Kuva 1 |
BAE REPLICA (Kuva II) on Ison Britannian ilmailuteollisuuden kehittelemä malli uudesta viidennen sukupolven STEALTH-hävittäjäpommittajasta. Toisin sanoen vaikka AREA-51 on kaikkein tunnetuin maailman salaisista lentotukikohdista, ja esimerkiksi F-35 JSF eli Lightning II on toki tunnetuinpia maailman uuden ajan STEALTH-lentokoneista, niin toki myös Euroopassa sekä Venäjällä ja Kiinassa ollaan kiinnotuneita tämän tekniikan kehittämisestä. REPLICA on oikeastaan samankaltainen kone, kuin aikoinaan legendaarinen Boeing Phamtom Works teamin BIRD OF PRAY STEALTH Demonstraattori (Kuva II), ja tuo kone olisi voitu aikoinaan suoraan laittaa tuotantoon, mutta sitten joku esti sen. Tämä Ison Britannian kehittämä STEALTH-kone poikkeaa esimerkiksi BIRD OF PRAY:sta siinä, että tuossa koneessa on lentäjä ikään kuin väärin päin normaaliin koneeseen verrattuna, eli sen ulkonäkö on hyvin erikoinen tämän ominaisuuden takia.
Boeing BIRD OF PRAY Kuva II |
Aikoinaan Lockheed Martin sekä eräs sveitsiläinen yhtiö: Pilatus Britten kehitteli STING RAY(Kuva III) nimistä UCAV-laitetta, jonka STEALTH-ominaisuudet perustuivat siihen, että kone lensi suurimman osan matkasta nurinpäin, ja vasta kohteen päällä tuo väline sitten olisi kääntynyt oikein päin, ja se olisi sitten pudottanut pommit kohteeseen, mutta tuo sveitsiläinen prototyyppi oli varustettu puhallettavalla siivellä, ja se ei ollut mikään taistelumalli. Joten kehittikö Lockheed Martin myös UCAV:tä samalla nimellä? Onko X-47(Kuva IV) sama asia kuin STINGRAY ei ole koskaan minulle selvinnyt, mutta STINGRAY on hyvin paljon samanlainen kuin X-47, paitsi sen siipi on uurrettu ylhäältä, mutta se saattaa olla joku suojakappale, joka peittää koneen rungon muodon. Se että nuo UCAV-lentokoneet on helppo valmistaa, ja niitä ei tarvitse lentäjille esitellä saattaa aiheuttaa sen, että saman projektin alla tehdään useita, hyvinkin erityyppisiä lentokoneita sekä ohjuksia, joista kukaan ei koskaan saa kuullakaan. Ja kun nuo koneet sitten valmistetaan, niin niiden koelennot tapahtuvat usein yöaikaan, jotta ulkopuoliset eivät saa tietää tuon huippuvarusteen lentävän ilmassa, ja samalla salataan koneen olemassaolo, kunnes niitä saadaan palvelukseen niin paljon, että noilla välineillä on merkitystä taistelujen kulun kannalta. Se että esimerkiksi Pilatus Britten-yhtiö kehitteli puhallettavaan siipeen perustuvaa lentolaitetta, ei estä muita yhtiöitä käyttämästä tätä projektia peitteenä, ja kokeilemasta parempia välineitä samalla nimellä.
STINGRAY Kuva III |
Mutta tuo aikoinaan salainen robotti-UCAV oli varustettu sellaisella ominaisuudella, että sen rungossa olevat elektroniset tunnistimet olisivat kertoneet tuolle lennokille, että mistä päin sitä valaistaan tutkalla, ja tällöin se olisi voinut kääntää sen osan, mikä olisi kaikkein huonoimmin tutkassa näkyvä tuota säteilyn lähdettä kohti.Tai sitten tuo STEALTH-lennokki olisi pyörinyt vaaka-akselinsa ympäri tehden vaakakierrettä koko lennon ajan, jotta se olisi mahdollisimman huonosti näkyvä tutkassa. BAE REPLICA tai BIRD OF PRAY on periaatteessa hyvin paljon samaan ideaan perustuva lentokone, ja siitä on varmasti olemassa sekä robotti- että miehitetty versio, ja todellisuudessa tuo kone on aivan oikein päin, eli siinä on asekuilu selässä, mikä oikeasti on koneen vatsa, ja muutenkin se muistuttaa tavallista lentokonetta. Se mitä varten otin tämän koneen esille on se, että sitä ei kuulemma ole virallisesti olemassa. Mutta tuo STINRAY:n päällä oleva uurrekuuvio saattaa olla tarkoitettu peittämään koneen materiaaleja, ja ehkä STINGRAY sitten oli muunneltu X-47 UCLASS-koneeksi, jota pidetään maailman parhaana taistelulennokkina, mitä tällä hetkellä löytyy miltään maalta. Ja sen käyttö on osoittautunut tehokkaaksi ISIS:tä vastaan käydyissä taisteluissa.
X-47 UCLASS Kuva IV |
Comments
Post a Comment