Skip to main content

Tavaroiden asettelu marketeissa on tiedettä, mikä perustuu neurotieteisiin sekä tilastoihin


Monet meistä ihmettelevät sitä, miksi esimerkiksi kaupoissa on valokuvaaminen kielletty? Syy siihen on hyllytyksessä. Kun kaupan työntekijät asettavat tavaroita näytille, niin he laittavat kalleimmat sekä laadukkaimmat tavarat niin, että ne ovat tilastollisen keskivertoasiakkaan silmien korkeudella, ja alempana on sitten tuotteita, joiden laatu eikä hinta ole niin kova. Mutta tuo asia ei ole myöskään aivan niin yksinkertainen, että markettien henkilökunta vain vilkaisee tilastoja siitä, mikä on miehen tai naisen keskivertopituus, vaan myös tuotteiden väri ratkaisee sen, mihin laitetaan mitäkin myytäväksi. Kirkkaat värit saavat silmän automaattisesti kääntymään noita etikettejä kohti, koska esimerkiksi petoeläinten kita on usein keltainen tai punainen.

 Kalliilla merkkituotteilla on tietenkin kirkkaammat sekä houkuttelevammat etiketit kuin kauppojen omilla tuotteilla, ja kaikkein huomaamattomimmat etiketit tietenkin ovat tusinatavaroissa. Mutta kun puhutaan asiakkaan ohjaamisesta kaupassa, niin moni on tietenkin huomannut esimerkiksi tietyissä paikoissa olevat tavaralaarit, joiden ohi on vaikeaa mennä niin, että lapsi ei niitä huomaisi, ja noiden laarien tarkoitus on kohottaa henkilön katse niin, että hän näkee samalla myös takana olevan eletroniikkatiskin tai kirkasväriset kumisaappaat. Kumisaappaat ovat usein ryhmitelty siten, että katse osuu niihin melkein pakosta, ja tuo materiaali on tietenkin aina puhtaan sekä miellyttävän näköistä, sekä sellaista että se kiehtoo lapsia.

Markettien ideana on luoda kuva puhtaasta sekä miellyttävästä tuotteesta, johon jokainen haluaa tutustua. Tämän takia esimerkiksi alkoholi sijaitsee eri paikassa kuin normaalit juomat, koska sen markkinoinnin tarkoitus on tietenkin luoda kuva miehekkäästä tuotteesta, joka sopii aikuiseen makuun. Kun markkinointiasiantuntijat alkavat miettiä kuumeisesti uuden lanseerattavan tuotteen imagoa, niin he kyselevät sitten, että millainen on tuon tuotteen normaali käyttäjä? Onko hän perheellinen vai poikamies? Muttakun markkinoija sitten alkaa miettiä sitä, miltä tuotteen pitää näyttää, jotta se kiinnostaa aiottua ostajaryhmää, niin tuota pistettä, missä uusi tuote on tarkkaillaan jatkuvasti, jotta sen imagossa olevat virheet saadaan korjattua. Mutta se mikä on markkinoijalle eniten mieleen ovat perheet.

Jos he saavat lapset jo pieninä tutustumaan johonkin tiettyyn tuotteeseen, ja kokemus on mieleinen, niin silloin tietenkin he voivat odottaa tuon henkilön jatkavan tuotteen käyttäjänä. Siksi esimerkiksi kauppakeskukset ovat hiukan varuillaan nuorison kanssa, koska jos nuori saa jo kouluiässä positiivisen kokemuksen tuosta tavaratalosta, niin sillloin hän jatkaa läpi koko ikänsä tuon paikan asiakkaana, eli kun hän sitten aikuisena on jonkun yhtiön johtaja, niin hän saattaa viedä koko työmaan syömään jonkun tietyn ketjun omistamaan ravintolaan. Ja nykyaikaisessa markkinataloudessa vain se, joka saa asiakkaat kuluttamaan rahaa omissa liikkeissään selviää voittajana armottomassa businessmaailmassa, missä konkurssit ovat arkipäivää.

charelesfort.blogspot.fi

Comments

Popular posts from this blog

Black holes cause a virtual redshift because gravitation stretches the wavelength near them.

At the beginning of this text is a film about the redshift of black holes. Gravitation stretches light, and that means gravitation fields are pulling waves longer. That thing is called the gravitational redshift. As you can see from the film, the black hole stretches radiation and distorts the redshift. Gravitational redshift, or virtual redshift, means that a black hole might seem to be at a longer distance than it is. The film shows the redshift of the star that orbits a supermassive black hole. But all other black holes interact the same way.  The event horizon is always constant. At that point, the black hole's escaping velocity is the same as the speed of light. So every black hole interacts basically in the same way. And it's possible to apply that model to all black holes irrespective of their size.  Is gravitation the thing that forms dark energy? That thing seems somehow strange. But when photons and other particles are traveling through the ball that forms the visible

The shape of the brain means more than neuro connectivity.

Well, we might say that the brain is in its entirety. Another thing is that all things in the brain have some kind of purpose. The shape of the brain and, especially, the folding of the brain shell are extremely important things. Those folds are expanding the brain's surface areas. And the brain shell has a primary role in the thinking process. The surface area of the brain determines how large the cerebral cortex is. And in a large cerebral cortex, there are a large number of neurons. But as I just wrote, the brain is in its entirety. "Researchers have discovered that the shape of a person’s brain significantly impacts thought, feeling, and behavior, overturning the prevailing emphasis on complex neuronal connectivity. Utilizing MRI scans and the principle of eigenmodes, they found that brain function is closely linked to its geometric properties, much like how the shape of a musical instrument determines its sound, offering new avenues for exploring brain function and diseas

New nanomaterial is 4 times harder than steel. And, at the same time 5 times lighter than steel.

 New nanomaterial is 4 times harder than steel. And, at the same time 5 times lighter than steel.  The new material is the hollow glass fiber with DNA molecules inside that structure. Or as you see from the image. The glass fibers are on both sides of the DNA.  DNA molecule is the thing, that involves the genetic code of the cells. Genetically engineered cells can make DNA, and those molecules can used as the nanomaterial's structures. DNA manipulation makes it possible to create new types of extremely strong materials. And those materials are stronger than steel and lighter than it. DNA molecules can act as nano-size springs.  And in some visions, genetically engineered cyborg cells like cyborg macrophages can make extremely long DNA molecules. And then they can just use those molecules as spears that can pierce wanted cells. Or those cyborg cells can also dumb targeted cells full of the DNA that terminates them immediately.  The DNA and nanotube combinations can also act as DNA-b