Wednesday, March 2, 2016

Turvallisuusajoneuvojen rakenteesta


Tulevaisuuden ajoneuvot sekä lentokoneet varustetaan ehkä tuollaisilla 3D-printtereillä, joilla ne voivat korjata itsensä. Eli jos autoon tai lentokoneeseen tulee reikä, niin silloin tuollainen avaruussukkulan manipulaattoria muistuttava tulostin korjaa kyseisen välineen muutamassa sekunnissa, eli jokaisessa lentokoneessa tai avaruusaluksessa on muutama hyvin ohut manipulaattori, joka on varustettu sellaisilla ohjelmistoilla että ne voivat valaa sulaa metallia tuohon vauriokohtaan, joka tällä tavoin sitten peitetään, jotta koneen runkoon ei tule epäjatkuvuuskohtia. Ja tuo manipulaattori toimii siten, että tuo lentokoneen siipi tai ajoneuvon pinta ensin tunnistaa saamansa vaurion.

Kyseinen järjestelmä perustuu miljooniin äärimmäisen kapeisiin hiilisähköjohtoihin, jotka katketessaan ilmoittavat koneen keskustietokoneelle tarkan paikan, missä tuo vaurio on. Ja sitten tuohon vauriokohtaan lähetetään nanokoneista koostuva ameba, joka laittaa ajoneuvon pinnan kuntoon, tai sitten printteri täyttää nuo reiät automaattisesti. Kyseessä on oikeastaan muunnelma puhkeamattomasta renkaasta, jollaisia on esimerkiksi osassa diplomaattien autoja. Eli nuo renkaat tai oikeastaan vanteet on varustettu painetunnistimella, mikä sitten laukaisee paineen aletessa eräänlaista vaahtoa niiden sisään, minkä tehtävä on estää rengasta tyhjenemästä, ja samalla kompressori lisää sitten painetta. Nuo renkaat on muuten joskus varustettu niiden sisään asennetuilla kevlar-levyillä, jotka estävät rengasta muuten vaurioitumasta, mutta jos niiden kudoksiin tulee reikiä, niin silloin tuo rengas saattaa tyhjentyä.

Ja tietenkin paineen putoaminen painaa rengasta pois muodosta, jolloin se hajoaa nopeasti. Turva-autojen ongelma on se, että ne ovat verraten kalliin näköisiä, ja saattavat siksi vetää huomiota itseään kohtaan. Myös auton painon kohoaminen aiheuttaa ongelmia polttoainekulutuksessa sekä moottorin tehon tarpeessa, koska luodinkestävät lasit sekä koriin tehdyt vahvennukset lisäävät auton painoa, mikä näkyy polttoainekulujen nousussa sekä siinä, että autoon pitää asentaa usein liian iso moottori. Ja tuolloin katsastusmies huomaa ajoneuvon muutokset, ja sen vuoksi tavallinen auto on mukavampi katsastuksen kannalta. Tietenkin jotkut turvaihmiset käyttävät vaihtoajoneuvoa, missä tavallista kloonattua autoa käytetään katsastuksessa, ja noissa autoissa on väärennetyt tai kahdennetut tunnistekilvet ja sarjanumerot ovat identtisiä.  Mutta jos tästä jää joku kiinni, niin seuraukset voivat olla vakavat. Onnettomuuden sattuessa saattaa turva-ajoneuvo paljastua, ja muutenkaan ei katsastamattomalla autolla ajaminen mitään turvallista ole.

Kun puhutaan esimerkiksi turva-autoista, niin niiden ongelmana ovat täyskumirenkaat, jotka paljastavat auton välittömästi. Joten ilmalla täytetty rengas tietenkin tekee autosta huomaamattoman, ja se saattaa pelastaa turva-ajoneuvon omistajan hengen. Jos turva-auto havaitaan sen ollessa parkissa, niin saattaa käydä että auton pohjaan asennetaan pommi. Ja toki siinä voisi olla tuohon nanoteknologiaan perustuvia järjestelmiä, jotka ottavat esimerkiksi jokaisen autoon koskijan sormenjäljet ylös, ja siinä voi olla esimerkiksi peilien päässä ja muissa sopivissa paikoissa  oleva pienoiskamera, joka kuvaa henkilön, jos hän koskee autoon, ja välittää nämä tiedot suoraan omistajan kännykkään tai salaisen palvelun päämajaan.

Joten tietenkin on hyvä, jos autoa ei edes havaittaisi. Mutta jos tuollainen kadulla käytettävä turva-ajoneuvo joutuu tulituksen kohteeksi, niin silloin olisi hyvä, että nämä jäljet saataisiin peittoon, jotta uusien iskujen tekijä ei sitten löydä autoa ammuttuaan siihen. Siksi on tärkeää, että auto varustetaan välineillä, joilla saadaan nuo luodinreiät umpeen. Ja 3D-tulostin on silloin kätevä väline, koska tuolloin voidaan auton panssarointi toteuttaa Kevlar-levyillä, jotka jättävät pinnan sellaiseksi, että siihen voi tulla lommo. Näet jos kadulla käytettävä panssariauto on tehty titaanista, niin silloin se paljastuu kolarin sattuessa. Ja katujengit joskus kokeilevat autoja lyömällä niitä esimerkiksi pesäpallomailoilla, jotta mahdollinen luodikestävyys paljastuu, ja jos ampuja odottaa auton lähellä, joutuu omistaja vaaraan. Mutta jos auto kuitenkin joutuu hyökkäyksen kohteeksi, niin luodinreiät on hyvä tuolloin peittää välittömästi, joten 3D-printteri on tuolloin loistava väline, jolla pellit saadaan sileämään. Samoin auto voidaan päällystää erityisellä nestekidepinnoituksella, mikä saa sen vaihtamaan väriä kesken ajon.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Gravitons, photons, and string theory.

Above: A spiral galaxy is actually a material disk around a supermassive black hole.  If a graviton is the black hole in the middle of a pho...