Monday, June 20, 2016

STEALTH on nykyään myös laivoissa käytettävää tekniikkaa

"
DDG-1000 "Zumwalt"
Kuva I

Laivasta on vaikeampaa tehdä tutkassa näkymätön kuin lentokoneesta, koska se liikkuu meren pinnalla, mikä tietenkin asettaa rajoituksia sen muotoilulle. Samoin laivan koneiden sekä ajojärjestelmien muuttaminen äänettömäksi on melko hankalaa, eli laivan paikallistamiseen käytetään usein tutkan lisäksi myös vedenalaisia mikrofoneja, joten dieseleiden sekä potkureiden ääni kuuluu veden alla erittäin hyvin. Toki pienempien sotalaivojen ajojärjestelmä voidaan toteuttaa siten, että käytetään jäänmurtajista tuttua diesel-sähköistä ajojärjestelmää, missä alus voi siirtyä käyttämään akkuja sekä sähkömoottoreita, kun sillä halutaan ajaa hiljaa. STEALTH ei ole kuitenkaan vain pienissä sota-aluksissa käytettävää tekniikkaa, vaan nykyään myös isoissa sota-aluksissa käytetään tällaista häivetekniikka, ja niistä esimerkkinä on yhdysvaltojen laivaston DDG-1000 "Zumwalt" luokan hävittäjä (Kuva I) .

Samoin muu laivasto voi sitten operoida mukana, eli luoda samalla äänimuuria, joka peittää tuon STEALTH-aluksen äänet. Mutta jos alus sitten paljastuu, niin siinä voi olla kaasuturbiinit sitä varten, kun halutaan ajaa kovaa. Vedenalaiset pakoputket tekevät aluksesta äänettömän veden pinnalla olevalle havaitsijalle, mutta veden alla ne kuuluvat hyvin pitkälle. Syy miksi näissä aluksissa on kolmet koneet, eli diesel sekä sähkömoottori ja turbiini johtuu siitä, että turbiini on erittäin äänekäs, ja se vie samalla paljon polttoainetta. Tämän takia aluksessa on ristelykoneina dieselmoottori, sekä hiipimistä varten sähkömoottorit. Uusimmissa malleissa mitä kehitetään Iso-Britanniassa, USA:ssa, Ranskassa sekä Venäjällä on käytössä polttokennot, jotka antavat tuolle sähkömoottorille lisää käyttöaikaa. Eli joissakin näistä tulevaisuuden  STEALTH-laivoista on elektrolyysilaitteisto, mikä hajottaa vettä vedyksi ja hapeksi, mikä sitten tekee polttokennojen käytöstä mahdollisen. Se toimiiko tällainen järjestelmä DDG-1000-hävittäjän kokoluokan aluksissa on kuitenkin arvailujen varassa.
Visby-luokan korvetti
Kuva I
Hiilivedyn käyttö tuossa polttoparistoissa on sikäli ongelmallista, että noki estää niiden toiminnan. Eli vety ja happi puhtaana energianlähteenä tekevät noista polttokennoista huoltovapaita, koska niitä ei silloin tarvitse puhdistaa. Noiden STEALTH-alusten pinta saattaa joskus tulevaisuudessa olla sellainen, että niiden toisella puolen on kamera, mikä saa niiden pinnassa olevat LED-näytöt näyttämään aluksen takana olevan maiseman, ja tämä saa sen mukautumaan maastoon kuin kameleontti. Näitä aluksia voidaan käyttää erikoisjoukkojen tukiyksiköinä, eikä huonosta havaittavuudesta olisi varmaan haittaa myöskään normaalissa meritaistelussa. Sukellusveneistä voidaa tehdä kaikuluotaimille näkymättömiä peittämällä ne esimerkiksi vaahtokumilla tai muulla ääniaaltoja imevällä aineella, joka estää SONAR:in ääniaaltoja kimpoamasta sen rungosta. Noide alusten ongelmana on se, että ne eivät voi käyttää tutkaa etsiessään kohdettaan, koska radioaallot näkyvät ESM eli Electronic Surveillance Measure System-laitteistoissa, joten STEALTH-yksikön pitää käyttää Lidar-eli laser-tutkaa sekä muita optisia laitteita, joiden avulla kohdetiedot voidaan syöttää sen tulenjohtojärjestelmälle.

Pinta-aluksia kuitenkin käytetään esimerkiksi saaristoissa sekä saattajina ja sukellusveneen tuhoamis-tehtävissä, joten pääpaino esimerkiksi juuri Itämerellä on pienissä sota-aluksissa, jotka etsivät sekä tuhoavat vihollisen sukellusveneitä, ja jotka pystyvät operoimaan täysipainoisesti saaristoissa, jossa ne lymyävät sekä iskevät kohteisiinsa torpedoilla sekä ohjuksilla. Ohjautuva torpedo on sikäli erittäin hyvä väline, koska se ei paljasta aluksen sijaintia, ja ohjuksen kaltainen, sähkömoottorikäyttöinen ase voidaan ampua hyvin pitkältä, ja siitä ei lähde paljastavia tulenliekkejä eikä nouse kuplavanaa.
Noiden STEALTH-alusten varustukseen kuuluu myös tykki, joka voidaan vetää kannen sisään, ja jolla kyetään ampumaan GPS- tai muulla ohjausjärjestelmällä varustettuja kranaatteja, ja tuo alus voi liikkua saaristossa tai vihollisen rannikolla tulittamassa kohteita, joita sille on määrätty.

kimmonsivu.blogspot.fi

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Chaos is the thing that limits our range of view things.

The black hole's mathematical shape is a hyperbolic layer.  Chaos or entropy is what limits our view.  We cannot see the other side of t...