![]() |
Tieteellinen vetypallo Kuva I |
Kun puhutaan esimerkiksi kuuluisan ilmapurjehtijan Andrén kohtalosta hänen pudotessaan maahan ja menehtyessään tuolla kuuluisalla ilmapallomatkalla kohti Pohjoisnapaa. Syynä tuohon putoamiseen oli se, että hänen vetykaasulla täytetty pallonsa ei ollut oikeastaan tarpeeksi symmetrinen, eikä Andrélla ollut mitään mahdollisuuksia päästä takaisin, koska hän ei ollut varautunut tähän maahansyöksyyn, kuten olisi luullut tuollaisen miehen valmistautuvan. Hänellä ei ollut mitään varajärjestelmiä mukanaan, ja itse kyllä olen sitä mieltä, että tuolloin 1800-luvulla ei paristiteknikka ollut sitä tasoa, että luotettavaa elektrolyysilaitteistoa olisi edes voitu kuljettaa mukana, ja mitään keveää tuuligeneraattoriakaan ei tuolloin ollut olemassa, joten ensimmäinen vaihtoehto, missä tuohon tyhjentyneeseen ilmapallon olisi tuotettu vetyä elektrolyysin avulla on kyllä puhdasta spekulaatiota, eikä tuolloin ollut realistista mahdollisuutta rakentaa oikeasti toimivaa ja luotettavaa elektrolyysilaitteistoa, mitä olisi voitu käyttää tuolla kaukana pohjoisessa.
Tuolla kaukana puhjoisella jäämerellä ketään muita ei ollut paikalla auttamassa, ja nuo generaattorit eivät silloin mitään kovin kevyitä laitteita olleet. Eikä pulloihin pakattu varavety olisi ollut myöskään kovin järkevä vaihtoehto, koska tuon ajan pullot saattoivat tyhjentyä yllättäen, koska silloin venttiilit eivät olleet samaa tasoa kuin nykyään. Nykyäänkään ei voida taata sitä, että venttiili toimisi oikein, jos kaasupullo nostetaan yläilmoihin, koska tuolloin paine-ero sekä sen kautta myös venttiiliin kohdistuva rasitus kasvaa paljon suuremmaksi, kuin mitä se on meren pinnassa.
![]() |
Ilmalaiva hindenburgin tuho vuonna 1937 johtui siitä että alusta ilmassa kannattavan vedyn sekaan oli päässyt happea, joka sitten syttyi pienestä kipinästä. Kuva II |
Eli hänellä ei ollut käytössään varapalloa eikä edes vedyntuotto järjestelmää, eli elektrolyysilaitteistoa, jolla tuo ilmaan päästetty vety olisi voitu korvata. Tai varalla olisi pitänyt mieluummin käyttää tehottomampaa mutta varmempaa kuumailmapalloa, jonka polttoaineena olisi voitu käyttää luonnosta löydettyjä naavoja sekä jäkäliä, jotka olisivat sitten saaneet tuon välineen nousemaan ilmaan, vaikka vety olisi loppunut, ja tuota varapalloa olisi voitu käyttää laavuna. mutta jos kumiseen ilmapalloon tuli vuoto, niin silloin sitä ei olisi voitu täyttää Andrén välineillä. joten huonon valmistautumisen takia tuota retkeä hiukan ihmetellään
Vetypallon ongelma oli se, että tuo valine oli valmistettu kumista, joka ei kuitenkaan ollut tasaisen paksua, ja vaikka se normaalissa ilmanpaineessa vaikutti pallolta, alkoi se sitten korkeammalla pullistella verkkomaisen suojakudelman sisällä, mikä sitten saattoi aiheuttaa vaaratilanteita sekä pelkoa, mikä sai Andrén sitten päästämään kaasua pois. Nykyään nuo ennätyskorkeutta varten valmistetut kaasupallot mitä käytetään meteorologisiin tutkimuksiin pakataan yleensä toisen, yleensä kankaasta valmistetun pallon sisään, mikä tietenkin auttaa niitä pysymään muodossaan, ja yhä enemmän käytetään myös avaruudessa täyteen puhallettavista Echo-satelliiteista tuttua, alumiinilla päällystettyä mylar-palloa, joka on valmistettu äärimmäisen tasapaksusta materiaalista, ja joka on myös äärimmäisen tiivis. Tuo satelliitti oli aikoinaan pelkkä mylar-pallo, ja sitä on ajateltu käyttää myös pysyvien avaruusasemien suunnitelun pohjana, koska noiden puhallettavien mylar-pallojen voidaan valmistaa valtavia pallomaisia asemia, joihin voidaan luoda keinotekoinen painovoima pyörimisliikkeen avulla.
![]() |
Moderni ilmalaiva Kuva II |
Tuo alumiinipinnoite tarvitaan muuten siksi, että pallon sisällä oleva vety ei kuumene liikaa, jolloin kaasun paine pysyy aisoissa. Ja noiden verraten isojen vetypallojen täyttäminen tehdään siten, että pallo viedään ensin tyhjiökammioon, missä siitä poistetaan kaikki ilma, ja tilalle puhalletaan puhdasta vetyä, mikä ei yksin ole räjähtävää. nimenomaan kaasutankkiin jäänyt happi aiheutti ilmalaiva Hindenburgin tuhon vuonna 1937, ja jos kaikki kaasu olisi poistettu tuolloin tankista, ennen kuin vetyä aletaan siirtää siihen, niin tuo ilmalaiva ei olisi räjähtänyt.
Puhun tässä samalla myös ilmalaivoista, koska ne ovat pohjimmiltaan vain moottoreilla varustettuja ilmapalloja. Nykyaikaisissa mylar-ilmalaivoissa sekä ilmapalloissa noiden kaasutankkien täyttämiseen erityistä tekniikkaa, mikä on kehitetty nimenomaan raketteja varten. Siinä kaikki ilma poistetaan ennen kuin tankkiin aletaan siirtää nesteytettyä tai kaasumaista vetyä, joka sitten nostaa ilmalaivan ylös maasta.
![]() |
Echo- satelliitti oli oikeastaan pelkkä mylar pallo, joka puhallettiin täyteen avaruudessa. Kuva III |
Nuo ilmalaivat voivat tarjota esimerkiksi jatkettua kommunikaatiokapasiteettia kriisialueille, tai ne voivat toimia suurella korkeudella olevina tarkkailuasemina, joissa on sekä tutka- että infrapunalaitteita, joilla ne valvovat tiettyjä alueita. Eli ne voivat olla jatkuvasti paikallaan jopa vuosia kerrallaan, tai niitä voidaan siirrellä tarkkailu- sekä kommunikaation tarpeen mukaan paikasta toiseen. Eli niissä voi olla sekä GSM-tukiasemia että myös kameroita, joilla nämä laitteet näkevät esimerkiksi kaikki yleisökeskittymät jollain alueella, ja tuota tietoa voivat turvallisuusviranomaisten lisäksi hyödyntää myös markkinointiasiantuntijat, jotka voivat yleisön kerääntymisestä tietylle alueelle esimerkiksi festivaaleilla päätellä millainen musiikki tai tuote sitten myy jatkossa, joten sitä musiinkin tai muiden tuotteiden lajia tietenkin lisätään, mikä yleisöä kiinnostaa. Ja samoin turvamiehet näkevät silloin, missä on uhkaava mellakka lähellä.
ilmailukokeiluja.blogspot.fi
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.