Mule-robotti (Kuva 1) |
Kuten varmasti olette YouTubesta nähneet, niin monissa robottikokeissa käytetään päriseviä, ilmeisesti ruohonleikkureissa tai moottorisahoissa käytettäviä moottoreita, jotka pitävät melko paljon meteliä. Tämän takia monet sotilaat suhtautuvat näihin MULE-laitteistoon (Kuva 1) hiukan skeptisesti. Ja syy näiden polttomoottoreiden käyttöön on kyseisten välineiden halpa hinta, sekä se että niihin ei tarvita mitään lupia. Sen vuoksi noita moottoreita käytetään erilaisten koerobottien voimanlaitteena. Vaikka MULE on kuvassa varustettu pelkillä kävely jaloilla, niin niihin voidaan myös asentaa pyörät. Kuvassa 2 (Kuva 2) on taistelukäyttöön varustettu "Taistelu-MULE", jolla on käytössään panssarintorjuntaohjuksia sekä tehokas konetykki. Eli se on oikeastaan automatisoitu panssarivaunu. Toki tuo Kuvan 1 MULE voidaan helposti aseistaa esimerkiksi PST-ohjuksilla, tai se voidaan varustaa kauko-ohjatuilla viuhkapanoksilla, joilla se voi tuhota kohteitaan.
Polttomoottorien käyttö tekee myös koerobotista helposti hallittavan, koska vaikkapa irti kontrollista päässyt atomikäyttöinen taisteluandroidi olisi hyvin ikävä väline, jos se sattuu kävelemään ulos koealueeltaan. "Androidi" on robotiikassaa tekoälyn avulla päätöksiä tekevä kone, joka ei välttämättä ole kuitenkaan ulospäin yhtään sen ihmeellisempi kuin kaivinkone tai leivänpaahdin. Toki Android on tiettyjen matkapuhelinten sekä tablettien käyttöjärjestelmä, joka linkittää useita laitteita toisiinsa, ja se voi olla tulevaisuudessa robottien käyttöjärjestelmä. Sen etuna on hyvä skaalautuvuus, eli kyseinen käyttöjärjestelmä kloonaa itsensä siten, että yksi henkilö voi käyttää useita Android-laitteita samoilla asetuksilla.
Taistelu-MULE (Kuva 2) |
Eli kyseessä on tietokoneen ohjaama ajoneuvo tai paikallaan pysyvä laite, joka pystyy tekemään itse päätöksiä sen mukaan, mitä sen ohjelmoija on sille syöttänyt, kirjoittaessaan sen käyttöohjelmiston. Toisin sanoen tuollainen "Androidiauto" osaisi liikennesäännöt sekä sen skannerit osaisivat lukea liikennemerkkejä, ja myös liikennevalot pitää tietenkin muistaa ohjelmistoa kirjoitettaessa. Eli tuon liikennevalon pitää olla määritelty siten, että auto tai sen ohjausjärjestelmä ei sekoita sitä vihreään paitaan. Toki tuollainen järjestelmä voidaan tehdä sellaiseksi, että se estää kuljettajaa ajamasta ihmisen päälle.
Tämä tarkoittaa sitä, että havaitessaan ihmisen auton tiellä, niin se pysäyttää ajamisen. Mutta tässä ohjelmistossa voi olla myös "turvamoodi", eli jos henkilö tähtää autoa aseella, niin järjestelmä ajaa uhkaajan ylitse. Tällaisella järjestelmällä varustettu auto pitää varmasti merkitä selvästi, ja sen käyttö on todennäköisesti varattu ammattimaisten turvamiesten piireille. Toisaalta näiden robottiautojen suunnittelijoiden tulee miettiä, mitä tapahtuu, jos robottiauto joutuu esimerkiksi autonryöstäjien iskun kohteeksi, tai se yritetään varastaa. Sellainen mahdollisuus tietenkin on että joku teknologian vientikiellossa oleva valtio varastaa tuollaisen autonomisen ajoneuvon saadakseen sen ohjaus- sekä muun hallintajärjestelmä.
Mutta robotiikassa robottien voimanlaite on toki kehitettävä sellaiseksi, että robotti voisi toimia turvallisesti kaikissa tilanteissa. Eli jos robotin sähkövoiman tuotto katkeaa, niin sen tietokone nollautuu, ja esimerkiksi telemetria eli etähallinta pitää kytkeä uudelleen päälle. Mutta esimerkiksi Kuussa voidaan testata erittäin tehokkaita robottien voimanlaitteita, ilman että sivullisia joutuu vaaraan, ja ehkä atomireaktorin tai RTG-generaattorilla varustettu MULE-laite jossain vaiheessa tulee vaeltamaan myös kaikilla Aurinkokunnan kuissa sekä Planeetoilla.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.