Wednesday, May 18, 2016

Purjeita sekä aurinkopaneeleita maailman merillä


Kuva I
Tekniikan, tieteen sekä arkeologian suhde on hiukan erikoinen, koska kun puhumme esimerkiksi muinaisista kulttuureista, niin tiedämme, että niillä ei ollut sähkövoimaa käytössään. Silti niillä oli erittäin kattavia keinokastelujärjestelmiä sekä tehokkaita aluksia, joiden käyttöä voidaan soveltaa esimerkiksi nykyaikaisissa järjestelmissä. Oma lempiaiheeni on tietenkin turbiini, tai oikeastaan aeolopile (Kuva I), joka saattoi saada käyttövoimansa auringosta. Eli tuo turbiini voi käyttää aurinkokeräintä eli koveraa peiliä, jolla tuon laitteen boilereihin eli höyrykattiloihin suunnataan auringonvaloa, millä sitten tuon järjestelmän paine nostetaan korkeaksi.

Tuo aurinkokeräin tai parabolinen peili voi olla valmistettu heijastavasta mylar-materiaalista, jolloin se voidaan taitella kokoon, kun alus joutuu pimeään tai ajaa satamaan. Tuo mylar-peili voi tietenkin toimia myös purjeena, ja jos oikein villeiksi ruvetaan, niin sitten se voidaan päällystää nanokokoisilla piiaurinkokennoilla, jolloin aluksen sähköjärjestelmiin saadaan samalla virtaa. Tuollainen pieni piiaurinkokenno muistuttaa oikeastaan kalan suomuja, mutta se sitten tietenkin tuottaa virtaa, kun auingonvalo osuu siihen. Ja jos purjeesta tehdään mahdollisimman tiivis, niin silloin se antaa suuremman nopeuden.Mikäli tuollainen kuvan kaksi (Kuva II) ekologinen laiva varustetaan purjeilla, joissa on aurinkokennot, niin alus ei tarvitse ollenkaan moottorivoimaa, koska se saa merenkulkulaitteiden tarvitseman sähköenergian tällöin auringosta. 
"Ecoliner"
Kuva II

Ja toki siinä voi olla myös pystytuulimylly, mikä takaa sähkövoiman riittävyyden myös pilvisinä päivinä (Kuva III) . Vaikka nämä tuulivoimalat eivät sitten toimi sisämaassa, niin kuitenkin avomerellä on harvemmin täysin tyyntä. Eli nämä tuulimyllyt voidaan asentaa myös samoihin mastoihin noiden purjeiden kanssa, ja nämä siivet sitten vedetään sisään, kun sitä ei tarvita. Ekologisuus on tullut myös eteen suurten alusten suunnittelu- sekä valmistustyössä, koska nykyään polttoaineen hinta on erittäin korkea, ja siksi nämä laitteet kiinnostavat esimerkiksi varustamoja, koska toisin kuin ydinlaitteen, niin näitä völineitä ei voi käyttää väärin.


Kuitenkin on myös mahdollista tehdä ainakin pienikokoinen laiva, joka ei tarvitse mitään polttoainetta kulkeakseen eteenpäin. Siihen tarvitaan vain archimedeen ruuvi tai kapillaariputki, jolla vettä vedetään turbiinin tai pikemminkin vesimyllyn siipien läpi, ja se sitten pyöritti tuon aluksen potkureita. Mutta tuo aelopile saattoi olla noiden kapeiden taistelukaleerien syöksykoneena, joilla ne saavuttivat ehkä erittäin suuria nopeuksia, tai ainakin niiden nopeus oli tarpeeksi suuri, jotta noiden alusten "juhmuri" eli törmäysköli saattoi puhkaista muiden alusten kyljet.

Kuva II


Mutta vaikka muinaiset kreikkalaiset eivät tuota välinettä olisi käyttäneetkään oikeasti, niin voidaan kuitenkin muistuttaa siitä, että nuo muinaiset tekniikan ihmeet mahdollistavat nykyääänkin vähäkulutteisten laivojen sekä muiden välineiden valmistamisen, joten voidaan kuvitella hyvin pienikokoinen kauko-ohjattava tutkimus- tai tiedustelualus, joka tuollaisilla välineillä varustettuna voisi operoida jopa vuosikausia merillä. Vaikka nykyään ei ehkä ole järkevää käyttää pelkkää tuulivoimaa suuren alusten kuljettamiseen, niin voidaan kuitenkin puhua erityisestä hybridijärjestelmästä, missä laiva varustetaan kokoon taitettavilla aurinkopaneeleilla, joiden avulla se voi käyttää sekä tuulivoimaa että aurinkoenergiaa avustavana voimanlaitteena. Ja tuulivoimaa on hyödynnetty moderneissa valtamerilaivoissa jo useiden vuosien ajan.

Kun tuollainen väline sitten lähetetään valtamerille, niin se voi toimia jopa vuosia ilman ydinvoimaa. Ydinenergian käyttö esimerkiksi valtamerten tutkimus- tai valvontalaitteissa on toki erittäin houkuttelevaa, mutta esimerkiksi Cesium-paristojen käytössä on sellainen ongelma, että jos terroristit saavat sellaisia käsiinsä, niin silloin he voivat tehdä niistä erityisiä "likaisia ydinaseita". Eli nämä terroristit voivat sahata noiden paristojen kuoret auki, ja laittaa niiden sisällyksen dynamiittipötkön ympärille. Siksi esimerkiksi cesium-paristoon perustuvan lennokin joutuminen ISIS:in käsiin voi aiheuttaa vaaran jopa miljoonille ihmisille.

kimmonsivu.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Water crystallization in low gravity and temperature can open new ways to model water.

"The Universe’s most abundant ice isn’t formless—it’s secretly laced with crystals. And that might change how we think about water, pla...