Kalliilla merkkituotteilla on tietenkin kirkkaammat sekä houkuttelevammat etiketit kuin kauppojen omilla tuotteilla, ja kaikkein huomaamattomimmat etiketit tietenkin ovat tusinatavaroissa. Mutta kun puhutaan asiakkaan ohjaamisesta kaupassa, niin moni on tietenkin huomannut esimerkiksi tietyissä paikoissa olevat tavaralaarit, joiden ohi on vaikeaa mennä niin, että lapsi ei niitä huomaisi, ja noiden laarien tarkoitus on kohottaa henkilön katse niin, että hän näkee samalla myös takana olevan eletroniikkatiskin tai kirkasväriset kumisaappaat. Kumisaappaat ovat usein ryhmitelty siten, että katse osuu niihin melkein pakosta, ja tuo materiaali on tietenkin aina puhtaan sekä miellyttävän näköistä, sekä sellaista että se kiehtoo lapsia.
Markettien ideana on luoda kuva puhtaasta sekä miellyttävästä tuotteesta, johon jokainen haluaa tutustua. Tämän takia esimerkiksi alkoholi sijaitsee eri paikassa kuin normaalit juomat, koska sen markkinoinnin tarkoitus on tietenkin luoda kuva miehekkäästä tuotteesta, joka sopii aikuiseen makuun. Kun markkinointiasiantuntijat alkavat miettiä kuumeisesti uuden lanseerattavan tuotteen imagoa, niin he kyselevät sitten, että millainen on tuon tuotteen normaali käyttäjä? Onko hän perheellinen vai poikamies? Muttakun markkinoija sitten alkaa miettiä sitä, miltä tuotteen pitää näyttää, jotta se kiinnostaa aiottua ostajaryhmää, niin tuota pistettä, missä uusi tuote on tarkkaillaan jatkuvasti, jotta sen imagossa olevat virheet saadaan korjattua. Mutta se mikä on markkinoijalle eniten mieleen ovat perheet.
Jos he saavat lapset jo pieninä tutustumaan johonkin tiettyyn tuotteeseen, ja kokemus on mieleinen, niin silloin tietenkin he voivat odottaa tuon henkilön jatkavan tuotteen käyttäjänä. Siksi esimerkiksi kauppakeskukset ovat hiukan varuillaan nuorison kanssa, koska jos nuori saa jo kouluiässä positiivisen kokemuksen tuosta tavaratalosta, niin sillloin hän jatkaa läpi koko ikänsä tuon paikan asiakkaana, eli kun hän sitten aikuisena on jonkun yhtiön johtaja, niin hän saattaa viedä koko työmaan syömään jonkun tietyn ketjun omistamaan ravintolaan. Ja nykyaikaisessa markkinataloudessa vain se, joka saa asiakkaat kuluttamaan rahaa omissa liikkeissään selviää voittajana armottomassa businessmaailmassa, missä konkurssit ovat arkipäivää.
charelesfort.blogspot.fi
charelesfort.blogspot.fi
Comments
Post a Comment