Thursday, June 2, 2016

Rembrandt eli Rembrandt Van Rijn: väsyneiden miesten kuvaaja

Rembrandt van Rijn
1606-1669
Kuva I

Rembrant Van  Rijniä pidetään "pohjolan leonardona", jonka ansioita taiteen saralla pidetään yhtä suurina kuin Leonardo Da Vincinkin ansioita. Hänen taulunsa heijastavat sekä rauhallisuutta, sekä odotusta että myös uhkaa, eli varsinkin hänen tekemänsä muotokuvat ovat varmasti jotenkin uhkaavia, eli vaikka ne ovat erittäin korkeatasoisia töitä, niin nämä vanhoista miehistä tehdyistä kuvista huokuu jotain, mitä ei kovin moni taiteilija saa aikaan.

Hän osoittaa suurimmassa osassa kuvistaan erittäin suurta teknistä osaamista, mutta esimerkiksi "Tuhlaajapoika" (kuva II) kuvaa ehkä hiukan nolossa tilanteessa olevaa henkilöä, joka on saattanut jäädä velkaa esimerkiksi juutalaiselle rahanlainaajalle, joka sitten kiristää tätä onnetonta. Eli veloista ei kukaan päässyt pakoon, vaan myös kunnian miesten oli tuo velkansa sovitettava. Ja tuolloin Rembrandtin elinaikana eivät juutalaiset saaneet omistaa maata, vaan heidän toimeentulonsa perustui 1600-luvulla rahan lainaamiseen sekä kaupan tekoon, mistä johtuu se, että monet talousmiehet samaistetaan juutalaisuuteen.
Kuva II
Näet se mikä tekee noista muotokuvista pelottavia on se, että vaikka Rembrandt on nähnyt tauluissa valtavasti vaivaa luodakseen fotorealistisen tason noille töilleen, eli osa noista potreteista ovat kuitenkin hiukan omituisia, koska niissä oleville ihmisille ei olla maalattu silmiä ollenkaan. Eli osassa tauluista Rembrandt kuvaa myös silmät erittäin tarkasti, mutta osassa taas hän ei ole maalannut värikalvoa ollenkaan, vaan hän on maalannut silmät pelkiksi mustiksi laikuiksi, mutta kuitenkin niihin on tehty kiilto, joten ihmettelen, että miksi lahjakas taiteilija on tuollaista tekniikkaa käyttänyt? Eli onko hän sitten tällä kiillolla osoittanut huomioineensa "virheen", joka on tehty tarkoituksella noihin kasvoihin, ja ehkä omakuva (Kuva III) on tutkielma tuota tekniikkaa varten.

Toisin sanoen onko nuo mustat silmät maalattu mustiksi siksi, että nuo ihmiset halusivat ehkä salata oman henkilöllisyytensä? Mutta miksi he silloin menivät ostamaan omakuvan tuolta taiteilijalta, joka myöhemmin muuttui yhdeksi maailman arvostetuimmista mestareista.. Samoin Rembrandt ei juurikaan ole kuvannut mitään iloisia ihmisiä, vaan hänen tauluissaan ihmiset kuvataan jotenkin väsyneinä, samoin monissa hänen ryhmiä koskevissa kuvauksissaan esimerkiksi ihmisten kokoontumiset kuvataan pikemminkin ahdistavina, samoin osa noista ihmisistä kuvataan lähinnä noloissa tilanteissa. Eli Rembrandtin kuvaelmat ovat oikeastaan melko vakavia, ja esimerkiksi hänen "Aterian emmauksen" (Kuva IV) kohdalla Jeesus kuvataan vain varjona
Kuva III

Muutenkin hänen tuotannossaan merkittävää on se, että osa Rembrandtin maisemakuvista on todella lähes ainutkertaista, loppuun asti hiottua grafiikkaa, mutta osa noista töistä taas on ikään kuin hiukan kiireellä tehtyjä, eli ne ikään kuin on hiukan huolimattomasti viimeistetyjä, ja niissä on paljon mustaa, mikä tarkoittaa, että niiden tekeminen on ollut nopeampaa, kun niitä verrataan mestarin parhaisiin töihin, mitä hän on tehnyt. Eli osa noista töistä on tietenkin innottomasti tehty, koska ne on tehty rahasta. Rembrandt on tietenkin virallinen maalari, joka eli maalauksillaan, ja siksi hän joutui ottamaan myös töitä, jotka eivät olleet kiinnostaneet häntä ollenkaan.

 Mutta koska hän tarvitsi rahaa, niin kyseisellä maalarilla ei ollut keinoa välttää ns. "pakkopullaa", mikä tietenkin heijastuu hänen luomisvimmaansa sekä sitä kutta noihin hänen maalauksiinsa.. Kuitenkin nimenomaan muotokuvissa hän kuvaa naiset ikään kuin jotenkin hurskaina ihmisinä. Kuten myös Leonardon tauluista, niin myös Rembrandtin kuvista ovat koodiasiantuntijat sekä amatöörit ovat olleet läytävinään hänen tauluistaan koodeja, ja esimerkiksi "Filosofin meditaatiossa" (Kuva V) jotkut näkevät esimerkiksi DNA-molekyylin kätkettynä noihin kuvan oikealla puolella oleviin portaisiin.

Kuva IV
Kun taas puhutaan "Yövartiosta", niin kyseessä ilmeisesti on virkakäyttöön tarkoitettu maalaus, jossa tietenkin oli omat pienet kaavansa, ja ehkä kuuluisa "Tohtori Tulpin anatomian luento" saattoi olla yliopistolle tehty näyte siitä, että Rembrandtilta sai tilata myös esimerkiksi anatomisia kuvia. Kuitenkin hän poikkeaa monista taitelijoista siinä, että hän ei esimerkiksi kuvaa juhlia mitenkään ylevästi, ja ihmisiin hän suhtautuu siten, että noissa tauluissa kuvataan asioita, joita ei yleensä tauluissa kuvata. Eli ne ovat todella vakavia sekä pääosin valtavan huoliteltuja, sekä nykyään erittäin kalliita sijoituskohteita. Mutta kuitenkin voidaan miettiä, että miksi tuo taiteilija teki niin armottoman hyvää työtä, vaikka hänen asiakkaansa eivät ilmeisesti mitään kovin riehakkaita ihmisiä olleet. Ja pääosa hänen tauluistaan on fotorealistisia tutkielmia, joiden merkitystä emme vieläkään pysty täysin ymmärtämään.
Kuva V

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Gravitons, photons, and string theory.

Above: A spiral galaxy is actually a material disk around a supermassive black hole.  If a graviton is the black hole in the middle of a pho...