![]() |
X-43 (Kuva I) |
Toki sen suihkumoottorit täyttyvät vedellä, ja rungon keskiosa joutuu myös veden valtaan, eli konventionaalisen suihkukäyttöisen lentokoneen lento veden alla on kuitenkin melko absurdi asia. Toki veden paine tiivistäisi tuota koneen kuomua niin, että se pysyisi tiiviinä, ja lentäessään ilmakehän ulkopuolelle, niin ohjaamo tietenkin tyhjennetään paineesta, ja lentäjän pitää tuolloin käyttää avaruuspukua. Tuolla toimenpiteellä estetään esimerkiksi kuomun lentäminen irti lentokoneesta, ja sen pitää sitten tietenkin päällystää kultauksella, mikä estää kosmista sätelyä vahingoittamasta tuota lentäjää, jos häntä siinä tehtävässä ollenkaan tarvitaan.
Eli jos kiertoradalle lähetetään pieni robotti, kuten X-43, niin silloin tietenkään ei tuota sätelysuojaa tarvita. Mikäli tämä lentokone toimii SCRAMJET:in avulla, niin silloin se voisi kiihdyttää ilmakehässä valtavaan nopeuteen, ja sitten kun ilmakehä käy ohueksi, niin se siirtyy käyttämään normaaleja rakettimoottoreita, Ja mereltä lähtiessään tuo kone voitaisiin salata täysin, joten olisiko X-43:n tapauksessa kyseessä mahdollisesti "BLACK STAR"-niminen kone, josta luotiin aikoinaan avaruussukkulan seuraajaa, sekä operaattoria salaisiin satelliittien laukaisuihin. Syy siihen että kukaan ei sitä olisi nähnyt selittyisi sillä, että se laskeutuu suoraan veteen, ja käyttää jotain muuta kuin B-52/PEGASUS-yhdistelmää (Kuva II) lähtiessään avaruuteen.
Mutta jos lentokone on rakenteeltaan täysin tiivis, ja se saa hapettimen ja polttoaineen rungon sisällä olevista säiliöistä, niin silloin tuo lentokoneen siirtyminen veden alle kesken lennon kuten Ruskopelikaani ja muut syöksysukeltajat tekevät, on täysin mahdollista. Onhan nesteraketin ampuminen sukellusveneestä myös mahdollista. Ja siksi voidaan sanoa, että esimerkiksi avaruussukkula voidaan lähettää ilmaan sukellusveneestä siten, että ydinsukellusvene ensin tekee tuon avaruuslentokoneen vaatiman polttoaineen hajottamalla vettä elektrolyyttisesti. Sitten happi sekä vety nesteytetään, ja avaruussukkula tankataan sekä lähetetään ilmaan, ja samoin tuo lento takaisin veteen sekä veden alla on myös mahdollista.
(Kuva II) |
Se mikä pitää tuota välinettä rakennettaessa muistaa, on se että polttokammion paine pitää olla suurempi kuin veden paineen, ja tuolloin tuo avaruuslentokone voi manoveroida myös veden alla. Se että voiko tuolla avaruussukkulalla lentää oikeasti kiertoradalle riippuu siitä, että miten paljon polttoainetta siihen voidaan tankata. Eli tuolla televisiosta tutulla käytöstä poistetulla mallilla voidaan tietenkin suorittaa lento suborbitaaliradalle niin, että sen hyötykuorman paikalle asennetaan polttoainesäiliöt, mutta kun puhutaan esimerkiksi salaisista avaruusohjelmista sekä matalan kiertoradan ASAT-järjestelmistä ja avaruushävittäjistä, niin toki tuo sukkula voi olla hyvin pieni, ja se voisi esimerkiksi muistuttaa lisäpolttoainesäliöllä varustettua TOMAHAWK-ohjusta, joka on varustettu vaikkapa eräänlaisella ilmakiväärillä, jonka teho moninkertaistuu aluksen lentäessä ilmakehän yläosia hipoen. Eli tuo ase olisi paineilmatoiminen väline, joka ampuu rautanauloja tai ruuveja kohteeseensa lentäessään tehtäviään tuolla hyvin lähellä maata sijaitsevalla suborbitaaliradalla, ja kyseinen monta kertaa käytettävä "avaruuslennokki" voidaan palauttaa merelle tehtävän ollessa suoritettu.
Tuollainen avaruuslentokone voidaan ampua ilmaan esimerkiksi veden paineeseen perustuvalla tykillä, jonka toinen pää upotetaan syvänteeseen, ja sitten kapillaari-ilmiö kiskaisee tuon pienen lennokin kohti taivasta, ja syy siihen, miksi tuollaista tykkiä ei koskaan olla löydetty voi olla hyvin yksinkertainen. Se saattaa olla sellainen, että tuon laitteen putki on rakennettu mylarilla päällystetyistä renkaista, joiden ansiosta tuo supertykki voidaan vetää kasaan kuin haitari. Eli sitä pidettäisiin pinnalla vain sen verran, että pieni avaruuslennokki pääsee sen läpi matkalla kohti taivasta. Tuollaista laitetta voidaan käyttää myös Pegasuksen kaltaisten satelliittien laukaisuyksiköiden vauhdittamiseen.
Se muutos mikä Pegasukseen pitää tietenkin tehdä, on varustaa se Tomahawk-tyyppisellä alasiivellä, jotta raketti pysyy tiukasti putken sisällä. Se voidaan mitoittaa 52 cm torpedoputken mukaan, eli se voidaan optimoida Tomahawkin tai SS-N-21:n mukaan, jolloin tuo laite voidaan kiinnittää vaikkapa AKULA tai VIRGINIA luokan sukellusveneiden runkoon ja kun tuo avaruuslentokone lähetetään, niin ensin tuo avaruusalus asetetaan tuohon putkeen, joka on sijoitettu vertikaalisen torpedoputken päähän, ja sitten putken venttiilit avataan, niin että vesi alkaa työntää tuota rakettia kohti pintaa. Eli ensin veden paine työntää sitä sopivalle korkeudelle, jonka jälkeen barometri eli painelaukaisin laukaisee rakettimoottorin, jolla sitten kyseinen avaruuslentokone nostetaan matalalle radalle, ja toinen vaihtoehto tietenkin on se, että kone nostetaan vetypallolla erittäin korkealle, jonka jälkeen raketti lentää itse avaruuden rajoille.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.