![]() |
| Kuva I |
Flying Tiger Airin lento 739 oli matkalla Guamilta Saigoniin vuonna 1962, eli vuotta ennen Vietnamin sodan virallista alkamista. Se oli vuokrattu toiselta lentoyhtiöltä, ja kuljetti 96:tta viidakkosodankäyntiin koulutettua miestä kohti Saigonia, missä heidän tehtävänsä olisi ollut perehdyttää Saigonin hallituksen eli Etelä-Vietnamin joukkoja viidakkosotaan, eli käytännössä kyse oli vastasissitoimintaan erikoistuneen osaston siirtämisestä kohti Saigonia, missä he olisivat perustaneet koulutuskeskuksen. Mutta tuota työtä ei sitten voitukaan tehdä, koska kone oli kadonnut. Se miksi tuosta lennosta keskustellaan on se, että aluksi Pentagonin johto epäili, että joku noista miehistä oli kaapannut kyseisen Lockheed Super Constellationin (Kuva I), ja yritti pakottaa tuon koneen kohti Moskovaa. Tuossa koneessa oli sikäli erikoinen lasti, että sen ruumassa oli uuden tyyppisiä infrapunakameroita, sekä muita sissitorjuntaan tarvittavia varusteita. Ja noista varusteista oli moni tietenkin kiinnostunut. Se mitä koneelle oli tapahtunut, on jäänyt toki selvittämättä, mutta saattaa olla niin, että koneessa olisi ollut pommi.
Tuohon aikaan eivät lentokentän turvajästelyt olleet mitään hyviä olleet, ja jos moottorihuollon yhteydessä olisi koneeseen asennettu pommi, niin silloin tietenkin olisi selityksenä tuolle asialle pommi. Eli vaikka esimerkiksi radiotekniikka ei ollut vielä yhtä pitkälle kehittynyttä kuin nykyään, niin tietenkin koneeseen voitiin asettaa esimerkiksi radiolla laukaistava panos, joka olisi voitu laukaista vaikka Neuvostoliiton MIG-15 hävittäjän takaistuimelta. Tuo laite olisi muistuttanu MAFIA:n käyttämää laitetta, mutta laukaisupaikka vain on toinen. Tai sitten KGB värväsi joitain rikollisia hoitamaan tuon tehtävän, eli asettamaan kauko-ohjattua pommia lentokoneen moottoritilaan. Tuo lentokone oli vuokrattu siksi, että noita "vihreiksi bareteiksi" kutsuttuja operaattoreita ei olisi epäilty olevan todellisuudessa Pentagonin värväämiä henkilöitä, joiden tehtäviin kuului paitsi Saigonin sotilaiden perehdyttäminen uusien varusteiden käyttöön sekä tehokkaaseen vastasissitaktiktiikkaa, niin myös Hanoin Esikuntaupseereihin kohdistettuja salamurhia aiottiin käyttää hyväksi tuossa uudessa sodankäyntimallissa.
Mutta kuten tiedämme, niin tämä on vain arvailua. Eli kukaan ei voi todistaa mitään tästä tapauksesta, paitsi että tuon Lockheed Constellationin matkustajat olivat oikeastaan "sodan koiria" eli palkkasotureita, joiden joukossa saattoi olla esimerkiksi kiusallisia henkilöitä, joilla oli ikävä tausta esimerkiksi MAFIA:n sekä USA:n entisten vihollisten piireissä, ja ehkä siksi nuo henkilöt haluttiin vaientaa. Se että tuo Lockheed oli vuokrattu kertoo siitä, että tuon lennon tarkoitus haluttiiin salata, ja jos joku tuollainen asia meni vikaan, niin silloin turvajärjestelyt saattoivat pettää, kun joku sitten ehkä näki asevoimien luottokortilla vuokratun lentokoneen, tai sitten joku noista sotilaista oli puhunut ohi suunsa. Ja tuo tietenkin merkitsi sitä, että vaikka Neuvostoliittolaiset olisivat saaneet tuosta osastosta tietää.
Ja koska kyseessä oli sellainen operaatio, mitä ei ehkä ollut virallisesti olemassa, niin silloin tietenkin se sai KGB:n sormet syyhyämään noiden miesten varusteiden perään. Toki saattoi olla niin, että tuon Super Constellationin ruumaan lastattiin ammuksia, joista osassa oli barometriset panokset, jonka jälkeen tuo lentokone otti ja räjähti ilman varoitusta. Eli lentäjät eivät mitenkään olisi voineet ehtiä käyttää radiotaan, jos koneen ruumassa olisi ollut huomattava määrä räjähteitä, jotka olisivat tuohonneet koneen sekunnissa. Tai ehkä joku vei käsikranaatteja koneeseen, ja nukahti nämä välineet kädessään, jolloin ne ehkä olisivat pudonneet lattialle. Mutta kone merkittiin kadonneeksi vielä samana päivänä, joten epäilikö joku mahdollisesti sabotaasia, kun sitä lähdettiin hyvin nopeasti etsimään.
Syy tuon matkustajakoneen vuokraamiseen on kuitenkin jäänyt itseltäni hiukan epäselväksi, koska USA:n asevoimilla oli käytössään aivan tarpeeksi kuljetuskoneita, jotta operaation olisi voinut kuormata nuo miehet johonkin muuhun koneeseen kuten Flying Boxcariin, jotka silloin olivat vielä Strategic Airlift Commandin lentokonelistalla. Mutta toisaalta tuo koneen putoaminen tai katoaminen voi liittyä myös Sikojen Lahden tapaukseen vuonna 1961, joten olisiko tuolla lennon 739:n mahdollisella sabotaasilla jotain tekemistä kyseisen epäonnistuneen maihinnousun kanssa. Eli peittelikö joku jotain, ja mitä hän peitteli, jos kyseessä on tahallinen teko? Vai kävikö jollekin niin, että hän ehkä nukahti käsikranaatin kanssa, ja sitten tapahtui räjähdys.
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/mysteerikone-historiasta-lento-739-katosi-vuonna-1962-palastakaan-ei-ole-loydetty/5778994

No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.