Skip to main content

Kuinka Aristoteles kohtasi vaikean oppilaan nimeltään Aleksanteri Suuri


Suurin kreikan filosofeista oli nimeltään Aristoteles, ja se että onko tuo mies oikeasti ollut olemassa on kysymys, johon voidaan viitata kääntämällä hänen nimensä eli “Aristos” tarkoittaa erinomaista ja “Telos” loppua. Se että miksi epäilen, että kyseessä saattoi olla pikemminkin ryhmä miehiä, johtui siitä, että hän uskalsi opettaa Aleksanteri Suuren kaltaista suurta kuningasta, joka oli kuitenkin kuuluisa tuittupäisyydestään. Kaikki nuoret miehet ovat jotenkin ailahtelevaisia, mutta Aleksanterin kohdalla tuo ailahtelevaisuus teki hänestä erittäin vaarallisen, koska kyseessä on kuningas, joka on rajaton yksinvaltias.


Kun mietitään Aleksanterin suhdetta Kreikkaan, jonka hänen isänsä oli valloittanut, niin hän teki aikoinaan erittäin ikävän virheen. Hän päästi kreikkalaisen filosofin opettamaan itseään, ja tuolloin pitää muistaa se, että jokainen nuori mies on samalla vaikutuksille altis, joten tietenkin myös Aristoteleella oli häneen suuri vaikutus, vaikka moni ajatteli varmasti, että tuo kreikkalainen saattoi ikään kuin käännyttää Aleksanterin omaa kansaansa eli makedonialaisia vastaan. Todellisuudessa Aleksanteri oli erittäin vaarallisessa tilanteessa, koska hän ei jostain syystä ymmärtänyt sitä, että tuo mies saattoi olla vihattu kreikkalaisten parissa.


Ja jos esimerkiksi Aristoteles sanoi, että Aleksanterilla on vihollisia kaukana, niin hän ei varmasti tarkoittanut mitään Indus-virralla olevia vihollisia. Hän saattoi tarkoittaa tuolla sanalla esimerkiksi sitä, että Aleksanterin kaukaiset sukulaiset saattoivat juonia häntä vastaan. Tai sitten hänellä oli tavallisen kansan keskuudessa vihollisia, joilla oli pääsy palatsiin. Oli miten oli, niin nuo viholliset eivät olleet hänestä fyysisesti mitenkään kaukana, mutta heihin oli valtaistuimelta erittäin pitkä matka. Kuninkaan käsi ei ulottunut kalakojuihin tai satamien porttoloihin, joissa tuota miestä vihattiin oikeasti.


Kun Makedonia oli valloittanut Kreikan, niin se samalla pakotti kaupunkivaltiot omaan liittoumaansa, ja totta kai siitä tuli myös kuluja. Eli kuten varmaan arvaatte, niin nuo kaikki maksut sitten revittiin tavallisten ihmisten selkänahasta. Samoin monille kreikkalaisille oli käsittämätön ajatus siitä, että he palvelisivat samassa armeijassa noiden valloittajiensa kanssa. Mutta kuten tiedämme, niin Aristoteles saattoi puhua myös symboleilla, jotka hän oletti sitten toisten ymmärtävän. Se oli tuon suuren filosofin akilleen kantapää. Hän kuvitteli kaikkien ihmisten olevan omalla tasollaan.


Se että hän oli kreikkalainen oli tietenkin monista ihmisistä kiusallista, varsinkin jos hän opetti kuningasta, joka oli tietenkin valloittanut tuon filosofin kotimaan. Mutta toisaalta hän oli kotoisin Ateenasta, jonka Sparta oli alistanut hiukan aikaisemmin, ja ehkä siksi tuo mies suostui opettamaan Aleksanteria. Hän saattoi nähdä makedonialaiset jonkinlaisina vapauttajina, jotka puolustivat Ateenaa Spartalaisia vastaan, mutta olisiko ollut niin, että Aristoteles näki myös Ateenassa syyllisen sotaan, joka tuhosi helleenisen kulttuurin melkein täysin?


Kun ajatellaan sitä, että Aristoteles kutsuttiin opettamaan Aleksanteria, niin hän varmasti näki edessään haasteen, jonka veroista ei hänen eteensä koskaan tulisi. Kuitenkin Aristoteleen piti jotenkin suojata itseään siltä varalta, että Aleksanteri olisi väkivaltainen häntä itseään kohtaan, joten siksi uskoisin, että Aristoteles hoiti opetuksen välikäsien kautta, jotta tuo suuri filosofi ei menettäisi henkeään tuon kuninkaan saadessa raivokohtauksen. Joten tuo asia tietenkin panee arvailemaan sitä, että olisiko ollut niin, että Aleksanteri sitten ollut edes tietoinen siitä, kuka hänen opettajansa itseasiassa oli.


Samoin saattaa olla niin, että myös Aleksanterin henkilöllisyys ei ollut Aristoteleen tiedossa, jotta hän voisi viedä projektinsa päätökseen kunnialla. Ja saada ehkä tuon nuoren kuninkaan ymmärtämään paremmin erilaisia asioita, jotka sitten olivat valtion hallinnossa tärkeitä. Kun Aristoteleen serkku sitten surmattiin Aleksanterin sotaretken aikana, niin silloin linkki hänen sekä kuninkaan välillä katkesi, ja ehkä tuo tarkoitti sitä, että tuo suuri filosofi ei saanut yhteyttä oppilaaseensa.



Eli he sitten kommunikoivat erilaisten koodien avulla, jotta kukaan ei saanut tietää heidän keskinäisestä suhteestaan. Eivätkä he edes itse olleet tästä suhteesta tietoisia, ja kun tuo Aristoteleen serkku kuoli, niin silloin katosi hänen hallussaan oleva kooditaulu, jonka toinen osa oli Aristoteleen luona olevan yhteyshenkilön käsissä, ja tietenkin oli välimies, joka käänsi merkistöt toiselle kooditaululle, jotta noiden viestijöiden henkilöllisyys jäisi salaiseksi. Ja jos toinen linjan päissä oleva kooditaulu sitten tuhoutui, niin silloin välitaululla ei tehnyt mitään, ja Aleksanteri ei pystynyt viestimään opettajansa kanssa.

Comments

Popular posts from this blog

Black holes cause a virtual redshift because gravitation stretches the wavelength near them.

At the beginning of this text is a film about the redshift of black holes. Gravitation stretches light, and that means gravitation fields are pulling waves longer. That thing is called the gravitational redshift. As you can see from the film, the black hole stretches radiation and distorts the redshift. Gravitational redshift, or virtual redshift, means that a black hole might seem to be at a longer distance than it is. The film shows the redshift of the star that orbits a supermassive black hole. But all other black holes interact the same way.  The event horizon is always constant. At that point, the black hole's escaping velocity is the same as the speed of light. So every black hole interacts basically in the same way. And it's possible to apply that model to all black holes irrespective of their size.  Is gravitation the thing that forms dark energy? That thing seems somehow strange. But when photons and other particles are traveling through the ball that forms the visible

The shape of the brain means more than neuro connectivity.

Well, we might say that the brain is in its entirety. Another thing is that all things in the brain have some kind of purpose. The shape of the brain and, especially, the folding of the brain shell are extremely important things. Those folds are expanding the brain's surface areas. And the brain shell has a primary role in the thinking process. The surface area of the brain determines how large the cerebral cortex is. And in a large cerebral cortex, there are a large number of neurons. But as I just wrote, the brain is in its entirety. "Researchers have discovered that the shape of a person’s brain significantly impacts thought, feeling, and behavior, overturning the prevailing emphasis on complex neuronal connectivity. Utilizing MRI scans and the principle of eigenmodes, they found that brain function is closely linked to its geometric properties, much like how the shape of a musical instrument determines its sound, offering new avenues for exploring brain function and diseas

New nanomaterial is 4 times harder than steel. And, at the same time 5 times lighter than steel.

 New nanomaterial is 4 times harder than steel. And, at the same time 5 times lighter than steel.  The new material is the hollow glass fiber with DNA molecules inside that structure. Or as you see from the image. The glass fibers are on both sides of the DNA.  DNA molecule is the thing, that involves the genetic code of the cells. Genetically engineered cells can make DNA, and those molecules can used as the nanomaterial's structures. DNA manipulation makes it possible to create new types of extremely strong materials. And those materials are stronger than steel and lighter than it. DNA molecules can act as nano-size springs.  And in some visions, genetically engineered cyborg cells like cyborg macrophages can make extremely long DNA molecules. And then they can just use those molecules as spears that can pierce wanted cells. Or those cyborg cells can also dumb targeted cells full of the DNA that terminates them immediately.  The DNA and nanotube combinations can also act as DNA-b