Skip to main content

Opetuksen kohdentamisesta sekä oppilaan motivoimisesta

Kuvituskuvaa 
Kuva I

Motivoiminen on tärkeää, ja vain hyvin motivoitunut oppilas pystyy sekä jaksaa käydä peruskoulun läpi, niin että hän pääsee sieltä ulos hyvillä papereilla, ja seuraava askel sitten on lukio tai ammattikoulu, josta pitäisi vielä päästä läpi, jotta henkilö pääsee hyvään työpaikkaan tai jatkamaan opintojaan yliopistoon. Tämä motivaation luominen on kuitenkin hyvin vaikeaa, koska oppimisen pitäisi olla nuoren henkilön pääasiallista toimintaa koko hänen nuoruutensa ajan. Ja tietenkin myös oppimiseen kuuluu yhteisten sääntöjen oppimisen harjoittelu, ja se että henkilö istuu pulpetissa kännykkä äänettömällä kuuluu oppitunnin henkeen sekä yleiseen käytöstapojen oppimiseen aivan kuten kaikki muutkin asiat koulussa, niin se että henkilö oppii ottamaan toiset huomioon luokassa ja noudattaa yleisiä sääntöjä tietenkin kuuluu osana koulun läpäisyvaatimuksia. 

Ja myös tähän oppimisen kokonaisuuteen pitää oppia motivoimaan oppilaita. Koulun yksi tehtävä on jakaa oppilaille tietoa sekä opettaa heitä soveltamaan oppimaansa käytännön elämässä, ja tuon tietopuolisen opiskelun, mihin sisältyy tiedon etsinnän opettaminen sisältyy myös yleisten käytös- sekä tapasääntöjen oppiminen. Eli myös kotitehtävät sekä itseopiskelu ovat asioita, jotka sisältyvät kouluun. Mutta vaikka paljon tätä asiaa kritisoidaan, niin oppiminen perustuu motivointiin, ja motivaatio lähtee pohjimmiltaan pakosta.Se voi kuitenkin ahdistaa ryhmän huonoimpiam, ja tällä perustellaan sitä, että kotitehtävien tekemistä sekä muiden tehtävien tekoa koskevia tilastoja pidetään kaikkien nähtävänä. Oppilaille pitää opettaa se, että he oppivat itseään ja tulevaisuuttaan varten, eivätkä ketään jengipomoja tai muita vastaavia henkilöitä miellyttääkseen.

Ei ole mukavaa, jos oma tehtyjen tehtävien taulu olisi tyhjä, mutta kun puhutaan siitä, että tuollainen merkintä omalla kohdalla voi olla kannustavaa, eli vaikka luokan loppupäässä oleminen ei ole mukavaa, ja se sitten varmasti ahdistaa, niin se saattaa olla se pelote, mikä saa oppilaat tekemään tehtäviään, vaikka se ehkä on luokan huonoimman mielestä jonkinlaista painostusta, ja kuitenkin tuo saattaa motivoida oppilaita kohdistamaan oma huomio opiskeluun. Kaikkeen motivointiin liittyy itsearvio, millä mitataan oppilaan omaa itsekritiikkiä sekä sitä että miten hän osaa ottaa palautetta vastaan. Eli mitä mieltä on arvioida tehtävä täysin osatuksi tai että oppilas ansaitsee kiitettävä, jos palauttaa tyhjän paperin?

Tässä tapauksessa voidaan keskustella omasta itsekritiikistä.Jos oppilas tekee omastakin mielestään huonoa työtä, niin silloin pitää miettiä sitä, missä oppilaan pitää muuttaa käytöstään. Rankaisun yhteydessä pitää kysyä, että tietääkö oppilas, miksi hän saa rangaistuksen. Kun puhutaan siitä, että kouluja sekä opettajia syyllistetään siitä, että lapsi ei opi, niin toki välillä myös opettajassa on vikaa. Mutta se että oppilas jättää työnsä tekemättä eli jättää kirjat viikonlopuksi kouluun, kun maanantaina on kokeet varmasti on oppilaan oma vika, vaikka hän sitten tietenkin saattaa siitä muita syyttää. Ja mikäli oppilas arvioi itsensä todella huonoksi, niin hänen kanssaan pitää puhua siitä, että miksi hän ei edes viitsi yrittää yhtään mitään, sekä siitä, että mitä hän sitten kuvittelee tekevänsä, jos hän paperin saatuaan palauttaa tyhjän arkin, eikä edes katso niitä tehtäviä. 

Kuitenkin kirjojen lukeminen sekä opiskelumateriaaliin tutustuminen on oppilaan omalla vastuulla.Ja jos oppilas ei tee tehtäviään, niin silloin niitä voidaan jäädä koulun jälkeen tekemään. Samalla myös kerrotaan, että tuosta asiasta keskustellaan tuossa tilanteessa, eli oppilaan pitää valmistautua siihen, että laiskanläksytilaisuudessa keskustellaan siitä, mikä muu oli niin kiinnostavaa että hän haluaa jäädä miettimään noita tehtäviä koulun jälkeen. Ja jos kotona on rauhatonta, niin toki tästä asiasta voidaan keskustella myös sosiaaliviranomaisten kanssa, joten ehkä sitten myös se rauhallinen opiskelupaikka löytyy koulun ulkopuolelta.Tilaisuuden ei ole tarkoitus olla tuomitseva vaan rakentava, ja siellä saa myös antaa opettajalle palautetta. Sekä pyytää aidosti apua niille, jotka tuntevat sitä tarvitsevansa. Ja korostetaan sitä, että oppiminen on oppilasta itseään varten.

 Eli päästäkseen hyvään ammattiin tulee hänen tehdä työnsä peruskoulussa tai lukiossa hyvin. Ja vasta hyvin mennyt perusopetus antaa mahdollisuuden päästä noihin haluttuihin jatkokouluihin.Oppilaita pitää kannustaa olemaan hyviä sekä loistamaan koulussa. Nuorille pitää opettaa että huono ei kannata tahallaan olla.Samoin pitää muistaa se, että huonot oppilaat saattavat yrittää painostaa muita jättämään koulun kesken. Ja tuo sitten saattaa aiheuttaa haasteellisia tilanteita.Ja samoin nuo tahallaan koulusta pois jääneet oppilaat saattavat uhkailla niitä, jotka haluavat opiskella asiallisesti. Se sitten saattaa aiheuttaa ahdistavia tilanteita sekä myös tarvetta kutsua viranomaisia paikalle.Eli missään nimessä sitä ei saa sallia, että nuo koulun kesken jättämisestä haaveilevat nuoret toimivat jonain roolimalleina muille, mikä tarkoittaa sitä, että he eivät saa vetää muita mukaan tuohon toimintaansa.

charelesfort.blogspot.fi

hkimmo.blogspot.fi

kimmonsivu.blogspot.fi

Comments

Popular posts from this blog

Quantum breakthrough: stable quantum entanglement at room temperature.

"Researchers have achieved quantum coherence at room temperature by embedding a light-absorbing chromophore within a metal-organic framework. This breakthrough, facilitating the maintenance of a quantum system’s state without external interference, marks a significant advancement for quantum computing and sensing technologies". (ScitechDaily, Quantum Computing Breakthrough: Stable Qubits at Room Temperature) Japanese researchers created stable quantum entanglement at room temperature. The system used a light-absorbing chromophore along with a metal-organic framework. This thing is a great breakthrough in quantum technology. The room-temperature quantum computers are the new things, that make the next revolution in quantum computing. This technology may come to markets sooner than we even think. The quantum computer is the tool, that requires advanced operating- and support systems.  When the support system sees that the quantum entanglement starts to reach energy stability. I

The anomalies in gravity might cause dark energy.

"Physicists at UC Berkeley immobilized small clusters of cesium atoms (pink blobs) in a vertical vacuum chamber, then split each atom into a quantum state in which half of the atom was closer to a tungsten weight (shiny cylinder) than the other half (split spheres below the tungsten). (ScitechDaily, Beyond Gravity: UC Berkeley’s Quantum Leap in Dark Energy Research) By measuring the phase difference between the two halves of the atomic wave function, they were able to calculate the difference in the gravitational attraction between the two parts of the atom, which matched what is expected from Newtonian gravity. Credit: Cristian Panda/UC Berkeley" (ScitechDaily, Beyond Gravity: UC Berkeley’s Quantum Leap in Dark Energy Research) Researchers at Berkeley University created a model that can explain the missing energy of the universe. The idea is that the particles and their quantum fields are whisk-looking structures. Those structures form the superstrings that are extremely thi

Neon and time crystals can be the new tools for quantum computing.

"New research investigates the electron-on-solid-neon qubit, revealing that small bumps on solid neon surfaces create stable quantum states, enabling precise manipulation. This research, supported by multiple foundations, emphasizes the importance of optimizing qubit fabrication, moving us closer to practical quantum computing solutions." (ScitechDaily, Quantum Riddle Solved? How Solid Neon Qubits Could Change Computing Forever) Researchers created a superposition in solid neon. And those neon ions, where the system creates superposition in their surfaces.  Making it possible to manipulate those atoms. The atom-based qubit has one problem. Orbiting electrons cause turbulence in their quantum fields. The thing that can solve the problem is to use the quantum fields for the superposition.  If the system can position electrons at a certain point, it can make a small hill to the atom's surface. And the system can use that thing for making quantum superposition between the mos