Radikaaleista suunnittelua koskevista ratkaisuista ei voi tulla mitään, ellei niitä kokeilla. Ja ne mahdollistavat täysin uuden tavan tehdä tuotteita valtavien toimintaryhmien avulla
Radikaalit
suunnitteluratkaisut eivät voi toimia, jos niitä ei uskalleta koskaan
kokeilla. Yksi radikaaleimpia koskaan tehtyjä ratkaisuja esimerkiksi
käyttöjärjestelmien toteuttamiseen on “avoimen lähdekoodin” käyttöönotto
ohjelmoinnissa. Ideana on ollut se, että ohjelmoijat voivat avoimen
lähdekoodin tuotteilla sekä harjoitella taitojaan, että käyttää noita
ehkä ilmaiseksi ladattavia ympäristöjä omien tuotteidensa
valmistamiseen, eli tuo tuote voi olla vaikkapa tietokonepeli tai
robottien ohjausohjelmisto.
“Avoimeen lähdekoodin” perustuvat ohjelmointympäristöt ovat jo nyt
selaimella käytettäviä, mikä tietenkin laajentaa käyttöalustojen määrää,
eli periaatteessa vaikka älypuhelimella voi tehdä koodia, jos joku näin
haluaa tehdä. Nuo verkon yli toimivat ohjelmointialustat mahdollistavat
sen, että yhä suurempi joukko ohjelmoijia voidaan ottaa mukaan
projekteihin, ja se taas tarkoittaa sitä, että voidaan luoda valtavia
peliympäristöjä, joihin voi ohjelmoija sekä taiteilijoita tulla mukaan
esimerkiksi sillä, että he saavat “premium” jäsenyyksiä erilaisiin
webissä oleviin peleihin tai muihin yhteisöihin. Tuota kutsutaan
radikaaliksi sitouttamiseksi, eli jos maksettava korvaus olisi kovin
pieni, niin silloin tuo korvaus voidaan antaa esimerkiksi juuri
“premium-jäsenyyden” muodossa.
Tällaiseen
peliin, joka voi olla oikeastaan erittäin laaja kokonaisuus, jossa
pelaaja voi pelata useita eri välineitä, ja jos kyseessä on sotapeli,
niin silloin tietenkin käytössä saattaa olla myös strategiamoodi.
Tuollaiset verkossa ilmaiseksi pelattavat tietokonepelit voivat
kuitenkin olla vation sponsoroimia, ja niillä saatetaan etsiä
esimerkiksi henkilöitä, joita holhotaan aiheetta. Eli esimerkiksi joku
rikollinen saattaa yrittää paeta oikeutta ryhtymällä holhottavaksi,
jolloin hän välttää ehkä vankilan, koska ymmärtämättömiä ihmisiä ei
koskaan rangaista. Samoin noissa tietokonepeleissä saattaa olla
mahdollista luoda omia välineitä, jolloin tietenkin sitä voidaan käyttää
hyväksi silloin, kun etsitään kyvykkäitä henkilöitä esimerkiksi auto-
tai lentokonetehtaiden palvelukseen, ja toki esimerkiksi polkupyörien
suunnittelijat tarvitsevat myös innovatiivista otetta.
Tietenkin
kenraalit sekä myös amiraalit tarvitsevat opponentteja omiin
simulaatioihinsa sekä tietenkin ideoita heidän omiin taktisiin sekä
strategisiin toimintapoihin , jotka voivat käsittää valtion haltuunoton
tai sitten ydinlaitosten tai valtioiden avainhenkilöiden turvaamista.
Eikä innovaatio ole pahaksi myöskään huonekalujen ergonomiaa
mietittäessä. Avoin innovaatio lisää tietenkin ihmisten määrää
projekteissa, ja se luo sitten tilanteen, missä useat silmäparit
seuraavat tuotoksen syntymistä, ja tämän takia esimerkiksi “avoimen
lähdekoodin” ohjelmistoissa on hyvin harvoin mitään huomautettavaa, jos
ajatellaan että niihin olisi ohjelmoijien taholta tehty ns.
“takaportteja” , joiden kautta hakkerit sitten voivat päästä
järjestelmään sisään. Kuitenkin saattaa olla niin, että Linuxissa on
tuollaisia takaportteja, jotka on asennettu niihin esimerkiksi
ohjelmistopaketin jakelijan toimesta. Avoin innovaatio antaa
mahdollisuuden kehittää tuotteita sekä toimintatapoja suuremmalla
otospohjalla kuin suljettu lähdekoodi- tai innovaatio koskaan olisivat
voineet mahdollistaa.
Toisin
sanoen mikään absoluuttinen turva ei kuitenkaan “avoin lähdekoodi”
koskaan ole, Tuolla tarkoitan sitä, että esimerkiksi NSA tai FSB
saattaisivat sijoittaa noihin jakelupaketteihin omia koodejaan, joilla
saattaa olla hyvinkin suuri merkitys tietoturvan kannalta. Kun puhutaan
jakelupaketteihin asennetuista hajautetuista haittaohjelmista, joiden
lähdekoodi on jaettu useisiin tiedostoihin, niin saattaa olla niin, että
noita ohjelmistoja ei huomata, koska tuo ehkä itsessään hyvinkin laaja
ohjelma lisää kuitenkin tiedostojen pituutta vain muutamien kilotavujen
verran, Tuollainen ohjemisto voi käyttää tekoälyä, jolloin se välittää
valvojille ainoastaan esimerkiksi sosiaalisen median sekä muun
turvallisuuspalvelua kiinnostavan tiedon, jolloin tuota valvonnasta
vastaavaa organisaatiota ei kuormiteta turhaan.
Eli
tiedon hankinnan kannalta tärkeää ei suinkaan ole se, että kaikkea
käyttäjän tekemää työtä monitoroidaan intensiivisesti, vaan sitä osaa
mikä kiinnostaa viranomaisia valvotaan. Tuo sitten tietenkin vähentää
järjestelmän kuormitusta, mikä vapauttaa esimerkiksi kielenkääntäjiä
siihen todelliseen käännöstyöhön. Tiedon seulominen sekä
merkityksettömän informaation suodattaminen mahdollistaa erittäin laajan
verkkovalvonnan, mikä koskee puhelimia sekä muita viestintämuotoja.
Kuitenkin televalvonta on vain yksi osa tiedustelua, ja osa tuosta
hankitusta tiedosta vaatii esimerkiksi pykologisten profiloijien ja
muiden tutkijoiden tarkastelua, jotta sitä voidaan hyödyntää
täysipainoisesti, ja sen avulla voidaan sitten suunnitella uusia
strategisia skenaarioita.
espoonmetsa.blogspot.fi
espoonmetsa.blogspot.fi
Comments
Post a Comment