Kuvituskuvaa (Lehtikuva) |
Monissa lento-onnettomuuksissa on tekijänä ollut tilanne, missä lentokoneen ohjaamomiehistö eli kapteeni sekä perämies ovat lentäneet yhdessä tuhansia kertoja, ja sitten on käynyt niin, että joku on mennyt vikaan, ja lentokone on sitten joutunut oonnettomuuteen. Monissa noista tapauksista on ainakin osasyylliseksi esitetty inhimillistä erehdystä, eli kapteeni on unohtanut oikaista konetta, tai joku on sammuttanut väärän moottorin, jolloin seuraukset ovat olleet kauhistuttavia. Kuitenkaan kukaan ei ole koskaan miettinyt sitä, että vaikka lentokapteeni sekä perämies ovat toisilleen tuttuja, ja tutun henkilön kanssa lentäminen on tietenkin mukavaa, niin silloin saattaa käydä niin, että toinen unohtaa tarkkailla vierustoveriaan ja antaa jo syntyneen mielikuvan vaikuttaa ajatteluunsa.
Eli tuolloin unohtuu sellainen asia, että toinen henkilö saattaa lentää väsyneenä tai että hän ei ehkä uskalla tai muista huomauttaa, mikäli toinen ohjaamossa olevista henkilöistä vaikuttaa stressaantuneelta. Tällä tarkoitan sitä, että se että toisen henkilön tuntee hyvin, saattaa estää toista kertomasta esimerkiksi ongelmista, mitä hän havaitsisi muuten. Tällä tarkoitan sitä, että kun lentäjät tekevät tarkastusta koneelle ennen lähtöä, niin he tietenkin lukevat jokaisen asian listoistaan, ja sitten toinen merkitsee tehtävän tehdyksi omaan listaansa.
Joissakin tapauksissa on saattanut käydä niin, että toinen ei ole sitten ehkä kuullut, mitä toinen sanoo, mutta tehnyt tuon tehtävän silti. Se ei ehkä kuullosta vakavalta, mutta kuitenkin saattaa olla niin, että toinen lentäjä on hypännyt vahingossa rivin yli, ja tuohon asiaan pitäisi silloin reagoida, koska toinen saattaa olla hyvin väsynyt, ja siksi vaarantaa lentoturvallisuutta. Sama mikä koskee lentokoneita koskee tietenkin myös autoilua kuten takseja sekä muita ns. "normaaleja liikennevälineitä" eli joissakin tapauksissa henkilö on nukahtanut esimerkiksi rekan rattiin, koska hän on ollut liian väsynyt ajaakseen, ja tämä sitten aiheuttaa vaaratilanteita. huumeet sekä alkoholi on helppoa seuloa alkometrillä, mutta väsymystä tai stressiä on vaikeampi havaita, varsinkin silloin, jos henkilö on maannut edellisenä yönä valveilla sängyssä miettien jotain asioita kuten avioeroa.
Joskus mukana on ollut tuttuja henkilöitä, joiden olisi luullut huomioivan sen, että ajaja on liian väsynyt ja alkanut nuokkua, jolloin heidän olisi pitänyt puuttua ajamiseen. Kuitenkin se on jäänyt tekemättä, koska nämä tutut henkilöt ovat ikään kuin sokeasti luottaneet kuljettajan ajotaitoon, mutta unohtaneet hänen vireystilansa. Se mikä yhdistää autot sekä lentokoneet on se, että molemmat ovat liikennevälineitä, joiden ohjaaminen vaatii hyvää tarkkuutta sekä terveyttä.
Ja montakohan kertaa esimerkiksi lentokapteeeni on lentänyt väsyneenä, jolloin hän voi unohtaa kertoa esimerkiksi sen, että hän luovuttaa ohjaimet perämiehelle. Tällöin saattaa seurauksena olla tragedia. Muutamissa tapauksissa missä inhimillinen virhe on johtanut onnettomuuteen, on syynä ollut se, että esimerkiksi lentoperämies ei ole oikeastaan lentänyt koneessa yhtään. Eli hän on istunut vain kapteenin vieressä, ja tämä on joka kerta sitten suorittanut tuon lento-operaation, ilman että perämies on edes koskenut ohjaimiin. Eli kun lentoyhtiö on sitten hänen tuntinsa katsonut, niin siellä näkyy komeita lukuja, vaikka henkilö ei ole lentänyt oikeastaan ollenkaan. Ja arvatkaa vain vaarantaako tuollainen henkilö sitten lentoturvallisuutta, jos hän joutuu sitten joskus itse lentämään noita koneita. Tästä syystä saattaisi joskus olla parempi, että lentäjät rekkakuskit vaihtavat työpariaan, jotta toisen vaarantavaan toimintaan voidaan puuttua paremmin.
pseudotiedetta.blogspot.fi
Comments
Post a Comment