Skip to main content

Pienet sähkökäyttöiset robottibussit ja junat tulevaisuuden joukkoliikenteen perustana

ICE Intercity Express Hampurissa

Elinkeinorakenteen muutos vaikuttaa kaikkien meidän elämäämme syvemmin kuin koskaan ennen. Tuo rakennemuutos johtuu siitä, että esimerkiksi pääkaupunkiseudun infrastruktuuriin tehdään muutoksia, jotka tulevat tappamaan kokonaisia ammattikuntia tai pakottamaan näitä muutokseen. Eli kyseessä on länsimetron sekä lentokentän ratayhteyden kaltaiset investoinnit, jotka tekevät perinteisen busiliikenteen tarpeettomaksi. Samoin ihmisten siirtyminen Internetin yli tapahtuvaan etätyöhön alentaa varmasti matkustajamääriä jatkossa.

Ja samalla luodaan rautatieyhteyttä Espoon Kauklahden juna-aseman sekä Itäkeskuksen välille, jossa Rautatieasema toimii ikään kuin liikennesolmuna, mikä linkittää tuon metro-yhteyden Valtion rautatieverkkoon Helsingin keskustassa, ja toinen liittymäkohta sitten tulee jossain vaiheessa Kauklahteen, mikä sitten yhdistää eteläisen pääkaupunkiseudun saumattomasti VR:n rataverkkoon, ja täten vähentää tehokkaasti yksityisautoilua. Tämä kuitenkin näkyy tulevaisuudessa siten, että esimerkiksi bussikuskien ammattikunta sekä linja-autoliikennöitsijät tulevat kärsimään. Kuitenkin myös muualla infrastruktuurissa tapahtuu muutoksia, jotka varmasti tulevat aiheuttamaan muutoksia nimen omaan logistiikka-alaan, ja osa noista muutoksista liittyy robotiikkaan.
Robottibussi

Espoossa aloitetaan kokeilu, missä sähkökäyttöisiä robottibusseja aletaan koekäyttää nimen omaan Otaniemessä, mikä tietenkin muuttaa koko kuljetusalan välineistöä. Kyseessä on pienikokoinen sähkökäyttöinen "sukkulaliikenteeseen" sopiva väline, joka voi ajaa ilman omia päästöjä tiettyjä reittejä, ja nuo pienet "sukkulamoduulit" ovat ehkä tulevaisuuden liikenneratkaisun perustana. Eli ne ottavat vain muutamia matkustajia kyytiin, ja se tekee niistä erittäin joustavia välineitä. Ne voivat tulevaisuudessa ajaa omilla kaistoillaan, ja niillä voi olla räätälöityjä reittejä, mikä tekee niistä eräänlaisia takseja. Kun tulevaisuuden henkilö menee työpaikalleen, niin hän tietenkin näyttää korttiaan, mutta hän voi myös kertoa etukäteen esimerkiksi mobiilissovelluksen avulla, mihin hän on menossa. Kyseistä järjestelmää kontrolloi kehittynyt tekoäly, jonka tehtävänä on tehdä liikennöinnistä turvallista.

 Ja tuolloin sukkulabussi sitten kerää nuo tiettyyn suuntaan menevät henkilöt samaan välineeseen, ja tietenkin jos jossain alueella on paljon ihmisiä, jotka menevät töihin, niin nuo sukkulabussit sitten käyvät keräämässä nuo henkilöt vaikka kotikaduiltaan, ja sitten suunnistaa kohti lähintä metropysäkkiä. Ja ehkä edellisenä iltana työläiseltä vielä kysytään, että onko hän aamulla menossa kohti mtroasemaa kävellen, vai tarvitseeko hän kyydin, jolloin tuo väline voi sitten hakea tuon porukan vaikka kotiovelta, ja ennen kuin se ilmaantuu paikalle, niin se lähettää viestin ihmisten kännyköihin, että tuo "sukkula" on tulossa. Eli kyseessä on pienikokoinen sähkökäyttöinen laite, joka lataa itsensä automaattisesti. Tulevaisuus on kuitenkin raiteilla, koska sähköjuna on kaikkein halvin sekä paras kuljetusväline, koska se ei vaadi omaa polttoainetta.
Hyperloop-juna

Tulevaisuudessa voidaan juna siirtää putkeen, missä se kulkee magneettiradan päällä tyhjiöputkessa, ja tuollaisen junan huippunopeus voi olla esimerkiksi mach 6., mutta kuten tiedämme, niin tuolla nopeudella tapahtuva maakosketus olisi varmasti tuhoisa. Tuo tekniikka perustuu siihen, että juna leijuu magneettien päällä, ja liikkuu gaussin rataa pitkin. Eli teoriassa sen huippunopeus voisi olla vaikka valon nopeus, mutta uskon että noin suurta nopeutta ei koskaan edes yritetä. Tuo alimmassa kuvassa oleva Hyperloop-malli toimii kuten sähköjuna, eli sen puhaltimeen saadaan virtaa samalla tavoin kuin tavallisessakin sähköjunassa, ja tuo juna vain leijuu magneettien päällä, ja vetää itseään puhaltimella eteenpäin, mutta tulevaisuudessa voidaan ehkä tehdä tyhjiöputki, jonka pohjalla on magneettirata, eli gaussin kiihdytin, jolla sitten junaa vedetään eteenpäin. Eli tuo jälkimmäinen laite muistuttaa enemmänkin CERN:issä olevaa hiukkaskiihdytintä.

Realistista olisi varmasti kuitenkin odottaa uusia pistoraiteita sekä Ruotsiin että Tallinnaan, koska tuo polttoaineen hinta maassamme on sen verran korkea, että kannattaa miettiä muitakin liikeneratkaisuja kuin vain yksityisautoilua. Toisaalta tulevaisuudessa voidaan odotella uutta rautatietä Tallinnaan, ja itsekin ihmettelen että miksi Helsingin ja Tallinnan välillä ole siltaa tai merenalaista tunnelia, kuten Englannin kanaalin alitse kulkee. Tuo tunneli on varmasti jossain vaiheessa eteen tuleva investointi, jotta maamme rautieverkko saadaan liitettyä Euroopan rautateihin, mikä tuo eteen sitten uusia integnoitumisia, ja palvelee erittäin hyvin omaakin talouselämäämme.

Comments

Popular posts from this blog

The shape of the brain means more than neuro connectivity.

Well, we might say that the brain is in its entirety. Another thing is that all things in the brain have some kind of purpose. The shape of the brain and, especially, the folding of the brain shell are extremely important things. Those folds are expanding the brain's surface areas. And the brain shell has a primary role in the thinking process. The surface area of the brain determines how large the cerebral cortex is. And in a large cerebral cortex, there are a large number of neurons. But as I just wrote, the brain is in its entirety. "Researchers have discovered that the shape of a person’s brain significantly impacts thought, feeling, and behavior, overturning the prevailing emphasis on complex neuronal connectivity. Utilizing MRI scans and the principle of eigenmodes, they found that brain function is closely linked to its geometric properties, much like how the shape of a musical instrument determines its sound, offering new avenues for exploring brain function and diseas

Black holes cause a virtual redshift because gravitation stretches the wavelength near them.

At the beginning of this text is a film about the redshift of black holes. Gravitation stretches light, and that means gravitation fields are pulling waves longer. That thing is called the gravitational redshift. As you can see from the film, the black hole stretches radiation and distorts the redshift. Gravitational redshift, or virtual redshift, means that a black hole might seem to be at a longer distance than it is. The film shows the redshift of the star that orbits a supermassive black hole. But all other black holes interact the same way.  The event horizon is always constant. At that point, the black hole's escaping velocity is the same as the speed of light. So every black hole interacts basically in the same way. And it's possible to apply that model to all black holes irrespective of their size.  Is gravitation the thing that forms dark energy? That thing seems somehow strange. But when photons and other particles are traveling through the ball that forms the visible

New nanomaterial is 4 times harder than steel. And, at the same time 5 times lighter than steel.

 New nanomaterial is 4 times harder than steel. And, at the same time 5 times lighter than steel.  The new material is the hollow glass fiber with DNA molecules inside that structure. Or as you see from the image. The glass fibers are on both sides of the DNA.  DNA molecule is the thing, that involves the genetic code of the cells. Genetically engineered cells can make DNA, and those molecules can used as the nanomaterial's structures. DNA manipulation makes it possible to create new types of extremely strong materials. And those materials are stronger than steel and lighter than it. DNA molecules can act as nano-size springs.  And in some visions, genetically engineered cyborg cells like cyborg macrophages can make extremely long DNA molecules. And then they can just use those molecules as spears that can pierce wanted cells. Or those cyborg cells can also dumb targeted cells full of the DNA that terminates them immediately.  The DNA and nanotube combinations can also act as DNA-b