YF-23 BLACK WIDOW II Kuva I |
F-22 on yksi maailman parhaista hävittäjäpommittajista, ja sen erikoisuus on mahdollisuus käyttää "supercruisea", mikä tarkoittaa sitä, että kone voi ylittää äänennopeuden ilman jälkipoltinta. Toki nykyaikaisissa suhkumoottoreissa on mahdollisuus säätää myös jälkipolttimeen menevän polttoaineen määrää, mikä tekee myös niistä erittäin käyttökelpoisia. "Supercruisen" ongelmana on se, että moottorin lämpö kohoaa sisäisen palamisen takia erittäin korkeaksi, mikä sitten lisää moottorin ahtimeen sekä sen turbiiniin kohdistuvaa lämpörasitusta.
Mikäli taas käytetään säädettävää jälkipoltinta, niin moottoriin kohdistuva lämpö tulee ikään kuin sen turbiiniosan ulkopuolelta. Tuolloin moottorin sisäinen lämpötila saadaan putoamaan alemmaksi. Mutta tuo F-22:n "supercruise"-ominaisuus on siis moottorissa eikä moottorin jäähdyttäminen "ram-ilmalla" eli ohjaamalla tuota viimaa moottorin ohi ole mitenkään ongelmallista. F-22 on oikeastaan melko erikoinen kone, koska se että tämä väline sekä suuri osa sen teknillisistä ratkaisuista on täysin julkisia asioita panee miettimään sitä, mitä lentokonetta supervallat sitten salaavat?
Sukhoi SU-35 Kuva II |
Jos puhutaan noista hävittäjien numeroista, niin F-22 ja muut parilliset numerot merkitsevät yleensä julkista konetta, ja esimerkiksi F-22 aikoinaan voitti kilpailussa YF-23 BLACK WIDOW II-koelentokoneen(Kuva I), jota pidetään edelleen paljon parempana stealth-koneena. Toki F-22:n kaltaiset kolmannen sukupolven STEALTH-hävittäjät käyttävät joissain tapauksissa plasmastealth-teknologiaa, missä lentokone peitetään nokasta suihkutettavalla ionisoituneella kaasulla, mikä sitten imee kaikki tutkasäteet itseensä. Syy miksi plasma-stealth ei tuhoa hävittäjän tai pommittajan järjestelmiä johtuu siitä, että eräissä venäläisissä lähteissä mainitaan se, että lentokone on itse varattu sellaisella sähkövarauksella, mikä pitää tuon plasman erossa koneen rungosta.
Toisissa aktiivisissa STEALTH-järjestelmissä lentokoneeseen tai laivaan asennettu radiojärjestelmä antaa ikään kuin vastapulsseja, joilla tutkan lähettämiä radioaaltoja ohjataan koneen ohi. Eli järjestelmä toimii samalla tavoin kuin Maapallon magnetosfääri, ja ohjaa radioaallot tuon koneen ohitse. Mutta tuossa järjestelmässä on yksi vaarallinen heikkous, se estää lentokonetta käyttämästä omaa tutkaansa sekä havainnoimasta maasta tulevaa tutkasätelyä. Joidenkin tietojen mukaan Venäjän ilmavoimien uusissa SU-35 (Kuva II) tai SU-37 hävittäjäpommittajissa on tuollainen jäärjestelmä ainakin kokeiltavana.
Se kuitenkin aiheuttaa ongelmia, koska jos plasma-stealth-järjestelmää käyttävä lentokone joutuu matkustajakoneiden reitille järjestelmän ollessa päällä, niin silloin tuota konetta ei havaita maan pinnalta eikä muista koneista tutkalla, mutta tuo kone on myös itse kyvytön käyttämään tutkaa, ja se joutuu tuolloin turvautumaan LIDAR:iin eli lasertutkaan sekä infrapunakameroihin, jotta se pystyisi havainnoimaan muita koneita pimeässä. Joten tietenkin tuollaisella koneella on valtava iskukapasiteetti esimerkiksi AWACS-koneita vastaan toimittaessa, mutta saattaa olla niin, että se vaarantaa ilmailua, jos toinen kone tulee suoraan kohti. Tällöin saattaa käydä niin, että kohti tuleva kone jää havaitsematta, mistä voi seurata joko UFO-havainto tai koneen putoaminen törmäyksen seurauksena.
pseudotiedetta.blogspot.fi
Comments
Post a Comment