Skip to main content

Pienet sähkökäyttöiset robottibussit ja junat tulevaisuuden joukkoliikenteen perustana

ICE Intercity Express Hampurissa

Elinkeinorakenteen muutos vaikuttaa kaikkien meidän elämäämme syvemmin kuin koskaan ennen. Tuo rakennemuutos johtuu siitä, että esimerkiksi pääkaupunkiseudun infrastruktuuriin tehdään muutoksia, jotka tulevat tappamaan kokonaisia ammattikuntia tai pakottamaan näitä muutokseen. Eli kyseessä on länsimetron sekä lentokentän ratayhteyden kaltaiset investoinnit, jotka tekevät perinteisen busiliikenteen tarpeettomaksi. Samoin ihmisten siirtyminen Internetin yli tapahtuvaan etätyöhön alentaa varmasti matkustajamääriä jatkossa.

Ja samalla luodaan rautatieyhteyttä Espoon Kauklahden juna-aseman sekä Itäkeskuksen välille, jossa Rautatieasema toimii ikään kuin liikennesolmuna, mikä linkittää tuon metro-yhteyden Valtion rautatieverkkoon Helsingin keskustassa, ja toinen liittymäkohta sitten tulee jossain vaiheessa Kauklahteen, mikä sitten yhdistää eteläisen pääkaupunkiseudun saumattomasti VR:n rataverkkoon, ja täten vähentää tehokkaasti yksityisautoilua. Tämä kuitenkin näkyy tulevaisuudessa siten, että esimerkiksi bussikuskien ammattikunta sekä linja-autoliikennöitsijät tulevat kärsimään. Kuitenkin myös muualla infrastruktuurissa tapahtuu muutoksia, jotka varmasti tulevat aiheuttamaan muutoksia nimen omaan logistiikka-alaan, ja osa noista muutoksista liittyy robotiikkaan.
Robottibussi

Espoossa aloitetaan kokeilu, missä sähkökäyttöisiä robottibusseja aletaan koekäyttää nimen omaan Otaniemessä, mikä tietenkin muuttaa koko kuljetusalan välineistöä. Kyseessä on pienikokoinen sähkökäyttöinen "sukkulaliikenteeseen" sopiva väline, joka voi ajaa ilman omia päästöjä tiettyjä reittejä, ja nuo pienet "sukkulamoduulit" ovat ehkä tulevaisuuden liikenneratkaisun perustana. Eli ne ottavat vain muutamia matkustajia kyytiin, ja se tekee niistä erittäin joustavia välineitä. Ne voivat tulevaisuudessa ajaa omilla kaistoillaan, ja niillä voi olla räätälöityjä reittejä, mikä tekee niistä eräänlaisia takseja. Kun tulevaisuuden henkilö menee työpaikalleen, niin hän tietenkin näyttää korttiaan, mutta hän voi myös kertoa etukäteen esimerkiksi mobiilissovelluksen avulla, mihin hän on menossa. Kyseistä järjestelmää kontrolloi kehittynyt tekoäly, jonka tehtävänä on tehdä liikennöinnistä turvallista.

 Ja tuolloin sukkulabussi sitten kerää nuo tiettyyn suuntaan menevät henkilöt samaan välineeseen, ja tietenkin jos jossain alueella on paljon ihmisiä, jotka menevät töihin, niin nuo sukkulabussit sitten käyvät keräämässä nuo henkilöt vaikka kotikaduiltaan, ja sitten suunnistaa kohti lähintä metropysäkkiä. Ja ehkä edellisenä iltana työläiseltä vielä kysytään, että onko hän aamulla menossa kohti mtroasemaa kävellen, vai tarvitseeko hän kyydin, jolloin tuo väline voi sitten hakea tuon porukan vaikka kotiovelta, ja ennen kuin se ilmaantuu paikalle, niin se lähettää viestin ihmisten kännyköihin, että tuo "sukkula" on tulossa. Eli kyseessä on pienikokoinen sähkökäyttöinen laite, joka lataa itsensä automaattisesti. Tulevaisuus on kuitenkin raiteilla, koska sähköjuna on kaikkein halvin sekä paras kuljetusväline, koska se ei vaadi omaa polttoainetta.
Hyperloop-juna

Tulevaisuudessa voidaan juna siirtää putkeen, missä se kulkee magneettiradan päällä tyhjiöputkessa, ja tuollaisen junan huippunopeus voi olla esimerkiksi mach 6., mutta kuten tiedämme, niin tuolla nopeudella tapahtuva maakosketus olisi varmasti tuhoisa. Tuo tekniikka perustuu siihen, että juna leijuu magneettien päällä, ja liikkuu gaussin rataa pitkin. Eli teoriassa sen huippunopeus voisi olla vaikka valon nopeus, mutta uskon että noin suurta nopeutta ei koskaan edes yritetä. Tuo alimmassa kuvassa oleva Hyperloop-malli toimii kuten sähköjuna, eli sen puhaltimeen saadaan virtaa samalla tavoin kuin tavallisessakin sähköjunassa, ja tuo juna vain leijuu magneettien päällä, ja vetää itseään puhaltimella eteenpäin, mutta tulevaisuudessa voidaan ehkä tehdä tyhjiöputki, jonka pohjalla on magneettirata, eli gaussin kiihdytin, jolla sitten junaa vedetään eteenpäin. Eli tuo jälkimmäinen laite muistuttaa enemmänkin CERN:issä olevaa hiukkaskiihdytintä.

Realistista olisi varmasti kuitenkin odottaa uusia pistoraiteita sekä Ruotsiin että Tallinnaan, koska tuo polttoaineen hinta maassamme on sen verran korkea, että kannattaa miettiä muitakin liikeneratkaisuja kuin vain yksityisautoilua. Toisaalta tulevaisuudessa voidaan odotella uutta rautatietä Tallinnaan, ja itsekin ihmettelen että miksi Helsingin ja Tallinnan välillä ole siltaa tai merenalaista tunnelia, kuten Englannin kanaalin alitse kulkee. Tuo tunneli on varmasti jossain vaiheessa eteen tuleva investointi, jotta maamme rautieverkko saadaan liitettyä Euroopan rautateihin, mikä tuo eteen sitten uusia integnoitumisia, ja palvelee erittäin hyvin omaakin talouselämäämme.

Comments

Popular posts from this blog

Quantum breakthrough: stable quantum entanglement at room temperature.

"Researchers have achieved quantum coherence at room temperature by embedding a light-absorbing chromophore within a metal-organic framework. This breakthrough, facilitating the maintenance of a quantum system’s state without external interference, marks a significant advancement for quantum computing and sensing technologies". (ScitechDaily, Quantum Computing Breakthrough: Stable Qubits at Room Temperature) Japanese researchers created stable quantum entanglement at room temperature. The system used a light-absorbing chromophore along with a metal-organic framework. This thing is a great breakthrough in quantum technology. The room-temperature quantum computers are the new things, that make the next revolution in quantum computing. This technology may come to markets sooner than we even think. The quantum computer is the tool, that requires advanced operating- and support systems.  When the support system sees that the quantum entanglement starts to reach energy stability. I

The anomalies in gravity might cause dark energy.

"Physicists at UC Berkeley immobilized small clusters of cesium atoms (pink blobs) in a vertical vacuum chamber, then split each atom into a quantum state in which half of the atom was closer to a tungsten weight (shiny cylinder) than the other half (split spheres below the tungsten). (ScitechDaily, Beyond Gravity: UC Berkeley’s Quantum Leap in Dark Energy Research) By measuring the phase difference between the two halves of the atomic wave function, they were able to calculate the difference in the gravitational attraction between the two parts of the atom, which matched what is expected from Newtonian gravity. Credit: Cristian Panda/UC Berkeley" (ScitechDaily, Beyond Gravity: UC Berkeley’s Quantum Leap in Dark Energy Research) Researchers at Berkeley University created a model that can explain the missing energy of the universe. The idea is that the particles and their quantum fields are whisk-looking structures. Those structures form the superstrings that are extremely thi

Neon and time crystals can be the new tools for quantum computing.

"New research investigates the electron-on-solid-neon qubit, revealing that small bumps on solid neon surfaces create stable quantum states, enabling precise manipulation. This research, supported by multiple foundations, emphasizes the importance of optimizing qubit fabrication, moving us closer to practical quantum computing solutions." (ScitechDaily, Quantum Riddle Solved? How Solid Neon Qubits Could Change Computing Forever) Researchers created a superposition in solid neon. And those neon ions, where the system creates superposition in their surfaces.  Making it possible to manipulate those atoms. The atom-based qubit has one problem. Orbiting electrons cause turbulence in their quantum fields. The thing that can solve the problem is to use the quantum fields for the superposition.  If the system can position electrons at a certain point, it can make a small hill to the atom's surface. And the system can use that thing for making quantum superposition between the mos