AERODYNE Kuva 1. |
Yllä olevassa kuvassa on varmasti maailman oudoimpia lentokoneita, mitä maailma milloinkaan on nähnyt. Kyseessä on Saksalaisen lentokoneinsinööri Dr. Alexander Lippischin (Kuva2) (1894-1976) luonnostelema AERODYNE joka oli oikeastaan monella tavalla erikoinen sekä ajastaan edellä oleva lentokone, jossa ei ollut ollenkaan lentäjää eikä siipiä, vaan konetta pidettiin ilmassa sen takaosasta purkautuvan ilmavirtauksen avulla. Ensimmäiset AERODYNE-koneet valmistettiin Dornierin tehtailla jo 1930-luvulla, ja tuo väline oli oikeastaan pelkkä putki, jonka läpi potkuri puhalsi ilmaa.
Kyseessä oli muuten yksi maailman ensimmäisistä miehittämättömistä lentokoneista, mitä milloinkaan on rakennettu. Tuo tekniikka kehitettiin alun perin lentotukialuksilta operoivia lentokoneita varten, ja koneen siivettömyys ja sen koteloitu potkuriratkaisu olivat todella käyttökelpoisia lentotukialusten rajoitettua tilaa varten, ja esimerkiksi aallot eivät tuolloin tuottaneet samaa ongelmaa, kuin perinteisissä potkurikoneissa, jotka irrotessaan kiinnikkeistään saattoivat rikkoa omat potkurinsa, ja siivettömyys tietenkin teki koneesta muutenkin vähemmän tilaa vievän sekä helpomman valmistaa, eikä se ollut niin herkkä kolhuille.
Dr Alexander Lippisch (1894-1976) Kuva 2 |
Samoin tuo kone oli helpompi ja nopeampi lähettää ilmaan, kuin hävittäjä, jonka siivet kääntyivät sivuun. Eli niitä ei tarvinnut avata ennen lentoa, mikä teki lentotoiminnasta nopeampaa. Mutta Toinen Maailmansota keskeytti AERODYNE-ohjelman jatkamisen Hitlerin Saksassa. Sodan lopulla Lippisch siirtyi muiden saksalaisten lentokoneasiantuntijoiden kanssa Yhdysvaltoihin OPERATION PAPERCLIP:in yhteydessä, ja tuolla tuo aikansa paras VTOL eli Vertical Take-Off and Landing-asiantuntija sitten jatkoi AERODYNE:n kehitystä, vaikka hän samalla työskenteli muissakin lentokoneohjelmissa.
Mutta myöhemmin AERODYNE:n kehittämistä jatkettiin USA:ssa Collins Aircraft Corporation toimesta, ja tuo epäkonventionaalinen VTOL-kone lensi muutamia kertoja vuonna 1968. Tilauksen koekoneesta teki Yhdysvaltain laivasto, ja tuon koneen muodon epäillään olevan osa tuota innovaatiota. Eli tuo laivaston käytössä oleva versio oli ilmeisesti muutettavissa niin, että tuon koneen sivuille olisi kiinnitetty suihkumoottorit, ja ilma olisi päästetty syöksymään tuon lentävän hangaarin kuoren lävitse, jolloin sen nopeus olisi voitu nostaa erittäin suureksi. Hangaari oli kuulemma varustettu erityisillä leikkureilla, joilla kaapatusta koneesta olisi leikattu siivet irti, jotta se olisi mahtunut tuon lentävän siivouspakin sisään.
Kyseisen koneen tarkoitus olisi ollut tarinoiden mukaan kaapata muita lentokoneita ilmasta, ja tuo tilaaja olisi ollut ORGANISATION DELTA, jonka tehtäviin kuului myös pudonneiden USA:n tiedustelukoneiden palauttaminen Yhdysvaltoihin, joten tuosta lentävästä putkesta toivottiin ratkaisua esimerkiksi mahdollisesti Neuvostoliittoon loikkaavien hävittäjien palauttamisessa sekä tilanteessa, missä lentokone kaapataan ilmassa. Tuo AERODYNE:n tarkoitus olisi ollut lentää kaapattu kone kiinni, ja siepata se sisälleen. Tämän jälkeen tuo hangaari olisi suljettu niin, että ilma olisi hävinnyt sen sisältä, mikä olisi johtanut kaapatun koneen moottorin välittömään sammumiseen.
Comments
Post a Comment