![]() |
X-47B UCLASS Kuva I |
X -47B UCLASS on uuden tyyppinen STEALTH UCAV eli Unmanned Combat Air Vehicle, joka pystyy sekä tiedustelu- että muihin taistelutehtäviin, joita ennen teetettiin miehitetyillä lentokoneilla. Tällaisten STEALTH lennokkien käyttö tulee yleistymään todennäköisesti edelleen, ja niiden kehittämistä jatketaan edelleen. Noiden välineiden hintaa pyritään painamaan alas, sekä valmistustekniikkaa kehittämään siten, että niiden valmistaminen on mahdollista jopa operaatioalueella, ja tuo toiminta perustuu 3D-printtereihin, joilla voidaan luoda jokainen tuollaisen lennokin osa, ja sitten valmistaa niitä jopa keskellä taistelukenttää.
Tämän takia noihin uuden sukupolven lennokeihin olisi kiinnitettävä enemmän huomiota, kun keskustellaan ilmailun turvallisuudesta. Nämä lennokit käyttävät tietojenkäsittelyssä normaaleja kaupasta ostettavia mikropiirejä, ja koska koneessa ei ole lentäjiä, niin se ei tarvitse niin monia backup-järjestelmiä kuin miehitetty lentokone tarvitsee, koska jos tuo X -47B ikään kuin "karkaa käsistä" voidaan tuo lennokki tuhota. Uusimmat taistelu- tai tiedustelukoneet voivat lentää valinnaisesti joko miehitettynä tai samat koneet voivat operoida miehittämättöminä (Kuva II). Eli tuo väline muuttuu robotiksi vain nappia painamalla, eli niiden automaattiohjauksen hoitaa sama järjestelmä, kuin minkä avulla UCAV- lennokkeja kontrolloidaan, ja oikeastaan UCAV:n kohdalla kyseessä on vai autopilotin käyttö-ohjelmistoon tehty laajennus, jonka avulla se voi operoida itsenäisesti.Ne ovat esimerkkejä siitä, että noiden taistekurobottien käyttö yleistyy entisestään, ja niitä kehitellään myös Venäjällä sekä Kiinassa.
![]() |
Kuva II |
Noiden uuden sukupolven UCAV-lennokkien hinta on niin alhainen, että se on oikeastaan ristelyohjuksen luokkaa. Ja myös X47B voidaan varustaa sisäisellä taistelukärjellä, jos tarpeeksi tärkeä kohde sattuu löytymään. STEALTH-UCAV lennokkien ongelma ilmailun turvallisuuden kannalta se, että tuollainen lennokki voi osua vaikka matkustajakoneeseen. Eli tuon surullisen kuuluisan malesilaisen matkustajakoneen katoamisen epäillään joissain piireissä johtuvan tömäyksestä STEALTH-lentokoneeseen. X47B on oikeastaan melko tunnettu väline, ja siitä on olemassa useita kopioita.
Se osa mikä tuossa lennokissa on salaista liittyy sen tekoälyyn perustuvaan sisäiseen lennonhallintaan. Eli noita robottikoneita on kahdenlaisia, koneita joita ohjataan maa-asemilta Internetin sekä sateliittien kautta, ja robotteja jotka toimivat täysin itsenäisesti. Teoriassa tuollaisen järjestelmän luominen on melko helppoa, koneen pitää tietää vain missä kohdassa sen kohde on, ja miten tämän taistelukoneen pitää sinne lentää. Sitten oikealla hetkellä se pudottaa pomminsa. Mutta uudet robottilentokoneet pystyvät myös ilmataisteluun, eli ne voidaan ohjelmoida tulittamaan jokaista kohdetta, jonka IFF eli koneen tunnistusjärjestelmä näyttää punaista. Tämä tietenkin lisää riskiä siitä, että myös siviilikoneita joutuu enemmän tulituksen kohteeksi.
![]() |
Predator lennokki Kuva III |
Toisaalta miehitetyllä lentokoneella ei mitään mahdollisuuksia ole taistella 10g käännökseen pystyvää robottikonetta vastaan, ja muistakaa että nämä taisteluvälineet eivät liikaa tunteile eivätkä ne pelkää mitään. Mitä itsenäisempään toimintaan robottikone pystyy, niin sitä vaarallisempi se on ympäristölleen. Kuitenkin noiden jatkuvasti maa-aseman kanssa kommunikoivien UCAV-koneiden ongelma on siinä, että niiden ohjaussignaalien häirintä on melko helppoa, ja jos tuota koodattua signaalia häiritään, niin UCAV ei pysty suorittamaan tehtäväänsä. Jos datayhteys on koodaamaton, niin silloin kuka hyvänsä, joka tietää oikean taajuuden voi ottaa tuon koneen hallintaansa.
Tämä tietenkin on myös suuri uhka, koska jos hakkeri ottaa tuollaisen koneen hallintaansa, niin tulokset voivat olla kammottavia. Eli oikeastaan UCAV on vain tavallinen RC-lennokki, joka joko ampuu kohteeseen ohjuksen tai lentää sitä päin. Eli todellisuudessa on olemassa sellainen mahdollisuus, että terroristit lentävät matkustajakonetta päin RC lennokeilla, joihin on kiinnitetty dynamiittia. Ja ongelma on siinä, että UCAV:n käyttöliittymä muistuttaa oikeastaan verkkotietokonepeliä, minkä takia voi käydä niin, että joku hakkeri ei ehkä huomaa lentävänsä oikeaa taistelulennokkia, jos hän kirjautuu väärillä tunnuksilla johonkin järjestelmään, eli toisaalta nuo UCAV:n hallintajärjestelmät eivät poikkea tietoturvan kannalta SAC:n käyttämistä ydinaseita ohjaavista järjestelmistä, eli jos joku pääsee niihin murtautumaan, niin silloin varmasti tulos voi olla kamala.
Myös tämä aspekti täytyy ottaa huomioon, kun noita huippuaseita kehitetään. Toisaalta niiden etuna on se, että ihmistappioita ei omalle puolelle tule, ja myöskään esimerkiksi ISI:stä vastaan toimittaessa ei lentäjän tarvitse pelätä joutuvansa vangiksi. Samoin UCAV ohjaajan koulutus maksaa vain muutamia kymmeniä euroja. Se tekee ohjaajan erottamisen helpommaksi, ja muutenkin hänen toimintaansa voidaan puuttua kesken tehtävän, jos katsotaan, että hänellä "lähtee mopo käsistä", eli UCAV:n ohjaaja ei istu yksin missään tilassa, vaan hänet voidaan poistaa paikalta, kun taas hävittäjälentäjä yksin kopissaan, ja jos hän haluaa pommittaa siviilejä, niin silloin ei ole mitään mahdollisuutta puuttua tähän toimintaan, ennen kuin on liian myöhäistä.
ilmailukokeiluja.blogspot.com
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.