Mutta moni ei ole arvannut, että tuon saman laitteiston avulla voidaan auton sisällä tapahtuvaa keskustelua kuunnella erittäin tarkasti. Ja kun puhutaan auton OBD-mittauksesta, niin esimerkiksi matkustamon äänitallenne voidaan purkaa samalla. Kysymys on siitä, että mitä kaikkia asioita nuo tietokoneet oikeasti tallentavat, eli vaikka katsastusmies tai joku poliisi sanoo, että mitään keskusteluja tms. asioita ei autosta kerätä, niin kun puhutaan tietokoneista, niin yleensä pelkän ohjelmiston muuttaminen riittää siihen, että auto alkaa tallentaa myös tietoa, mitä sen ei pitäisi tallentaa.Kun puhutaan auton massamuistista, niin sanotaan että vaikka 16 gb. USB-tikulle mahtuu todella paljon erilaisia tiedostoja, ja koska kyseessä on erikoisjärjestelmä, niin noiden tiedostojen päätteet voivat poiketa nosrmaalista todella paljon, ja kun tuo tallenne on purettu, niin sitten urkkija vain muuttaa noiden tiedostojen päätteet vastaamaan tietokoneen ymmärtämää mediatallennetta.
Ja nuo muut tiedot kuten kaasupolkimen asento sekä nopeus voidaan kirjoittaa tekstitiedostoon, josta ne on helppoa siirtää Exceliin, jossa tuosta datasta voidaan tehdä erilaisia diagrammeja, ja jos esimerkiksi ajonopeus ylittää 120 km/h, ja aut ei ole ylittänyt maamme rajaa, niin silloin poliisi tai urkkija tietää, että henkilö ajaa ylinopeutta. Mutta kun puhutaan mobiililaitteiden GPS:stä ylipäätään, ja kai autokin joku mobiililaite on, niin silloin tietenkin ongelma on siinä, jos joku pääsee paikallistamaan toisen henkilön tai vaikka perheen puhelinten GPS-laitteet tai puhelimet etänä. Tällöin hän voi saada tietoonsa, milloin kohde lähtee vaikka Ruotsin risteilylle, ja tuo sillä välin käydä tekemässä murron noiden ihmisten koteihin.Eli ongelma on siinä, että tuo mobiililaite ei ehkä koskaan ole oikeasti pois päältä, vaan ne voidaan paikantaa satelliitin avulla vaikka keskelle aavaa merta. Ja jos voro pystyy noita paikannuksia käyttämään, niin hän voi päätellä kohteen olevan perillä korkeintaan seuraavana päivänä, jos paikannustieto tulee keskeltä Ahvenanmerta.
Ja vaikka tällä urkkijalla ei olisi käytössään mitään erityistä ohjelmistoa, joka siirtää GPStiedon punaiseksi pisteeksi Google Mapsiin, niin toki hän voi tuon koordinaatin syöttää käsin kyseiselle ohjelmistolle, ja ohjeet tuosta saa Internetistä. Toki GPS tai muun etäpaikannuksen avulla voidaan esimerkiksi varastettu auto tai kännykkä löytää sekunnissa, ja noihin puhelimiin asennettujen kuunteluohjelmien avulla voi poliisi valvoa esimerkiksi epäillyn rikollisen keskusteluja tovereidensa kanssa, ja vanhemmat voivat löytää jälkikasvunsa GSM-puhelinten etäpaikannuksen avulla. Ja tuolla tavoin selvittää, että missä he oikeastaan iltaansa viettävät. Mutta mielestäni tuollaiset asiat pitäisi heile kyllä kertoa.
Toisaalta älykkäät ajoneuvot mahdollistavat sen, että esimerkiksi hälytysajoneuvon edessä liikennevalot toimivat siten, että sen reittiin nähden sivuteiltä tuleville ajoneuvoille syttyy punaiset liikennevalot, jotta sieltä ei kukaan vahingossa tule paloauton tai ambulanssin eteen. Samoin kuljetusliikkeen johto voi GPS:n avulla seurata sitä, missä heidän autonsa ovat, ja myös jakeluauton kuljettajat löytävät perille helpommin. Eli GPS ei ole pelkästään mikään ambulanssien tai hälytysajoneuvojen työtä hyödyttävä väline, vaan siitä on hyötyä jokaiselle tiellä liikkujalle. Ja esimerkiksi insinööriajon suorittajien oikeusturvaa voidaan tuollaisilla ajonopeus sekä filmi- ja hytissä tapahtuvilla keskustelua koskevilla taltioinneilla parantaa huomattavasti.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.