Tänään oli mediassa juttu siitä, kuinka eräs isä antoi tarjoilijana toimineelle pojalleen potkut, kun tämä oli kirjoittanut laskuun sanan "läski". Tässä sitten on sellainen asia, että kyseinen toiminta vaaransi koko ravintolan maineen, ja takuulla aiheutti haittaa liiketoiminnalle. Monissa nimen omaan SOAP eli Service Oriented Application-yrityksissä nimenomaan asiakkaan saama kuva yhtiöstä on äärimmäisen tärkeä. Nämä yhtiöt ovat sellaisia, että niiden tulonlähteen muodostavat asiakkaat, joille se myy jotain palveluita, kuten remonttityötä tai aterioita. ja noissa yhtiöissä asiakkaan saama kuva palvelusta on äärimmäisen tärkeä.
Jos työmailla käyttäydytään asiakasta kohtaan huonosti, niin silloin se tekee varmasti hallaa tuon yhtiön liiketoiminnalle. Eli oikeastaan myös ravintola lasketaan palveluorientoiduksi yritykseksi sikäli, että asiakas saa ainakin osan tuosta kokemuksestaan palvelun kautta, joten sen on oltava hyvää tai ainakin siedettävää. Jos palvelu on epäystävällistä tai surkeaa, niin silloin asiakas ei kyllä tuohon ravintolaan palaa. Usein tarjoilija saa potkut, jos hän kirjoittaa kuitteihin jotain, mitä ei niihin saisi kirjoittaa, mutta tietenkin on olemassa pieni ryhmä ihmisiä, joita eivät koske työpaikalla samat säännöt kuin muita. He ovat usein omistajien sukulaisia, jotka ovat tietenkin hyvin läheisiä ihmisiä näille henkilöille.
Vaikka toinen ihminen on yrittäjälle hyvin tärkeä, eli hänen oma poikansa tai tyttärensä, niin jos yrittäjä ei puutu tuollaisen henkilön väärään käytökseen, niin silloin tästä saattaa seurata jopa yrityksen sulkeminen, koska asiakkaat sitten lähtevät pois. Jos asiakkaat saavat ravintolassa huonoa tai epäystävällistä palvelua, niin he siirtyvät muiden ravintoloiden asiakkaiksi. Ja tässä on sellainen aspekti, että jos henkilö on yksin ravintolayrittäjä, niin hän sitten tietenkin selviää konkurssilla. Mutta jos hänellä on muita toimijoita eli osakkaita yhtiössään, niin seurauksena on varmasti korvausvaateita sekä kalliita oikeusjuttuja, kun hänen liikekumppaninsa sitten hakevat sieltä korvausta toisen aiheuttamiin vahinkoihin. Joskus on ainakin ulkomailla paljastunut sitä, että joihinkin ravintoloihin on "luukutettu" tahallaan tuollaisia töykeitä asiakaspalvelijoita, jotta se saadaan menemään konkurssiin.
Eli tässä on sitten ollut tarkoitus raivata kilpailijoita pois markkinoilta, jotta esimerkiksi mafia saa perustettua oman pizzeriansa jollekin alueelle. Mafia siis tarkoittaa tässä epäeettisesti toimivia yhtiöitä, joiden toiminta perustuu siihen, että muille yhtiöille tehdään vahinkoa, jotta ne saadaan lopettamaan toimintansa. tähän kategoriaan kuuluvat kuljetusyhtiöt, joiden työntekijät puhkovat toisten renkaita sekä ravintoloiden portsarit, jotka eivät päästä asiakasta sisään. Näistä surkeita toimijoista on muuten miljoonia variaatioita, ja toiminnan tarkoitus on monesti ollut häätää kilpailijoita joiltain alueelta, jotta sitten voidaan oman tuotteen hinta hinata ylös. Markkinatalous toimii siten, että kilpailu pitää hinnat alhaisina. Mutta jos toimijoita on alalla vain yksi, niin silloin tietenkin hän voi monopoliasemaansa hyväksi käyttäen sanella tuotteen hinnat tiettyyn rajaan asti, jolloin sitten käy niin, että asiakkaan kannattaa alkaa tilata palveluita kauempaa, tai hankkia itse oma kuljetuskalusto.
http://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/tarjoilija-haukkui-asiakasta-laskiksi-tama-oli-lopputulos/5963224
pseudotiedetta.blogspot.fi
Comments
Post a Comment