kun puhutaan siitä, että Venäjä kehittelee tuollaisia välineitä, niin voidaan sanoa, että myös USA on kiitettävästi ollut mukana puolustamassa omaa etumatkaansa massatuhonnan kivisellä saralla, ja sen käytössä olevaa X-37B:tä voidaan hyödyntää myös ydiniskulla, eli tuo väline voi toimia myös ristelyohjusten pohjana, toisin sanoen nuo ydinkärjet lastataan tuon pienen robottisukkulan lastitilaan, jolloin tuo väline voi toimia MMLB (Multi Mission Lifting Body) tyyppisenä välineenä, jota voidaan tietenkin käyttää normaalina avaruuslaboratoriona, tai tiedustelusukkula, mutta se voi suorittaa myös ydinasein tehtäviä iskuja vihollisen alueelle. Ja kun tuollainen ohjus sitten halutaan palauttaa maahan, niin se se sitten pystyy laskeutumaan tavalliselle lentokentälle. Eli varmaan myös Putinilla tai Venäjän ilmavoimien johdolla on kiinnostusta tämän kaltaisiin aseisiin.

http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/putin-haluaa-vahvistaa-venajan-ydinasearsenaalia/6234524

Pimeakronikka.blogspot.fi

Gravastars and the matrioshka universe.

“An expanding mini-universe could counterbalance the collapsing matter of a star, thereby creating a stable gravastar. Credit: Daniel Jampol...