Kuva 1 |
Vasta kun niitä tarvitaan, alkaa noiden koneiden tuotanto 3D-printterien sekä robottitehtaiden avulla. Mutta kuten tiedämme, niin esimerkiksi etälentojärjestelmä on siitä hyvä asia, että tuolloin koelentäjän ei tarvitse nähdä konettaan, eli hän ei silloin saa tietoa siitä, miltä koelennettävä lentokone näyttää, tai hän ei voi esimerkiksi raaputtaa sen pintaa piirtopuikolla, jotta kyseisessä koneessa käytettävä materiaali pysyisi salaisuutena. Ja virtuaalitodellisuuslaseilla voidaan tiedonsaantia rajata vielä enemmän, eli kukaan ei tuolloin pysty kurkkimaan ohjaajan olan yli. Kun puhutaan F-35 Lightning II (Kuva1)kaltaisesta huippuhävittäjästä, niin siinä tietenkin on tehtävä erittäin tarkka testaus, jotta kyseisen koneen toiminta voidaan varmistaa. Tuota hävittäjää ohjataan erityisellä FBW Fly By Wire järjestelmällä, jossa joystickin liikkeet välitetään lentokoneen CPU:lle eli Central Processing Unit:ille, ja sitten tuo tietokone ohjaa lentokoneen hydraulis-pneumaattisia järjestelmiä, joiden avulla se pysyy vakaana, ja tuo järjestelmä korjaa koneen asennon kymmeniä kertoja sekunnissa, mikä tekee siitä paremmin hallittavan.
Kuva 2 |
Eli tieto perustuu X-29-koelentokoneen (Kuva2) julkaistuihin arvoihin, joiden mukaan tuon FSW eli Forward Sweep Wing teknologiaa käyttävän koelentokoneen tietokone suoritti asennon korjaus operaation 20 kertaa sekunnissa. Joten varmasti F-35:n tietokone on sitä huomattavasti kehittyneempi. Mutta FBW-järjestelmä on muutettavissa melko helposti etälento- sekä myös robottikoneiden ohjausjärjestelmäksi. Eli lentokoneen ohjaussauvan paikalle asennetaan etäohjausyksikkö, joka toimii Internetin kautta. Tai sitten tuo lentokone voidaan ottaa etähallintaan maa-asemasta käsin, ja tämä tietenkin kiinnostaa esimerkiksi erikoisjoukkoja, jotka voivat tällä tavoin suorittaa "False Flag"-operaatioita, joissa tuhotaan kokonaisia lentotukikohtia. Tämä toiminta voisi tapahtua niin, että turvallisuuspalvelu ottaa selville, että joku lentäjistä on ottanut viholliselta rahaa, ja lupaa toimittaa tuon koneen vihollisen käsiin kaikkine aseineen ja muine sotasalaisuuksineen. Ja kun tuo superlahjakkuus sitten alkaa lasekutua lentokoneellaan vihollisen kentälle, niin se otetaan halllintaan tai sitten sen tietokoneen hyökkäysohjelma käynnistetään, jolloin hävittäjä suorittaa hyökkäyksen tukikohtaa vastaan.
Tuon keskustietokoneen ohjelmointi voi myös olla sellainen, että se itseasiassa suorittaa koko tehtävän automaattisesti, ja ainakaan tiedustelukoneen ei tarvitse sitten muuta tehdäkään kuin lentää ympyrää taivaalla, ja osoittaa kohteita rynnäkkökoneille tai kuvata koko tehtävänsä kovalevylle, jos kyseessä on rauhanajan tehtävä. Ja nuo etälentojärjestelmät voidaan tehdä niin, että kun ylempi upseeri ottaa tuon lennokin tms. hallintaansa, niinhän sitten saa ohittaa alemmat ohjaajat. Ja tuolla tavoin voidaan tietenkin valvoa operaation toteuttamista tarkasti, ja tuo järjestelmä voi toimia avain komentoportaan yläpäähän asti niin, että kenraali voi halutessaan käyttää jopa atomiasein varustettuja PREDATOR-lennokkeja. Eli teknisesti tuo atomipommeja pudotteleva lennokki ei mitenkään eroa risteilyohjuksesta, eikä taistelulennokki mitenkään muutenkaan ole muuta kuin ristelyohjus, missä on aliohjuksia, tai aliasejärjestelmiä. Ja voihan TOMAHAWK:iin asentaa vaikka konetykkejä tai ilmataisteluohjuksia, joilla tuo risteilyohjus voi varmistaa tehtävänsä suorittamisen, ja samalla myös omien lentäjien henki säästyy.
Kuva 3 |
Mutta etälentojärjestelmissä on sellainen ongelma, että ne voidaan hakkeroida, vaikka tietenkin viestintä koneen sekä keskusvalvomon välillä voidaan suorittaa LASER- tai erittäin tarkoin suunnattujen radiojärjestelmien avulla, ja ohjelmoinnissa voidaan ottaa huomioon tilanne, että tuo UCAV alkaa käyttäytyä jotenkin oudosti. Tällöin voidaan kone komentaa siirtymään pilvien yläpuolelle, ja ryhtymään käyttämään LASER-viestintää satelliitin välityksellä. Tämä tilanne on tietenkin akuutti ainoastaan jos UCAV suorittaa ilmataistelu- tai liikkuvien kohteiden tuhoamistehtäviä, kiinteisiin kohteisiin kohdistuvissa pommitustehtävissä tuo UCAV voi sitten lentää täysin ilman ihmisen valvontaa, ja se pudottaa silloin täsmäpommit erittäin tarkasti kohteeseensa.
Tai parhaimmillaan se voi tehdä KAMIKAZE-iskun, jos kohde on tarpeeksi tärkeä. Mutta pelkkä lentokoneen haltuunotto ei tarkoita, että vihollinen saisi sen käsiinsä. Niissä voi olla myös itsetuhovarusteet eli pommit, jotka tuhoavat koneen, mikäli se lentää liian hiljaa, laskeutuu liian alas tai työntää vihollisen alueella laskutelineet ulos. Eli tuo varustus voi olla kytketty jokaiseen laskeutumiselle kriittiseen osaan, ja se pitää ehkä purkaa erikseen, jotta noita välineitä ei voisi käyttää väärin. Samoin asejärjestelmien käyttö on tehty sellaiseksi, että PREDATOR:issa tai MQ-9 REAPER:issa (Kuva3) pitää ohjukset aktivoida ennen käyttöä, jotta niitä ei voida käyttää ilman lupaa. Ja tuo kone voidaan tuhota etälaukaismella, jos sen epäillään toimivan väärin, mutta tuo väline on tietenkin sellainen, että siinä lentäjän toimintaan voidaan puuttua kesken lennon, sekä noiden välineiden avulla voidaan oman puolen sotilaiden henki säästää, ja tuohon omien tappioiden minimoimiseen tietenkin jokainen komentaja pyrkii.
Comments
Post a Comment