![]() |
DSRV eli Deep Submerged Rescue Vehicle (syvän meren pelastussukellusvene) Pienoissukellusvene telakoituna Ohio-luokan sukellusveneeseen Kuva I |
Yksi keksintö joka alkuaan floppasi
pahasti oli vedenalainen panssarivaunu, jonka avulla saksalaiset
yrittivät valloittaa Britannian vuonna 1940. Tuo panssarivanu oli
oikeastaan tavallinen Panzer IV, jonka runko sekä luukut
vahvistettiin kestämään veden painetta, ja sen tykki ja
konekivääri tukittiin kumitulpilla, jotta tuo väline pääsisi
sitten ajamaan Englannin kanaalin alitse suoraan Doverin rantaan, ja
alkuperäisissä suunnnitelmissa se oli varustettu ilmasäliöllä,
jonka avulla sen diesel sai ilmaa toimiakseen veden alla.
Tosessa vaihtoehdossa sen pakoputkeen
sekä ilmanottoaukkoon oli asennettu kumiputket, joiden päässä oli
kellukkeet, jotta sen moottori voisi toimia muitteetta veden alla.
Myöhemmin sukellusveneissä käytetty schorckel eli
snorkkelilaitteisto kehitettiin tuon ratkaisun pohjalta. Schorkel on
siis oikeastaan kaksi putkea, joiden avulla vanhanaikainen
diesel-sähköistä ajojärjestelmää käyttävä sukellusvene
saattoi käyttää myös dieseleitä veden alla, ja tuo laite on
hyvin yksinkertainen, eli sen ilmanottoon ja pakoputkeen asennettujen
putkien kautta voidaan dieselin ilmanvaihto suorittaa myös
sukellusveneen ollessa sukelluksessa.
Myöhemmin neuvostoliitossa kehitettiin
sitten suljetun syklin diesel-järjestelmää, jossa pakokaasua
kierrätetään aktiivihiilisuodattimen läpi, jotta sukellusvene voi
toimia myös syvemmällä meren syvyyksissä, ja tuo mahdollisti
esimerkiksi Whiskey ja myöhemmin myös Kilo sekä Lada-luokan
sukellusveneiden toiminnan Itämeren jääpeitteen alla, mikä on
hyvin tärkeää esimerkiksi tiedustelutehtävissä, missä vene ei
saa paljastaa itseään. Vedenalaiset tankit koettiin joskus
1980-luvulla hyvin tehokkaiksi sekä käytännöllisiksi
ratkaisuiksi, mutta niiden ongelmana oli se, että noiden laitteiden
avulla ei voitu ajaa korkeiden vedenalaisten esteiden ylitse. Pienoissukellusveneiden etuna on se, että ne ne pystyvät soluttautumaan
vihollisen satamiin sekä toimimaan erikoisjoukkojen ryhmän kanssa
esimerkiksi tiedustelu- sekä tuhoamistehtävissä, joissa niiden
avulla kuljetetaan räjähteitä kohteisiin.
India luokan sukellusvene kuljettaa kahta pienoissukellusvenettä Kuva II |
Tällöin Neuvostoliiton laivasto alkoi
rakentaa paremmin tiedustelu- sekä erikoisjoukkojen operaatioihin
sopivaa mallia, mikä on oikeastaan yhdistetty sukellusvene sekä
tankki. Tuo lieriömäisellä rungolla sekä telaketjuilla varustettu
sukellusvene kykenee toimimaan kuten normaali sukellusvene, sekä
ajamaan meren pohjassa telaketjuidensa avulla kuten kauan sitten
valmistettu vedenalainen panssarivaunu teki. Noiden veneiden
epäillään olevan muunnelmia kuvassa kaksi (Kuva II) olevista
venäläisistä pienoissukellusveneistä, jotka on tässä
telakoitu India-luokan veneeseen. Kyseisen sukellusveneen jälkiä on
havaittu myös Ruotsin rannikolla.
Näitä pienoissukellusveneitä
tai oikeastaan niiden tukivälineitä on asennettu sekä
diesel-sähköisiin- että ydinkäyttöisiin sukelusveneisiin, ja osa noista
kääpiösukellusveneistä on kuulemma varustettu myös omilla
diesel-järjestelmillä sekä ydinparistoilla eli cesium-akuilla,
mikä antaa niille erittäin suuren toimintasäteen niiden toimiessa
itsenäisesti. Noihin veneisiin on asennettu joskus manipulaattoreita sekä koreja, joiden avulla ne voivat kuljettaa aseita sekä räjähteitä kohteisiin, jossa kyseiset veneet joko itse asentavat nämä panokset, tai sitten sukeltajaryhmä sijoittaaa ne alusten pohjiin.
Yleensä nuo tukivälineet käsittävät kuulemma
ilmalukon sekä polttoaineen siirtoon sekä akkujen lataamiseen
tarvittavat putket, jotka voidaan liittää sukellusveneiden välillä
niiden ollessa veden alla. Uskoisin että suurin osa noista
kääpiöveneistä käyttää lähinnä akkuvirtaa operoidessaan
erillään emäveneestä, koska dieselin käyttö aiheuttaa meteliä,
mikä voi paljastaa tuon kaltaisen veneen piileskelemässä esimerkiksi
laivastotukikohdan edessä, mikä varmasti sitten aiheuttaa vähintään diplomaattisen selkkauksen, jos kyseessä on rauhan aikana tapahtuva operaatio.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.