Keskiaikainen linna Englannissa Kuva I |
Kaikki me jotka harrastamme keskiaikaista taidetta olemme nähneet ritareita esittäviä piirroksia, ja niissä olevia henkilöitä on varmasti erittäin vaikea tunnistaa. Kuvissa oleva peistä ylöspäin pitävä ratsastajahahmo on piirretty tiettyyn kaavaan, joka osoitti muille, että kyseessä oli ritari eli ammattisotilas. Mutta sitten noissa kuvissa on muutakin, kuin vain ritarin kuva, eli niihin on koodattu tuon miehen taidot, sekä se mitä häneltä saatettiin pyytää. Esimerkiksi koirien kuva kertoo sen, että tuo mies on perehtynyt koirien käyttöön taisteluissa sekä myös kouluttaa niitä. Heraldiikassa koirat piirrettiin tylitellyiksi kissoiksi, jotta tuo tappajakoirien käyttö voitiin salata. Eli nuo koirat koulutettiin surmaamaan ihmisiä, joten niitä oli syytäkin pelätä. Kuvassa kaksi (Kuva II) oleva banderolli kertoi siitä, että ritari taistelee jalan ja kuvaan tehty miekka kertoo siitä, että hänellä on taistelukoulutus.
Eli hän kasvattaa kuninkaallisia ajokoiria, joita hän sitten lähetti vastustajien kimppuun, ja joissakin tapauksessa noihin koiriin oli istutettu raivotautivirusta, ja nämä kauhistuttavat eläimet sitten päästettiin keskelle vihollista, kun taistelu alkoi. Vaikka tuohon aikaan ei tietenkään tunnettu viruksia, niin tuon raivotaudin aiheuttajaksi epäiltiin rabiesiin sairastuneen eläimen sylkeä, jota sitten ruiskutettiin muihin koiriin injektioruiskulla tai sitten niiden ihoon tehtiin haava, johon hierottiin sairaan eläimen sylkeä. Noita tappajakoiria käytettiin myös kapinoiden kukistamisessa, eli ne lähetettiin ihmisten kimppuun, jotta vastustajat pelkäisivät enemmän.
Mutta toki kapinoiden kukistamiseen määrätty ritari ei saanut käyttää virallista aatelista nimeään, jotta tuota kapinan kukistamista ei laitettu hänen tai kuninkaan päälle. Tällöin täytyi käyttää "taiteilijanimeä", jotta tuollaisen teurastuksen tekijät jäisivät pimentoon, eli noita varsinaisia "tappajanimiä" olivat sellaiset tavalliselta kuulostavat nimet kuten Flemming tai Weinsberg, joiden tarkoitus oli peittää se, että käsky tuon kapinan kukistamiseen oli tullut itseasiassa keisarilta. Mutta sitten tietenkin noille palkkasotureille piti tuo tappaminen perustella, jotta hän voisi kulkea ilman omantunnon pistoksia, ja samoin avoimen kapinan kukistaminen oli helpompaa kuin etsiä yksittäisiä kuninkaan vihollisia talo talolta, joten tietenkin kapina piti saada sen takia aikaan.
Näet noissa etsinnöissä oli se vaara, että jotain kuninkaalle tai maaherralle ikäviä tietoja päätyi vääriin korviin. Yleensä kapinoiden kukistaminen oli maaherran tai sheriffin tehtävä, ja jos kapina koski hänen omia tekojaan, niin vaara oli sitten, että nuo teot päätyivät kuninkaan korviin, jos etsintää suoritetaan valtavalla joukolla. Näin ollen tietenkin paikalle tuotiin erityinen ritari, jonka tehtävä oli kohottaa nuo ihmiset avoimesti vastustamaan kuningasta, jotta nuo henkilöt voitiin sitten surmata tykkitulella sekä raskaan ratsuväen rynnäköllä, jotta tuollaiset ikävät asiat eivät päädy kuninkaan korviin. Eli tuollainen trollaaja sitten yksinkertaisesti yllytti ihmiset avoimesti nousemaan kapinaan, jotta heihin voitiin käyttää niitä kovempia otteita, ja yleensä tuollaisen ritarin vaakunassa eli virkamerkissä oli ruusu, jotta muut tiesivät, että hänellä oli tuohon toimintaan lupa.
Tämän takia epäilen että Florian Geyer esimerkiksi saattoi olla täysin ammattimainen provokaattori, jonka tehtävä oli johtaa joukkonsa suoraan palkkasoturin, joka esiintyi Weinsbergin nimellä tekemään ansaan Ingolstadtin ulkopuolella Kuvassa kaksi (Kuva II) oleva banderolli kertoo siitä, että hänellä oli lupa trollata ihmisiä, koska banderolli on yleensä yllyttämisen sekä mielenosoituksen merkki, ja kohotetut kolme sormea ovat joko merkki siitä, että hän on kolmannen asteen ritari tai sitten hän näyttää jotain paikkaa, tai sitä että operaation siirtymässä "vaiheeseen kolme, kuten nykyaikainen sotilasjohtaja sanoisi.
Eli tuo paikka saattaa olla nimetty tuon "maanihdin" tai palkkasoturin mukaan, joka aikoinaan murskasi tuon ritarin johtaman kapinan, ja ehkä hän ei tuota nimeä koskaan muuten käyttänytkään, vaan esiintyi taiteilijanimellä, koska pelkäsi kostoa tekonsa takia. Eli hän saattoi olla ulkomailta tuotu mies, joka sai palkkansa murskatessaan kapinoita. Tuollaisten miesten työ oli erittäin raakaa, ja hän oli usein ikään kuin pakotettu surmaamaan kaikki vankinsa, jotta tuon miehen henkilöllisyys ei paljastuisi muille ihmisille, koska mikään pidetty mies hän ei ollut.
Toisaalta Weinsberg (suom. "Viininmäki") saattoi olla paikka, missä tuo väijytys oli helppo tehdä. Tai sitten hän oli taustaltaan sopiva mies murskaamaan tuon kapinan, jota voitiin pitää kuitenkin oikeutettuna. Florian Geyer oli kuitenkin eräänlainen "jeesuksen paikka" ihmisten sydämissä, joten tuon kapinan murskaamiseen piti valita sellainen mies, joka vihasi kansanjohtajia tai "villitsijöitä", kuten oli tapana sanoa. Se mestatiinko tuo Florian Geyer oikeasti Müllhaussenin tai Ingolstadtin torilla vuonna 1525, vai kuoliko hän väijytykseen Schwarzwaldin metsässä on jäänyt avoimeksi. Eli hänet saatettiin symbolisesti mestata, jotta kukaan ei joutuisi noloon tilanteeseen päästäessään hänet pakoon. Kuitenkin asia on niin, että tuo maanihti ei ehkä kuitenkaan käyttänyt tämän jälkeen tuota nimeä, jota hän käytti kukistaessaan tuota kuuluisaa kapinaa.
elainasiaa.blogspot.fi
Comments
Post a Comment