Kuva I |
Toki tuon ajan nainen oli itse asiassa isänsä holhouksessa koko ikänsä, mikä tietenkin paransi hänen oikeusturvaansa kotona tapahtuvissa väkivaltatapauksissa. Olettaen että hänen isänsä sitten piti naisen puolta, ja itse ainakin olen sitä mieltä, että Aspasialla oli jokin valta Perikleeseen, koska Ateenassa oli tapana se, että jos puoliso ei ollut täysin miehen hallinnassa, niin silloin tuota miestä kehotettiin palauttamaan vaimonsa kuriin sekä järjestykseen. Joten olen sitä mieltä, että ehkä Aspasia oli kirjoittanut ainakin osan Perikleen puheista, ja tämä ei sitten uskaltanut komentaa vaimoaan, joka julkisesti nolasi tätä.
Ja jos Aspasia oli osan puheista kirjoittanut, ja säästänyt noista kirjoitelmistaan kopiot, niin silloin saattoi olla niin, että Perikles olisi ainakin naurettu pihalle kansalliskokouksesta, ellei sitten häntä olisi surmattu noiden plagioitujen tekstien takia, ja tuo varmasti olisi herättänyt ihmisten vihan tuota miestä kohtaan. Olisiko mitään suurempaa häpeää, kuin se että suuri Ateenan johtaja sekä Filosofi olisi tilannut tekstinsä naiselta tai varastanut niitä oppilailtaan? Jos tuo olisi paljastunut, niin Perikles sekä hänen maineensa Ateenan suurena ajattelijana olisi mennyttä. Samoin hänen suosionsa olisi ikuisesti kadonnut, jos noiden mahtipontisten tekstien takaa paljastuisi Aspasia. Sitä ei varmasti kukaan olisi koskaan niellyt, ja ehkä Perikles olisi tästä jopa henkensä menettänyt.
Mutta Ateenassa oli tapana että naiset eivät saaneet koskaan oikeastaan poistua kotoaan, vaan jokainen julkinen esiintyminen, mukaan luettuna torilla käyminen oli miesten tehtävä, ja naiset oikeastaan olivat miestensä orjia. Ateenassa äänioikeus oli vain miehillä, ja saadakseen tuon historian kirjoissa paljon mainostetun oikeuden piti miehen olla molempien vanhempien kautta Ateenan kansalainen, ja noista molemmilla piti olla äänioikeus, tai oikeastaan vaimon tapauksessa hänen isänsä piti olla Ateenan syntyperäinen kansalainen. Ja jos jompikumpi vanhemmista ei ollut äänioikeutettu tuossa suuressa antiikin demokratiassa, niin silloin tuo lapsi oli juridisesti täysin kyvytön osallistumaan poliittiseen päätöksentekoon, ja hänen asemansa oli sama kuin helooteilla.
Tämä tarkoitti sitä, että tuo demokratia Ateenassa oli oikeastaan vain kosmeettista toimintaa, ja valta tuossa kaupunkivaltiossa oli oikeastaan melko pienen yläluokan käsissä, ja vaikka kaikilla Ateenassa asuneilla oli tietenkin puheoikeus noissa kaupungin päättävissä elimissä, niin tuo puheoikeus ei käytännössä paljoa painanut, kun säännöissä sanottiin, että jos nainen tai helootti puhui, niin hän teki sen vain sellaisen henkilön luvalla, joka oli päätösvaltainen kokouksessa. Eli kuka tahansa päättävän kokouksen jäsenistä saattoi käskeä häntä vaikenemaan Ja tuo sitten varmasti auttoi Spartaa voittoon, kun kaupunkien välit sitten viilenivät, ja alkoi niin sanottu Peneloponnesolaissota, mikä päättyi Spartan voittoon, näet esimerkiksi Spartassa saattoivat naiset sekä helootit käyttää kulissien takaista valtaa tehokkaammin, ja heillä oli oikeus esimerkiksi pitää liikeyritystä, mikä ei tullut kuuloonkaan Ateenassa.
charelesfort.blogspot.fi
charelesfort.blogspot.fi
Comments
Post a Comment