Kun keskustellaan Internetin
vaarallisimmista henkilöistä, niin silloin mieleeni tuli sellainen
tapaus, missä henkilö oli hankkinut NSA:n hakkerointityökaluja
käyttöönsä, ja sitten tehnyt niiden avulla tietomurtoja.
Tällaisten ohjelmien hankkiminen voi aiheuttaa vakavan uhan
kansalliselle turvallisuudelle, koska niiden avulla voidaan suorittaa
suuren skaalan hakkerointioperaatioita, joiden kohteena voivat olla
puolustuslaitosten, muiden viranomaisten tai pankkien tietokoneet,
joiden avulla voidaan rahavirtoja ohjata haluttuun osoitteeseen.
Joidenkin ihmisten mielestä tällaiset henkilöt saattavat toimia Kansallisen turvallisuusviraston laskuun, ja että koko noiden hakkerointityökalujen varastaminen tunkeutumalla NSA:n järjestelmään saattaa olla peiteoperaatio, jolla NSA pyrkii peittämään omia turvallisuusoperaatioitaan. Esimerkiksi ryhmä "SHADOW BROKER" ilmeisesti varasti NSA:lta lähinnä cyberaseita, joiden avulla tunkeuduttiin Iranin ydinohjelmaan, mutta näiden välineiden kuvaillaan olevan enemmänkin aseita, eli niissä saattaa olla mukana dataviruksia, joilla voidaan romauttaa Linux-järjestelmiä esimerkiksi ulkoa tulevan käskyn avulla.
Joidenkin ihmisten mielestä tällaiset henkilöt saattavat toimia Kansallisen turvallisuusviraston laskuun, ja että koko noiden hakkerointityökalujen varastaminen tunkeutumalla NSA:n järjestelmään saattaa olla peiteoperaatio, jolla NSA pyrkii peittämään omia turvallisuusoperaatioitaan. Esimerkiksi ryhmä "SHADOW BROKER" ilmeisesti varasti NSA:lta lähinnä cyberaseita, joiden avulla tunkeuduttiin Iranin ydinohjelmaan, mutta näiden välineiden kuvaillaan olevan enemmänkin aseita, eli niissä saattaa olla mukana dataviruksia, joilla voidaan romauttaa Linux-järjestelmiä esimerkiksi ulkoa tulevan käskyn avulla.
Muistakaa muuten se, että hakkeriryhmillä ei ehkä ole mitään virallisia nimiä, ja sama ryhmä voi operoida useilla eri identiteeteillä. Kun he keskustelevat omista asioistaan, niin he eivät ehkä käytä facebookia tuohon kommunikaatioon, vaan heillä on joskus ihan omat kotisivut tällaiseen arkaluonteiseen kommunikointiin. Nuo hakkerit voivat työskennellä spontaanin tiedonhalun motivoimina, mutta heillä saattaa olla esimerkiksi valtiollisia rahoittajia. Ja vaikka he toimisivat "haktivismin" periaatteella, eli julkistavat kaappaamiaan tietoja Internetissä, niin heillä voi kuitenkin olla esimerkiksi kilpaileva yritys takanaan. Eli noilla netissä tehtävillä paljastuksilla pyritään tuolloin mustamaalaamaan iskun kohdetta, jotta se voidaan pudottaa esimerkiksi teollisuuden maa-alueita koskevassa kaupassa pois listoilta väärinkäytösten takia.
Samoin noiden ohjelmien rakentamiseen
käytetyt editorit, jotka mahdollistavat kuulemma internetin yli
tapahtuvan kohdejärjestelmän ohjelmistokoodien muuttamisen varmasti
kiinnostavat ihmisiä, koska kyseisten editorien avulla voidaan
esimerkiksi pankkien tietojärjestelmien koodeja muutella niin, että
niihin voidaan ensin luoda joku pankkitili, johon tietomurroilla
saadut rahat siirretään, ja sitten tuon tilin numero voidaan
vaihtaa vaikka pari tuhatta kertaa käyttämällä satunnaislukuja,
jonka jälkeen tuota tiliä ei sitten pystytä jäljittämään.
Tuolla tavoin voivat nuo hakkerit sitten muodostaa vaikka sellaisen
pankkitilin, että sille ohjautuu jokaisesta pankissa tehdystä
rahansiirrosta muutamia senttejä, joilla sitten voidaan tehdä
todella suuria voittoja, ilman että kavalluksen uhrit huomaavat
yhtään mitään.
Mutta kun puhutaan noista ICT-maailman
varjomaisista hahmoista, niin he voivat olla erittäin vaarallisia
siksi, että he voivat esimerkiksi sujauttaa tietokoneviruksia
johonkin ydinvoimalan tietokoneiden käyttöjärjestelmiin, joka
sitten voi aiheuttaa kiinailmiön. Samoin esimerkiksi lennonjohdon
järjestelmiin tehtävä dataisku voi olla äärettömän
vaarallinen, ja kuten tiedämme, niin nuo hakkerit voivat olla
esimerkiksi ISIS:in tukijoiden palkkaamia. Se mikä tekee noista
koodigeneraattoreista niin vaarallisia, on niiden kyky luoda
Linux-viruksia, joilla nimenomaan äärimmäistä turvallisuutta sekä
toimintavarmuutta vaativat järjestelmät tai niiden
käyttöjärjestelmätasot toteutetaan. Jos tuollainen tietokonevirus
mikä tuhoaa koko Linux-järjestelmän, onnistutaan joskus luomaan,
niin tuho minkä tuollainen virus voi saada aikaan voi olla
äärimmäisen paha.
Näet jos esimerkiksi Internetin ”root”
eli juuripalvelimille tehdään isku, joka sen käyttöjärjestelmä
tuhotaan, niin silloin koko netti saattaa silloin kaatua. Se voi
aiheuttaa tilanteen, jossa esimerkiksi vankiloiden sekä asevarstojen
ja ydinlaitosten turvallisuus vaarantuu kriittisesti, eli esimerkiksi
vankiloiden kulunvalvontajärjestelmän varmistusosa, joka lähettää
tiedot noissa laitoksissa kävijöistä poliisille voi silloin
kaatua, ja tuolloin vankeja voidaan sitten vapauttaa vahingossa. Kun
puhutaan siitä, mitä voi tapahtua, jos esimerkiksi VOR-majakat,
joiden avulla ilmailuliikennettä kontrolloidaan, kytketään pois
päältä, niin silloin voi olla edessä tilanne, mikä johtaa
ihmishenkien menetykseen.
Mutta vaarallisia ovat myös sellaiset
hakkeri, joiden kohteena ovat esimerkiksi tietojärjestelmien osat,
eli tuolloin saatetaan jonkun ihmisen luottokortit mitätöidä, tai
sitten joku vanki voi saada ennenaikaiset vapautuspaperit. Kuitenkin
kaikkein ikävin asia, mitä nuo ihmiset voivat tehdä on sellaiset
datavirukset, joilla esimerkiksi kytketään autojen
hallintajärjestelmiä pois päältä, ja itsestäni ei tuntuisi
varmaan kovin upealta, että esimerkiksi joku olisi säätänyt
ABS-järjestelmän ohjelmistoja siten, että esimerkiksi auton toinen
etupyörän jarru menee lukkoon yllättäen.
Silloin saattaa sitten seurata todella
vakava asia, jos tuon ohjelmaan on asetettu sellainen ehto, mikä
ohjaa tuon pyörän lukkiutumaan vaikka 100 km/h nopeudessa. Tai
sitten noilla ohjelmiin asennetuilla ”triggereillä” voidaan
tehdä sellainen säätö, että esimerkiksi hävittäjä lentokoneen
HOTAS-järjestelmään kytketty virus käynnistää jälkipolttimen
kesken laskeutumista, jolloin kone voi muuttua todellisen elämän
”kamikazeksi”. Tai sitten voidaan autojen virittäminen hoitaa
esimerkiksi "chippaamalla" sitä. Tuolloin tarvitaan kaksi USB-tikkua,
joissa molemmissa on sama ohjelma. Toiseen tikkuun tehdään
tarvittavat säädöt, ja sitä käytetään sitten noissa enemmän
tai vähemmän laillisissa kiihdytelyissä, tai muissa kilpailuissa,
ja sitten kun auto pitää katsastaa, niin tilalle vaihdetaan
USB-tikku, missä on sen vakiosäädöt, joilla sitten läpäistään
katsastustarkastus.
Koska ”chippaaminen” on niin
helppoa, niin tuollaisen kilpurin ottaminen käyttöön voidaan tehdä
vain tikkua vaihtamalla, ja tuon tempun voi jokainen tehdä vaikka
parkkipaikalla, ja kun auto sitten ajetaan taas talliin, niin sitten
tuo tikki vain vaihdetaan takaisin alkuperäisen, jolloin vanhemmat
eivät ehkä sitten saa tietää ollenkaan ”juniorin”
kokeiluista. Mutta kannattaa aina sitten muistella niitä
liikennesääntöjä, koska jos ajaa nopeusvalvontaan, niin silloin
voi kortti lähteä kuivumaan. Ja tuota alkuperäiset asetukset
sisältävää tikkua ei kannata hävittää. Ja tietenkin jos eteen
tulee pikatesti, ja tuosta jää kiinni, niin silloin auton kilvet
jäävät poliisisedän haltuun. Tällaisen toimintaan liittyy
vakavia riskejä, jos autojen tekniikka ei muuten ole tehojen
tasolla, ja kaiken virittelyn pitäisi olla turvallista. Eli noita
nopeusennätyksiä saisi kokeilla vain suljetuilla radoilla, jotta
ihmishenkiä ei vaarannu tuossa kokeilussa.
Mutta kun puhutaan hakkereista, niin he
voivat esimerkiksi hankkia jonkun automerkin master- eli
digitaalisten yleisavainten koodit, ja tuolla tavoin he voivat sitten
itse valmistaa tuollaiset yleisavaimet, joilla pääsee jokaiseen
tietyn merkkiseen autoon, mitä markkinoilta löytyy. Ja noilla
välineillä sitten voidaan varastaa mikä hyvänsä arvoauto
Suomesta. Tuon tapahtuu siten, että auto avataan tuolla avaimella,
ja sitten se hinataan jonkun rekan konttiin, ja sitten jossain
pajalla vaihdetaan vain virtalukko uuteen, ja myydään tuo auto
johonkin kauas, missä sitä ei osata etsiä, eli kyseessä voisi
olla joku lähi-idän valtio, jossa viranomaiset tekevät rahasta
”aitoja” papereita maassa oleville ajoneuvoille.
Mutta tuollainen asia varmasti on
hiukan vaikeaa järjestää, koska nykyään EU:ssa on tietokanta
varastetuista ajoneuvoista, ja nuo samat tiedot välitetään myös
Venäjälle, joten noita autoja ei voi sitten enää kuljettaa
Venäjän kautta, mikä onneksi vähentää myös autovarkauksien
määrää. Kuitenkin suurin osa autovarkaista on lähinnä
keskenkasvuisia poikia, jotka etsivät jännitystä ajelemalla kovaa
vauhtia ympäriinsä. Ja joskus on tuollaisissa takaa-ajoissa sitten
käynyt vähän huonosti. Eli auton hallinta on kadonnut, jolloin on
päädytty ojan pohjalle, ja tuollaisia tapauksia on sitten päätynyt
lehtien otsikoihin. Tai sitten jonkun ihmisen yli on ajettu, ja
seuraukset ovat olleet murheellista luettavaa.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.