Kuva I |
Sähkökäyttöinen polkupyörä voisi olla komea sekä ekologinen väline sekä loistava vientiartikkeli, jos se toteutetaan oikein,ja niitä on muutamia kappaleita jo liikenteessä (Kuva I). Eli tuo väline voisi olla esimerkiksi sellainen, että kun henkilö ensin polkee normaalisti polkupyörää eteen tai hän laskee mäkeä, niin pyörän vanteeseen kiinnitetty generaattori varaa akkua, eli kyseessä olisi oikeastaan apumoottorilla varustettu malli, jossa sähkömoottori avustaisi polkemista. Ja kun polkija tuntee, että hän ei jaksa polkea, niin hän voi kytkimestä eli sarveen kiinnitetystä katkaisimesta vaihtaa sähkömoottorin tuohon tilalle, tai sitten hän voisi käyttää sähkömoottoria silloin, jos tuon pyörän polkeminen ylämäkeen käy liian raskaaksi. Toki niissä voitaisiin käyttää myös vaihdettavaa akkua, mutta kun puhutaan akun kestosta, niin ongelmana on sen kuluminen.
Tuollainen polkupyörä voisi tietenkin käyttää manuaalisen katkaisimen tilalla älykästä teknologiaa, missä pieni tietokone aistii sen, että miten polkimien polkeminen korreloituu polkupyörän nopeuteen, ja jos vastus on pieni, niin silloin polkupyörän akselien napoihin asennetut pienet generaattorit lataavat akkuja, tai käyttävät apumoottoreita silloin, jos polkija vaikuttaa väsyneeltä. Eli tietokone analysoi sitä, miten polkimet pyörivät sekä millainen niiden tuottama vääntömomentti on.
Ongelma sitten tietenkin on siinä, että jos maasto on kovin mäkistä, niin silloin saattaa käydä niin, että tuo akku pääsee tyhjenemään. Mutta kun puhutaan sähkömoottorista sekä polkupyörästä, niin kyseinen liikenneväline on hiukan liian kevyt, jotta tuosta ajosta tulisi turvallista. Jos tuo polkupyörä on liian kevyt suhteessa moottorin tehoon, niin silloin saattaa tuosta ajonopeudesta tulla vaarallisen kova, ja en usko että tuollaiseen 60-70 km/h kulkevaan liikennevälineeseen suhtaudutaan kovin positiivisesti, jos sillä ajetaan kevyen liikenteen väylällä. Eli polkuupyörän rakenteesta johtuen tuo liikenneväline saa helposti liian suuren ajonopeuden, ja sitten seuraa onnettomuus.
Näet jos tekniikka pettää, ja polkupyörän moottoria ei saada sammumaan, niin silloin voi seurauksena olla pahimmillaan onnettomuus, jos pyörän eteen tulee este. Eli manuaalisessa mallissa voisi käydä niin, että ajaja ei ulotu katkaisijaan kesken ajon, ja sitten hän voi joutua onnettomuuteen, ellei sitten uskalla ajaa ojaan. Tietokoneistettu malli ei kovin paljoa laskentatekniikkaa tarvitse, joten ohjelmistoltaan modifoitu rannetietokone kelpaa tehtävään aivan hyvin, mutta ongelma sitten on siinä, että tuosta sähköpolkupyörästä tulisi turvallinen, niin sen jarruja tietenkin pitää kehittää. Samoin se on varustettava sellaisella kytkimellä, mikä sitten katkaisee virran moottorista, jos tuo polkupyörä karkaa käsistä. Liitteenä on linkki aihetta käsitteleville kotisivuille, ja siitä löytyy se, minkä hintaisia sähköpolkupyörät ovat tällä hetkellä. Eli noiden pyörien hinnat vaihtelevat vajaa tuhannesta neljääntoista tuhanteen dollariin
http://www.electric-bikes.com/bikes/index.html
Comments
Post a Comment