Ydinmoottori on lentokoneen voimantuottoon käytettävistä laitteista eksoottisin sekä myös vaarallisin että kiehtovin
NB-36 |
Kun
puhutaan lentämisen kiehtovimmista puolista eli hypersoonisesta
lentämisestä, niin toki asia on niin, että emme voisi lentää
tuollaisilla mach. 10-12 nopeuksilla, jos käytössämme olisi vain
tavallisia lentokoneen turbiineja, vaan jotta pääsisimme noihin
hypersoonisiin nopeuksiin, niin silloin meidän pitää käyttää joko
rakettimoottoria tai jotain muuta eksoottista moottoria. Joista kaikkein
erikoisin tietenkin olisi ydinkäyttöinen lentokone, jollainen oli
USA:ssa testattavana 1950-luvulla, jolloin Convair B-36 “Peacemaker”
muunnettiin käyttämään ydinvoimaa.
Tuon
koneen sisään asennettiin ydinreaktori, jolla sitten tuotettiin voimaa
koneen kuuteen turbiiniin, mutta se kuinka houkutteleva vaihtoehto
ydinvoima olisi ollut esimerkiksi strategisissa pommikoneissa on jäänyt
selvittämättä. Ydinkäyttöisen lentokoneen edut ovat saaneet ihmiset
epäilemään, että USAF tai Venäjän ilmavoimat ovat kokeilleet
ydinkäyttöisiä lentokoneita 1950-luvun jälkeen, ja että ehkä esimerkiksi
B-1 “Lancer”-pommikoneesta olisi olemassa ydinkäyttöinen malli.
Tuo
projekti näet lopetettiin siksi, että turvallisuusnäkökohdat estivät
ydinkäyttöisen lentokoneen tuotantoon ottamisen. Kun keskustellaan
siitä, millaista hyötyä ydinvoima olisi noille yhdysvaltain
strategisille pommikoneille antanut, niin tietenkin kyseessä olisi
voimanlaite, joka mahdollistaisi vuosien operaatiot sekä valtavan
kokoisten lentokoneiden rakentamisen, ja noita ydinkäyttöisiä
lentokoneita olisi voitu käyttää esimerkiksi myös planeettojen väliseen
lentoon sekä on muistettava sellainen asia, että nuo lentokoneen eivät
olisi olleet riippuvaisia ilmakehästä, eli niillä olisi sitten voitu
lentää myös avaruudessa, eivätkä ne olisi tarvinneet mitään sen
kummempaa polttoainetta, vaan pelkkä vesi olisi riittänyt viemään
ydinkäyttöistä lentokonetta eteenpäin.
Ydinkäyttöinen
moottori tietenkin toimii aivan kuten muutkin moottorit, eli siinä
lämpö laajentaa kaasuja, jotka kulkevat moottorin läpi, jolloin moottori
antaa työntövoimaa. Ja normaalissa hiilivety- tai vetykäyttöisessä
moottorissa palaminen tuottaa tuon vaadittavan paineen, jotta lentokone
lentää eteenpäin. Mutta kun puhutaan ydinmoottorista, niin siinä
moottorin kuoren sisään on asennettu ydinreaktori, joka tuottaa
tarvittavan lämpötilan, jotta moottori antaisi sitten työntövoimaa.
B-1 "Lancer" |
Normaalisti ydinkäyttöinen suihkumoottori voisi muistuttaa
rakenteeltaan normaalia suihkumoottoria, mutta siinä olisi
polttokammiossa ainoastaan ydinreaktori, ja sen ilmanotto tapahtuisi
erillisestä paikasta kuten koneen siipien etuosassa olevien reikien
kautta. Tuo laite tarvitsee ilmaa nimittäin lämmönvaihtimiin, ja vaikka
kone ei ilmaa palamiseen tarvitse, voidaan suurella nopeudella kulkevaa
ilmaa johtaa reaktorin vierestä, jotta sen lämpötila ei nousisi liian
suureksi. Syy miksi tuota syöksyilmaa tarvitaan kyseisen moottorin
lauhduttamiseen johtuu siitä, että koneen pitää ilmassa lentäessään
siirtää tuo moottorin valtava hukkalämpö pois sen kuorelta, ja siihen on
kätevintä käyttää sisään johdettua ilmaa.
Polttoaineeksi
sopii vesi aivan hyvin, mutta ongelmana sitten on radioaktiivinen
jättövana, joka on tasoltaan Chernobylin luokkaa, ellei sitten
ajoaineena käytetä vetyä. Vedystä ei helposti tule radioaktiivista, kun
se syöksyy reaktorin sydämen läpi, joten ongelma tai pikemminkin unelma
ydinkäyttöisestä lentokoneesta voidaan ratkaista niin, että tuo
ajoaineena käytettävä vety pumpataan reaktoriin putken läpi, ja
reaktorin ohi virtaava ilma pidetään erossa sen polttoaine-elementeistä,
jolloin siitä ei tule radioaktiivista. Ilmakehässä lentävä
ydinkäyttöinen raketti tai suihkukone voisi perustua NERVA:n mikä
tarkoittaa Nuclear Energy Rocket Vehicle Application:ia eli mars-
lentoja varten kehitetyn ydinraketin toimintaan. Tuolloin koneen
reaktorin ohi johdetaan ilmaa, jotta se jäähdyttäisi sitä tehokkaammin.
Ja polttokammiot voidaan asentaa koneen jokaiseen kulmaan.
Ajoaineena
voidaan käyttää vetyä, joka sitten johdetaan reaktorin kautta
moottoreihin, ja tuo kone voisi tietenkin olla kolmion muotoinen.Syy
miksi tuo lentokone ei jättäisi jälkeensä radioaktiivista vanaa, on se
että tuossa koneessa ainoastaan vety on kosketuksissa tuon reaktorin
sydämessä olevan korkeasti rikastetun plutoniumin kanssa, ja tuo
reaktori ei silloin painaisi kuin ydinpommin verran. Vetyä tuo kone
voisi saada hajottamalla vettä elektrolyysin avulla hapeksi ja vedyksi.
Tarpeellinen sähkövoima voitaisiin tuottaa moottorin yhteyteen asennetun
turbogeneraattorin avulla.
NERVA-moottori |
Eli
moottorin johonkin osaan missä on nopeasti liikkuvaa kaasua asennetaan
tuollainen turbiini, ja se sitten liitetään generaattoriin, jolla tuon
koneen järjestelmiä käytetään. Siihen en ota kantaa, että onko “musta
kolmio” oikeasti tällainen kone vai käyttääkö se voiman tuottamiseen
normaalia suihkumoottoriin liitettyä generaattoria, jolla luodaan noihin
moottoreihin valokaari, mikä toki ajaa saman asian kuin varsinainen
ydinkäyttöinen moottori. Kyseessä on tuolloin kaarisuihkumoottoriksi
kutsuttu laite, missä palotapahtuma korvataan valokaarella, mikä palaa
moottorin polttokammiossa, ja tuo sitten antaa tarvittavan työntövoiman
kyseiselle moottorille.
Olen
joskus miettinyt sitä, että mitä jos avaruusalukseen rakennetaan
suihkuturbiini, jonka pakokaasut ohjataan aktiivihiilipuhdistimen
kautta, ja tuo turbiini pyörittäisi sitten generaattoria, niin
voitaisiinko tuolla tavoin rakentaa kaarisuihkumoottoria käyttävä
avaruusalus, jonka voiman tuotto perustuu suljetun syklin turbiiniin.
Käytettävä tekniikka olisi melkein sama, kuin mitä on kokeiltu
sukellusveneissä. Tuo turbiini on sikäli ongelmallinen, että se
tarvitsee valtavasti ilmaa toimiakseen, ja olisiko suljetun syklin
tekniikka vastaus tuohon ilman riittävyyttä koskevaan ongelmaan..
Syy
miksi nuo moottorit ovat kiehtoneet suunnittelijoita kautta aikojen, on
se, että niiden kapasiteetti sekä lentoaika on paljon pidempi kuin
rakettimoottorilla. Mutta kuten tiedämme, niin ihmiset vastustavat
ydinvoimaa, niin uskon siksi että monet noista ydinkäyttöisistä
lentokoneista ovat jääneet piirrustuspöydälle juuri
turvallisuusnäkökohtien takia, ja se ehkä koskee myös tarunhohtoista B-1
pommikoneen ydinkäyttöistä versiota, jonka käyttöä USAF pohti ehkä
joskus 1980-luvun alussa.
Kuten
ehkä tapahtui monille muillekin vastaaville projekteille, kuten TU-95
tai TU-26 “Backfire” pommittajan ydinkäyttöiselle mallille
Convair NB-36H https://en.wikipedia.org/wiki/Convair_NB-36H
B-1 Lancer https://fi.wikipedia.org/wiki/Rockwell_B-1_Lancer
NERVA https://fi.wikipedia.org/wiki/NERVA
Convair NB-36H https://en.wikipedia.org/wiki/Convair_NB-36H
B-1 Lancer https://fi.wikipedia.org/wiki/Rockwell_B-1_Lancer
NERVA https://fi.wikipedia.org/wiki/NERVA
Comments
Post a Comment